تاریخ : 1399,شنبه 16 اسفند14:42
کد خبر : 387968 - سرویس خبری : یادداشت

نیما نرگسیان

۷ نکته در مورد FATF

طبق معاهده مذکور، باید توجه کرد که تمام فعالیت های اقتصادی در هر قسمت و ارگانی باید زیر نظر کشورهای قضات باشد یعنی شفافیت کامل اقتصادی برای کشور های خارجی. این شفافیت برای کشوری مثل ایران که تحت تحریم های همه جانبه خارجی است میتواند سبب بسته شدن شاهراه های دور زدن تحریم شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نیما نرگسیان// در این چند روز حرف های زیادی در مورد گروه ویژه ی اقدام مالی  یا همان FATF منتشر شده است. البته سخنان خیلی واضح نبوده و صرفا یک سری مخالف و یک سری موافق داشته است.

موافقان این قضیه شاید خیلی از متن آن اطلاع نداشته و با اظهاراتی همچون در لیست سیاه بودن ایران و کره ی شمالی، حل مشکلات مالی و بانکی و مبارزه با پولشویی سعی بر تصویب کردن آن دارند.

البته این وضعیت در سمت مخالفین نیز چندان بهتر نیست. منتقدین نیز با استدلال هایی همچون عدم اعتماد به آمریکا، وابستگی کشور به خارج و استناد به حرف رهبری مبنی بر لزوم تصویب قوانین داخلی در این حوزه، به مخالفت پرداخته اند.

از این رو بر آمدیم تا به ۷ نکته ی لازم در مورد محتوای این معاهده و ربط آن به ایران  سخن بگوییم تا با منطق خود رد و یا تایید کنید:

۱️. باید توجه کنیم که در این معاهده ۳۹ کشور که به کشور های قضات مشهور هستند وظیفه ی بررسی عملکردها و تصویب قوانین زیر مجموعه ی آن و در کل جزئیات آن را دارند. در حال حاضر ۱۹۴ کشور در سطح جهان در کشورهای خود این معاهده را به امضا رسانده اند. در حقیقت ۳۹ کشور جهان باید برای سیاست های اقتصادی و روابط اقتصادی بقیه ی کشور ها تعیین تکلیف کنند.

۲. طبق معاهده cft ( مبارزه مالی با تروریسم ) که بخشی از FATF است بنگاه های اقتصادی هر کشور حق ندارند با نهاد ها و افرادی که از نظر ۳۹ کشور قضات تروریست نامیده می شوند معامله کنند. با توجه به وضعیت خاص کشور ما، ایران دچار نوعی خود تحریمی میشود. بطور مثال آمریکا به عنوان کشور پر نفوذ و به قول بعضی از آقایان کدخدا، نهاد سپاه را  با نفوذ خود، در ایران تروریست اعلام میکند.

۳. طبق معاهده مذکور، باید توجه کرد که تمام فعالیت های اقتصادی در هر قسمت و ارگانی باید زیر نظر کشورهای قضات باشد یعنی شفافیت کامل اقتصادی برای کشور های خارجی. این شفافیت برای کشوری مثل ایران که تحت تحریم های همه جانبه خارجی است میتواند سبب بسته شدن شاهراه های دور زدن تحریم شود.

۴️. دقت شود که در  این معاهده ۴۰ توصیه آورده شده که کشور ها موظف هستند آن ها را انجام دهند. اما این کافی نیست. ۱۱ شاخصه است که حتی در صورت اجرای ۴۰ توصیه  کشور های قضات می توانند از کشور اجرا کننده ناراضی بوده و او را در لیست سیاه ( کشورهای غیر همکار که باید علیه آن ها اقدامات انجام شود) و یا کشورهای غیر همکار و پر ریسک قرار داده(یا خارج نکنند) و بقیه ی کشور ها موظف باشند با کشور مذکور ارتباط نداشته باشند. در این صورت این احتمال می رود که حتی با اجرای تمام توصیه ها باز هم به دلایل سیاسی ، ایران در لیست سیاه بماند یا اگر لطف کنند به کشور های غیر همکار و پر ریسک ترفیع درجه پیدا کند.

۵️. طبق توصیه ی ۳۷ این معاهده اگر FATF (بخوانید کشور های  قضات) تشخیص دهند یک شخص متهم به جرم است (نه مجرم به آن). کشوری که آن شخص در آن زندگی می کند موظفست تمام و کمال و بی چون و چرا حتی اگر خلاف قوانین قضایی و کیفری خود باشد با FATF  همکاری کامل قضایی کند و حتی در اختیار آن کشور قرار دهد.

۶️. شاید شنیده اید که می گویند برای رفع مشکلات بانکی تنها راه، امضای FATF است. باید بگوییم این یک دروغ بزرگ از روی جهل نسبت به آن یا از روی خیانت است. بزرگترین مشکل بانکی کشور و ارتباط با کشور های دیگر تحریم های مالی آمریکا و جریمه های مالی است. شاید به همین منظور است که آقای ظریف در صحن علنی مجلس گفت ما نمی توانیم بگوییم مشکلات بانکی با پیوستن به FATF حل می شود اما این را می توانیم با اطمینان بگوییم که  با پیوستن ایران به FATF دیگر آمریکا بهانه ای نخواهد داشت.

۷️. علت حضور کشورهایی همچون روسیه و چین که با آمریکا سر جنگ دارند این است که می توانند به راحتی با مکانیسم مطرح شده از FATF خارج شوند.

البته باید دقت کنیم ۴۰ توصیه ی مذکور و محتویات دیگر آن مثل  AML( مبارزه با پول شویی (CFT)مبارزه با  تامین مالی تروریسم (CFP)مبارزه با تامین مالی اشاعه ی اسلحه  کشتار جمعی بسیار بیشتر از انچه در اینجا گفته شد ، می باشد و این متن صرفا برای تبیین برخی حقایق و دادن دیدی کلی به مردم شریف و غیور کشور عزیزمان می باشد.


کد خبرنگار : 38