تاریخ : 1399,یکشنبه 24 اسفند15:52
کد خبر : 388877 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مدیریت تحصیلات تکمیلی‌ به معاونت‌ پژوهشی دانشگاه‌ها محول شد

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: مدیریت تحصیلات تکمیلی‌ها به معاونت‌های پژوهشی محول شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از وزارت علوم، محسن شریفی در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که امروز (شنبه) با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: ساماندهی در حوزه همایش‌های ملی و انتشار نشریات و تسهیل‌گرایی در آئین‌نامه‌ها و مقررات پژوهشی و جلوگیری از تمرکززدایی در تدوین مقررات از وظایف مهمی است که به معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور واگذار شده است.

شریفی درخصوص تولید علم نافع اظهار داشت: باید سعی کنیم در بحث تولید علم مراقب افت‌هایی که در مسیر علم‌آموزی وجود دارد، باشیم. در این خصوص کارگروه‌های اخلاق پژوهشی تشکیل شده است و آئین‌نامه اجرایی آن نیز ابلاغ شده است.

وی افزود: در بحث نشریات علمی فعالیت‌های مهمی انجام گرفته و لیست نشریات نامعتبر چاپ شده و کارگاه‌های ماهانه جهت پیشگیری از انتشار نشریات نامعتبر برگزار شده است زیرا نشریات علمی چرخه علم و فناوری کشور هستند و باید متحول شوند و به سمت الگوی جهانی حرکت کنند. در این راستا تعاملاتی با هیئت‌های ممیزه انجام شد و رتبه‌بندی‌ها مشخص شد به گونه‌ای که رتبه‌بندی‌های سال ۱۳۹۸ انجام شد و رتبه‌بندی سال ۱۳۹۹ نیز در حال انجام است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: بحث ساماندهی واحدهای پژوهشی و مؤسسات پژوهشی کشور نیز به خود دانشگاه‌ها واگذار شده است و بر اساس آئین‌نامه هیئت‌های امنا، آئین‌نامه پسادکتری و دستیار دکتری اجرایی شد و اجرای آن به معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها واگذار شد. همچنین آئین‌نامه فرصت مطالعاتی نیز بازنگری و آئین‌نامه گرنت پژوهشی نیز تنظیم شد و برای آن اعتباری در نظر گرفته شد.

شریفی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه علم‌سنجی به شکلی در دانشگاه‌ها وجود داشت ولی سامانه جامع و کامل علم‌سنجی را طراحی و در اختیار کلیه دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرار دادیم. در بحث پایان‌نامه‌ها نیز مقرر شد که ثبت پایان‌نامه‌ها حتماً در ایرانداک صورت گیرد و بر اساس آئین‌نامه ارتقا در بحث برگزاری همایش‌ها مقرر شد که فقط همایش‌های معتبر از جهت ISC در دانشگاه برگزار شود و مدیریت تحصیلات تکمیلی‌ها به معاونت‌های پژوهشی محول شده است.