تاریخ : 1400,یکشنبه 28 آذر16:21
کد خبر : 418007 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در آیین بزرگداشت روز «وحدت حوزه و دانشگاه» مطرح شد؛

عین‌اللهی: لازمه اسلامی شدن دانشگاه‌ها جذب اساتید متدین است/ حدادعادل: اصل پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه بود

عین‌اللهی تاکید کرد: بسته‌ای با عنوان جذب اساتید متعهد و متدین وجود داشت اما بر عکس آن عمل شد و بنده و آقای دکتر سیم فروش را آن زمان از هیات جذب دانشگاه بیرون کردند و گفتند شما نباید جزو هیئت جذب باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیین بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

عین‌الهی: لازمه اسلامی شدن دانشگاه‌ها جذب اساتید متدین است/ حدادعادل: اصل پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه بود

در این برنامه که باحضور حجت الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه های علمیه تهران،  محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت و جمعی اساتیدی از حوزه و دانشگاه برگزار شد هرکدام به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

بدون دانشگاه و حوزه نمی‌شود به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کرد

حجت الاسلام والمسلمین رستمی افزود: انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری آغاز راهی است که نهایتش رقم زدن تمدن نوین اسلامی است و تمدن نوین اسلامی زمانی رقم می‌خورد و می توان مدعی شد که یک تمدن متولد شده که بتواند یک جامعه بشری که در آن سبک زندگی، دانش و فناوری، فرهنگ، باور، ارزش، تفریح و هر آن چیزی که در حوزه‌های نیازهای مختلف بشر می‌توانیم به آن توجه کنیم را این تمدن و این مبنایی که بر اساس آن پایه ریزی شده بتواند جواب دهد.

وی در ادامه افزود: زمانی ما می‌توانیم بگوییم به نیازهای بشر جواب دادیم که یک جریان دائمی تولید دانش مبتنی بر این مبانی در یک محیط شکل گرفته باشد و این جریان دائمی تولید دانش منجر به تولید پاسخ به انواع نیازها شده باشد و در یک جامعه الگویی ارائه شده باشد و از قلمرو اولیه اش شروع کند به خارج شدن و الگو شدن برای محیط‌های دیگر.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی  افزود: مگر می‌شود بدون دانشگاه و بدون حوزه، یعنی بدون آن محیطی که مبانی را کار و تبیین کرده باشد و بدون آن محیطی که در جنبه ها و ابعاد مختلف دانشی، تلاشگر و تولیدکننده دانش است به تمدن نوین اسلامی تازه در بخش اول آن که تولید دانش است دست پیدا کرد؟ (جزئیات بیشتر)

بهرام عین اللهی

روسای دانشگاه‌ها باید نقاط قوت حوزه علمیه را به دانشگاه‌ بیاورند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در این مراسم گفت: فرهنگ «برای نمره درس نخواندن» حوزه علمیه باید به دانشگاه بیاید.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه در حال حاضر صورت گرفته است، وجود تشکل‌های اسلامی در دانشگاه گواه این موضوع است.

وزیر علوم تصریح کرد: روسای دانشگاه ها باید نقاط قوت حوزه علمیه را به دانشگاه ها بیاورند.

وی ادامه داد: حلقه‌های اتصال  حوزه و دانشگاه می تواند سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد، باید این حلقه ها را  پیدا و به بستر مناسبی برای این تعاملات هم افزا تبدیل کرد.

زلفی گل تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند قوانین و مقررات و طراحی درس‌های مشترک، سرفصل های مشترک، مجلات علمی مشترک کتاب های مشترک است. وحدت حوزه و دانشگاه در گرو  ارتباط بیشتر این دو با برخورداری از دانشجوی مشترک ارشد و دکترا داشتن و حضور جدی تر هر دو طرف در کنار یکدیگر است. (جزئیات بیشتر)

بهرام عین اللهی

لازمه اسلامی شدن دانشگاه‌ها جذب اساتید متدین و متعهد است

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در این مراسم با اشاره به بحث اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: ما ۵ - ۶ سال روی بحث اسلامی شدن دانشگاه ها کار کردیم اما وقتی دوره عوض شد و یک دوره جدید آمد همه آنها به آرشیو رفت.

وزیر بهداشت افزود: بسته اسلامی شدن دانشگاه‌ها الان وجود دارد اما اجرایی نشده است.

عین‌اللهی تاکید کرد: بسته‌ای با عنوان جذب اساتید متعهد و متدین وجود داشت اما بر عکس آن عمل شد و بنده و آقای دکتر سیم فروش را آن زمان از هیات جذب دانشگاه بیرون کردند  و گفتند شما نباید جزو هیئت جذب باشید.

وزیر بهداشت تصریح کرد: فقط نوشتار کافی نیست و باید اسناد اجرایی شود . مهمترین مسئله برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، جذب اساتید متدین و متعهد است. (جزئیات بیشتر)

بهرام عین اللهی

اصل پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه بود

حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سالهایی که ما در دانشگاه درس می خواندیم تفکر عمومی این بود که یک عده برای اداره دنیا به دانشگاه می آیند و دانشگاه هم آدم تربیت می کند برای اداره دنیا. یک عده هم برای آخرت هستند که این‌ها باید به حوزه بروند و دنیا و آخرت هم از هم جدا هستند و دین هم برای بحث های شخصی و فردی و برای رابطه قلبی انسان و خداست و اداره جامعه هم ربطی به دین ندارد و اصلاً دین برای یک واقعیتی به نام جامعه حکمی ندارد و این تصور و تفکری بود که اقتضائات آن جدایی حوزه و دانشگاه است.

وی تاکید کرد: بزرگترین خطر برای استکبار این است که مردم در کشورهای اسلامی از انقلاب اسلامی الگو بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اصل پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه بوده است. یکی از تفاوت تفاوت های ۱۵ خرداد ۴۲ با ۲۲ بهمن ۵۷ هم این است که در ۱۵ خرداد ۴۲ وحدت حوزه و دانشگاه حاصل نشد ولی در ۱۵ سال اتفاقاتی در دانشگاه رخ داد که دور دوم که امام به میدان آمد دانشگاه و دانشجو پای کار بودند. این اتفاق اگر در بقیه کشورهای اسلامی رخ دهد سلطه غرب بر جهان اسلام منتفی خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

عین‌الهی: لازمه اسلامی شدن دانشگاه‌ها جذب اساتید متدین است/ حدادعادل: اصل پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه بود

عمده دانشگاهیان کشور متدین هستند

آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس شورای حوزه های علمیه تهران طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه امروز  عمده دانشگاهیان کشور متدین هستند، گفت: در هیچ زمانی به اندازه امروز قشر متدین در دانشگاه نداشته‌ایم.

رئیس شورای حوزه های علمیه تهران با بیان اینکه  نه دانشگاه باید حوزه شود و نه حوزه دانشگاه، افزود: حوزه و دانشگاه باید علم مشترک تولید کنند. حوزه و دانشگاه به تنهایی نمی توانند علم دینی تولید کنند. (جزئیات بیشتر)


کد خبرنگار : 93