تاریخ : 1399,سه شنبه 05 اسفند14:45
کد خبر : 386897 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

در مراسم رونمایی از نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان صورت گرفت؛

همه چیز درباره نخستین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان +تصاویر

مراسم رونمایی از نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره دانشگاهیان با حضور حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم رونمایی از نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره دانشگاهیان امروز با حضور حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها، سیما سادات، لاری معاون فرهنگی وزارت بهداشت، حجت الاسلام تقوی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در دفتر نهاد برگزار شد.

حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان گفت: خدا را شاکریم که به برکت انقلاب اسلامی و نظام پر افتخار اسلامی آثار مختلفی به عنوان برکات این نظام و انقلاب در جامعه متولد شده که یکی از مهمترین آثار  احیای دین است که با حضور دین در قلب جامعه به ویژه جوانان اتفاق افتاد.

نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره اعتکاف رونمایی شد +تصاویر

وی ادامه داد: علیرغم همه القائات فراوان که در رابطه با گریز از دین یا ترویج انحرافات ادیان و مذاهب انحرافی وجود دارد ولی ما شاهد تجلی عظیم دین در ابعاد مختلف زندگی انسانی بودیم و این چیزی است که ما در غرب از آن خاطره ای نداریم.

رستمی با اشاره به گرایش عظیم مردم به دین داری گفت: با افتخار هم می گوییم جوانان دانشگاهی در این عرصه و هر عرصه معنوی پیشرو بودند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: اعتکاف در کشور قبلاً  محدود و محصور و در گوشه‌ای از حوزه ها اتفاق می افتاد ولی الان به یک جریان عمومی مورد مطالبه از پایتخت کشور تا روستاها و از مراکز علمی پایتخت تا سایر مراکز تبدیل شده و این اتفاق اتفاقی بود که به برکت توجه جوانها و دانشگاهیان به اعتکاف اتفاق افتاد.

نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره اعتکاف رونمایی شد +تصاویر

وی با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد کوفه، گفت: اعتکاف در حال بین‌المللی شدن بود و البته بین‌المللی هم شد و علاوه بر داخل کشور در کشورهای مختلف هم شاهد این مراسم بودیم، اما شیوع کرونا باعث شد که تمام برنامه‌ریزی‌ها و محیط‌های فعالیت تغییر کند و فضا و زیست مجازی در پیش چشم برنامه‌ریزان و مجریان قرار بگیرد، اعتکاف نیز تحث تاثیر این فضا قرار گرفت.

رستمی تصریح کرد: ما اگر قائل باشیم که دل حرم خداوند است پس می شود این حرم را محل اعتکاف قرار داد برای اینکه این خلوت، این انس و گفتگوی صمیمانه با یار اتفاق بیفتد.

وی افزود: درست است ما امسال از حضور در جمع معتکفین و سکونت در حرم الهی محروم هستیم اما با  جشنواره‌ای که عزیزان برای اعتکاف برگزار کردند فرصتی برای بروز و ظهور و ارائه برکات و آثار عظیمی بوجود آم و فرصتی هم فراهم شد برای یک تجدید نفس و آماده شدن برای حرکت های بزرگی که باید رخ بدهد که انشالله به همت دانشمندان ما و با تولید واکسن ایرانی و ایمنی یافتن مجموعه ها و جمع ها برای برگزاری این برنامه های ارزشمند، این اتفاق رخ دهد.

نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره اعتکاف رونمایی شد +تصاویر

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: فضای مجازی اقتضائات خودش را دارد و باید همین فضا را شناخت و هم اینکه با این فضا حرکت کرد. خیلی فرصت ها و ظرفیت ها در فضای مجازی برای ترویج جریان معنویت وجود دارد و این جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان را باید به یک فرصت برای ترویج معنویت تبدیل کنیم و علاوه بر محورهایی که هست به نوعی جریان های تولید محتوا و توجه به سایر آثار و ایجاد فضای معنویت هم در این بخش ها حتماً مورد توجه عزیزان قرار گیرد.

در این مراسم حجت الاسلام پوررضا، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های قم گفت: استان قم پایگاه و ستاد اعتکاف کشور است و اگر در این وضعیت تعطیلی کشور و شیوع کرونا می‌خواستیم از اعتکاف بگذریم متضرر می‌شدیم؛ بنابراین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان را با هدف ترویج و حفظ ارزش‌های دینی راه اندازی کردیم.

وی افزود: متاسفانه هنوز در کشور ما در خصوص اعتکاف آثار هنری در سطح ملی نداریم و فیلمی در این خصوص ساخته نشده است.

نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره اعتکاف رونمایی شد +تصاویر

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های قم گفت: نخستین جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان با محوریت آثار اجتماعی اعتکاف در زندگی شخصی دانشجویان، آثاری همدلی در سایه اعتکاف، آثار همنشینی و روایت سیره معتکفین برگزار خواهد شد که افتتاحیه جشنواره امروز، پنجم اسفند ماه برگزار شد و دانشگاهیان تا ۱۹ فروردین می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی یادآور شد: پس از برگزاری داوری‌ها ۲۱ اردیبهشت ماه اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان را خواهیم داشت.

حجت الاسلام پوررضا گفت: دانشجویان غیرایرانی نیز می‌توانند در این چجشنواره شرکت کرده که این جشنواره در چهار حوزه ادبی، پژوهشی، هنری و چند رسانه‌ای برگزار می‌شود.

بیش از هر زمانی به اعتکاف و خلوت با خدا نیاز داریم

سیما سادات لاری معاون فرهنگی وزارت بهداشت در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی اعتکاف دانشگاهیان که صبح امروز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد؛ گفت: خدا را شاکریم که با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور، نه تنها برنامه‌های فرهنگی دانشگاه ها تعطیل نشده بلکه برنامه‌ها و جشنواره‌های بیشتری نسبت به قبل در بستر مجازی برگزار شد.

وی افزود: خوشبختانه مخاطبین ما در این مدت شیوع کرونا در بستر فضای مجازی بسیار فعال بودند، شاید ما در گذشته استفاده از این فضا را درک نمی کردیم و بیماری کووید ۱۹ موجب شد تا این فضا درک شده و ارتباط ما با مخاطبین مان بیشتر شود.

نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره اعتکاف رونمایی شد +تصاویر

لاری تصریح کرد: در گذشته برخی از برنامه ها با تعداد کمی از مخاطبین برگزار می‌شد اما فضای مجازی این فرصت را به ما داد که مخاطبین چند برابری داشته باشیم و همچنین شاهد جلوه هایی از ایثار و فداکاری در همه دانشگاه ها و در میان همه دانشجویان بودیم و دانشجویان در بسیاری از برنامه ها به کمک کردند، مثلاً در بحث ماسک با اقدامات صورت گرفته نه تنها نیاز کشور تامین شد بلکه امروز می‌توانیم صادرکننده ماسک باشیم.

وی تاکید کرد: امروز  در دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳۰ درصد از دانشجویان حضور دارند و ما در دانشگاهها جشنواره های مختلفی را داریم. 

نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره اعتکاف رونمایی شد +تصاویر

معاون فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت اعتکاف گفت: یکی از سنت‌های خوب اعتکاف است که با وجود این بیماری و ویروس های جهش یافته ما بیش از هر زمانی نیاز به خلوتی داریم که بتوانیم از این بمباران اطلاعات به خدای خودمان پناه ببریم و ببینیم در چه موقعیتی قرار داریم و هدف از خلقت ما چیست و ممنونیم از عزیزانی که موجب شدند این فرصت از دست نرود تا در بستر مجازی هم این ارتباط ایجاد شود.

نشان ملی اعتکاف دانشگاهیان و پوستر نخستین جشنواره اعتکاف رونمایی شد +تصاویر

لاری اظهار داشت: با این جشنواره در این ایام مبارک یک بستر خوبی فراهم شد و قطعاً با برکت خواهد بود و من مطمئنم با این شرایط شیوع بیماری نیاز روحی همه به چنین برنامه ای است و مشتاقانه همه شرکت خواهند کرد و شاهد جشنواره پرشکوهی خواهیم بود.