تاریخ : 1400,جمعه 28 آبان03:56
کد خبر : 414332 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت؛

تشکیل کلاس‌های حضوری دانشگاه آزاد با حداکثر ۳۰ دانشجو/ امکان تغییر محل آزمون برای دانشجویان ارشد/ پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری با همگامی اساتید

درحالی که دانشگاه‌های کشوردر حال سپری کردن نیم سال اول تحصیلی هستند، اخبار مربوط به وام های دانشجویی و حواشی مربوط به واکسیناسیون دانشجویان و بازگشایی دانشگاه ها در امتحانات پایان ترم، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درحالی که دانشگاه‌های کشوردر حال سپری کردن نیم سال اول تحصیلی هستند، اخبار مربوط به  وام های دانشجویی و حواشی مربوط به واکسیناسیون دانشجویان و بازگشایی دانشگاه ها در امتحانات پایان ترم، سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت شاهد اخبار مهم و تاثیرگذاری در این زمینه‌ها باشیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار صنفی و دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را می‌خوانید؛

مقصر توزیع نامناسب پزشکان کیست؟

مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی یا بهتر بگوییم مخالفان کمبود پزشک اصرار بر این نکته دارند که معضل دسترسی به پزشکان در شهرهای کوچک و مناطق محروم ناشی از تعداد کم آنها نیست و مربوط به توزیع نامناسب پزشکان است. این پرتکرارترین دلیل آنها در نفی کمبود پزشک در ایران است اما جالب این‌که همین نکته هم نشان از ضعف سیاست‌های وزارت بهداشت در این زمینه دارد. (جزئیات بیشتر)

آموزش پزشکی؛ سهم وزارت بهداشت یا وزارت علوم؟

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی: اگر وزیر علوم عنوان می‌کند باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، باید دید آیا توانسته‌اند بین بیولوژی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده ارتباط برقرار کنند؟ اگر الگویی وجود دارد به ما هم بگویند تا استفاده کنیم.

امتحانات دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی تماما حضوری شددستور معاونت آموزشی وزارت بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی: امتحانات کلیه مقاطع تحصیلی در تمامی رشته‌ها به شکل حضوری برگزار شود.

طبق اخبار منتشره و بدنبال برگزاری جلسه‌ای مهم در سطح وزارت بهداشت با روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور دکتر باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرده‌ است که باید تمامی امتحانات دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به شکل حضوری برگزار شود. (جزئیات بیشتر)

کلاس‌های دانشجویان دو مقطع تحصیلی دانشگاه صدا وسیما حضوری شد

علی معتمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط کرونا در حال کنترل است، دانشگاه صدا و سیما کلاس درس دانشجویان ترم آخر مقاطع کارشناسی ارشد و کاردانی را به صورت حضوری برگزار می‌کند.چراکه این دانشجویان در ترم آخر تحصیل خود هستند و دیگر به دانشگاه بازنمیگردند. البته کلاس‌های درس دانشجویان مقطع کارشناسی همچنان به صورت "مجازی" تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: نظر به اینکه حضور دانشجویان در دانشگاه مغتنم است و فضای دانشگاه صدا و سیما به دلیل وسعتی که دارد، امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را دارد، خوابگاه‌ها با ظرفیت یک نفر در هر اتاق پذیرای دانشجویان هستند. (جزئیات بیشتر)

شرایط پذیرش دانشجویان مهمان دانشگاه آزاد اعلام شد

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ، درباره شرایط پذیرش دانشجویان مهمان دانشگاه آزاد، اظهار کرد: امکان تحصیل به صورت مهمان در شهر محل سکونت والدین یا همسر و یا نزدیک‌ترین شهر به محل سکونت والدین یا همسر برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ورودی نیمسال اول ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از بدو پذیرش فراهم شده است. (جزئیات بیشتر)

امکان تغییر محل آزمون برای دانشجویان ارشد

علیرضا دل افکار با اشاره به برگزاری حضوری آزمون‌های پایان ترم این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: با توجه به شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا آزمون‌های دانشجویان در پایان نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع کارشناسی به صورت الکترونیکی و در مقطع کارشناسی ارشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه آزمون‌های دانشگاه پیام‌نور متمرکز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور تصمیم‌گیری درباره برگزاری آزمون‌ها کمی سخت است و بر همین اساس فعلاً فقط آزمون‌های دانشجویان کارشناسی ارشد به صورت حضوری برگزار می‌شود. (جزئیات بیشتر)

نظام سنجش و پذیرش دانشجو در ایران نمونه خارجی ندارد

همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» آغاز به کار کرد. در این همایش موضوع کنکور و مسائل متاثر از آن مورد بررسی قرار می گیرد. (جزئیات بیشتر)

آزمون ۵۷۵ داوطلب کنکور شبهه دار شد

رئیس سازمان سنجش گفت: هیات بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری برای ۵۷۵ داوطلب کنکور رای برگزاری مجدد آزمون صادر کرده و سازمان سنجش آموزش کشور موظف است این رای را اجرا کند. (جزئیات بیشتر)

۱۵ آذر، اتمام مهلت ثبت‌نام وام دانشجویی دانشگاه امیرکبیر

معاونت دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد: دانشجویان متقاضی وام دانشجویی می‌توانند تا ۱۵ آذرماه درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند. (جزئیات بیشتر)

پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری با همگامی اساتید انجام شود

دکتر محمدعلی زلفی‌گل در پیامی به همایش ملی «سنجش علمی و آزمون‌های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش‌ها و راهکارها» که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نظام سنجش و پذیرش دانشجو، نقطه آغاز نهاد عالی و سازمان دانشگاهی است.

وی ادامه داد: به تعبیر فلاسفه، همه حقیقت در نقطه آغازین هر پدیده‌ای حضور دارد بنابراین به نقطه آغازین هر سیستمی باید نهایت دقت و توجه را داشته باشیم. چنانچه نقطه آغازین از منطق و سازگاری درونی از یکسو و تطابق با واقعیت‌ها و نیازهای بیرونی از سوی دیگر برخوردار باشد، می‌توان انتظار داشت سیستم مورد نظر با احتمال بیشتری به اهداف خود نائل شود. (جزئیات بیشتر)

تشکیل کلاس‌های حضوری دانشگاه آزاد با حداکثر ۳۰ دانشجو

دانشگاه آزاد با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و تغییرات رنگ‌بندی کرونایی شهرها، دستورالعمل نحوه برگزاری کلاس‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ جهت اجرا از آبان ماه ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

۱ـ تمامی کلاس‌های درسی در تمامی مقاطع تحصیلی که شهرهای آن ها برابر اعلام ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به رنگ‌های آبی و زرد اعلام می‌شوند، به صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) تشکیل خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

انتصاب رئیس دانشکده حقوق و درخواست دانشجویان

تشکل‌های دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران طی نامه‌ای خطاب به سرپرست این دانشگاه خواستار اختصاص زمان به دانشجویان برای انتصاب رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی جهت ارائه نظراتشان شدند. (جزئیات بیشتر)

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی؛ دکتر «عبدالحسین کلانتری» را به مدت دوسال به عنوان «معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم» منصوب کرد.

کلانتری (زاده ساری _۱۳۵۶)، دارای دکترای تخصصی جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه تهران است. وی پیش از این مسئولیت‌های اجرایی مختلفی در حوزه فرهنگی اجتماعی داشته است. مدیرکل پژوهش‌های رادیو، معاون آموزش و پژوهش دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و رئیس پژوهشگاه فضای مجازی کشور در کارنامه کاری وی دیده می‌شود. (جزئیات بیشتر)

دانشجویان واکسن نزده‌ دانشگاه تهران چه کنند؟

محمود کمره‌ای:اگر مانع حضور دانشجوی واکسن نزده در کلاس یا امتحان بدون مجوز قانونی شویم حتما سنوات تحصیلی آن افزایش می‌یابد یا احتمال مشروط شدن او وجود دارد؛ بنابراین مشکلات زیادی به وجود می‌آید که می‌تواند زندگی تحصیلی دانشجو را تحت تاثیر جدی قرار دهد. (جزئیات بیشتر)

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 91