تاریخ : 1399,دوشنبه 18 اسفند13:02
کد خبر : 388246 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

در پی برگزاری همه پرسی عمومی؛

سوئیس پوشش «برقع» در اماکن عمومی را ممنوع کرد

اکثریت مردم سوئیس در یک همه پرسی عمومی به ممنوعیت پوشش برقع یا نقاب در اماکن عمومی رأی دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آناتولی، در همه پرسی ملی که با عنوان «ممنوعیت [پوشش] برقع» روز یکشنبه در کشور سوئیس برگزار شد، اکثریت شرکت کنندگان در این همه پرسی (با اختلاف اندک ۵۱.۲ درصد) به این ممنوعیت رأی موافق دادند.

بدین ترتیب با اعلام نتایج این همه پرسی جنجالی، پوشش برقع یا نقاب در اماکن عمومی ممنوع شد.

گفتنی است که طرح برگزاری این همه پرسی از سوی گروهی وابسته به حزب راستگرای «خلق سوئیس» مطرح شد که از سال ۲۰۱۶ با ترویج شعارهایی همچون «افراط گرایی را متوقف کنید» و انتشار پوسترهایی از زنان مسلمان محجبه با پوشش نقاب درصدد جلب آرای مردم بودند.

به گفته تارنمای شبکه رادیو و تلویزیون ملی سوئیس، تصویب ممنوعیت پوشش برقع در اماکن عمومی «یک شکست برای دولت و اکثریت پارلمان سوئیس است؛ زیرا آنها به دلیل آنکه این ممنوعیت غیرضروری بود، با آن مخالف بودند- هم به دلیل پایین بودن تعداد کسانی که در سوئیس از این پوشش استفاده می‌کنند و هم به دلیل اینکه هر بلوک در کشور سوئیس می‌تواند خود در مورد این موضوعات قانون وضع کند».

از سوی دیگر، شورای مرکزی اسلامی سوئیس (ICCS) نتیجه این همه پرسی را یک «نومیدی بزرگ برای تمام مسلمانان زاده شده و بزرگ شده در سوئیس خواند». دبیرکل این شورا همچنین گفت که این همه پرسی «در تحکیم [پایه‌های] اسلام هراسی گسترده در قانون اساسی سوئیس موفق عمل کرد».

هرچند که دولت سوئیس می‌گوید دیکته کردن نوع پوشش بر زنان برعهده دولت نیست، اما این همه پرسی قانون ممنوعیت پوشش برقع را در قانون اساسی سوئیس می‌گنجاند.

گفتنی است که حدود ۵ درصد از جمعیت ۸.۶ میلیون نفری کشور سوئیس، مسلمان هستند که اکثریت آنها ترک تبار، بوسنیایی تبار و یا کوزوویی تبار هستند.

ذکر این نکته لازم است که طبق تحقیقات دانشگاه لوزان سوئیس که پیش از برگزاری این همه پرسی انجام شد، تقریباً هیچکس در کشور سوئیس از پوشش برقع استفاده نمی‌کند و تنها ۳۰ تا ۱۵۰ زن از پوشش نقاب استفاده می‌کنند.