تاریخ : 1400,چهارشنبه 22 دي04:39
کد خبر : 420675 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

تشکل‌های دانشجویی در هفته گذشته؛

از تجمع مقابل سفارت سوئیس تا نامه برای قدرت طلبی برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده‌است؛ گاهی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری دولت مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده‌است؛ گاهی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری دولت مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

اما طی سال‌های گذشته و خصوصاً با ظهور ویروس منحوس کرونا، عرصه بر تشکل‌های دانشجویی تنگ و تنگ‌تر شد به طوری که عموم تشکل‌های تازه تأسیس که هنوز نتوانسته بودند آن طور که باید روی پای خود بایستند به کلی منحل شدند.

عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها باعث شد تشکل‌ها نخستین گام ادامه فعالیت خود یعنی جذب نیرو را از دست بدهند و به این ترتیب می‌توان روزهای سختی را برای آینده جنبش دانشجویی متصور شد.

جدای از کرونا که نقش مستقیم در کاهش فعالیت تشکل‌ها داشته است، طی سالیان اخیر حضور دانشجویان در جامعه کمرنگ‌تر شده است به طوری که تأثیرگذاری این قشر را می‌توان در پایین‌ترین حد ممکن تصور کرد.

در این سری از گزارشات با عنوان فعالیت تشکل های دانشجویی، قصد داریم فعالیت های مختلف تشکل های دانشجویی اعم از حضوری و غیر حضوری در سراسر کشور را پوشش بدیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار مربوط به فعالیت‌های تشکل ها و اتحادیه‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را می‌خوانید؛

عبدی: دشمن می‌خواست مسئله موشکی و منطقه‌ای را با ترور شهید سلیمانی حل کند/ ماجد غماس: نیروی مقاومت، رژیم صهیونیستی را خواهد بلعید

به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ویژه برنامه "حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با استکبار" به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد. در این برنامه که باحضور مهمانانی همچون؛ سردار نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران، علی عبدی، بررسی شکل گیری محور مقاومت، هیبت الله نژندی منش، بررسی حقوقی ترور فرودگاه بغداد، ماجد غماس، نماینده مجلس اعلای عراق در ایران برگزار شد هرکدام به بیان دیدگاه های خود در خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی پرداختند. (جزئیات بیشتر)

فیلم| تجمع دانشجویان مقابل سفارت سوئیس در محکومیت ترور شهید سلیمانی

جنبش دانشجویی در محکومیت ترور شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد مقابل سفارت سوئیس (دفتر حافظ منافع آمریکا) تجمع کردند. (جزئیات بیشتر)

گزارش تصویری تجمع دانشجویان مقابل دفتر حافظ منافع آمریکا

جنبش دانشجویی در محکومیت ترور شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد مقابل سفارت سوئیس (دفتر حافظ منافع آمریکا) تجمع کردند. (جزئیات بیشتر)

پیگیری حقوقی ترور حاج قاسم در دادگاه‌های بین‌المللی/ ترور شهید سلیمانی ناقض حاکمیت عراق و ایران بود

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه‌ای ضمن محکوم نمودن دوگانگی رفتاری و وابستگی و انفعال از سوی مجامع جهانی و کشورهای عضو، خواستار پیگیری حقوقی و قضایی این جنایت واضح در دادگاه های بین المللی  در خصوص ترور شهید سردار سلیمانی شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام به ترور شهید سلیمانی و ابومهندی المهندس و همراهان عراقی و ایرانی آنان بدون اجازه ی کشور عراق و به صورتی عملیاتی نظامی در داخل خاک این کشور بلکه در پایتخت آن انجام گرفت. در حالی که  مقام رسمی نظامی کشور ایران بنا بر دعوت دولت عراق  در حال سفر به این کشور بود و ماموریت رسمی بین المللی داشت و از قضا این ماموریت نه جنبه ی نظامی بلکه یک ماموریت دیپلماتیک بود. لذا این ترور به طور همزمان هم ناقض حاکمیت عراق  و هم  ناقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بود. (جزئیات بیشتر)

شهرابی: دولت روحانی، دوران یتیمی صنعت فضایی بود/ کوثری: ارتباط صنعت فضایی با دانشگاه تسهیل شود 

همایش دولت سیزدهم و صنعت فضایی به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در دانشکده فنی این دانشگاه برگزار و در آن اصلی ترین چالشها و راهکارهای پیش روی دولت سیزدهم در زمینه صنعت فضایی با حضور سعید صدیقیان، معاون نظارت و توسعه راهبردی سازمان فضایی ایران، حسین شهرابی، مدیرعامل کنسرسیوم شرکت های خصوصی فضایی،  حسن حدادپور، عضو شورا عالی فضایی و امیررضا کوثری، استاد دانشکده فناوری های نوین دانشگاه تهران و در 6 زمینه "ساختار و معماری صنعت فضایی ایران" ، "قانون ملی فضا"، "اهداف و اسناد عالی این صنعت"، "فعالیتهای بخش خصوصی"، "ارتباط صنعت و دانشگاه " و "برنامه های دولت سیزدهم برای این صنعت" مورد بررسی قرار گرفت. (جزئیات بیشتر)

اتوبوس‌خوابی مسئله حاشیه‌ای نیست/ از ظرفیت مساجد برای اتوبوس‌خواب‌ها استفاده کنید

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران و مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم‌وصنعت پیرامون مسئله اتوبوس‌خوابی و بیانات توهین‌آمیز مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران بیانیه مشترک دادند. در بخشی از این بیانیه آمده است: افرادی که هزینه اجاره خانه را ندارند و با هزینه ماهانه‌ای نزدیک به 700هزارتومان، تنها میتوانند برای خود یک صندلی مهیا کنند تا بتوانند شب را سحر  کنند. حال اگر خانواده هم همراهشان باشد حتی درآمد ناچیزشان کفاف استفاده از صندلی اتوبوس را نخواهد داد. این درحالی است که انقلاب ما، انقلاب مستضعفین و پابرهنه‌هاست و اصلی‌ترین هدف از تشکیل جمهوری اسلامی، احقاق حقوق مستضعفین بوده است؛ اما اوضاع فعلی با آن آرمانی که ما داشته‌ایم در تناقض است. در حکومت اسلامی همه مردم باید سکونت‌گاه و خوراک مناسب داشته‌باشند و اگر کسی بی‌خانمان بود، این وظیفه حکومت است که برای او مکانی مناسب برای زندگی فراهم آورد. (جزئیات بیشتر)

اعضای بالاترین نهاد فرهنگی کشور، سودای قدرت طلبی دارند/ دبیر و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه مدیریت تکیه زدند

دفتر تحکیم وحدت در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه‌ای منتشر کردند. در بخشی از این نامه آمده است: نکته جالب آنجاست که علیرغم واگذاری قدرت بی حدوحصر به دبیرخانه، تحول ساختاری مناسبی برای آن در طرح پیشنهادی کارگروه تحول در نظر گرفته نشده است و ما هیچ اثری از تغییر در ساختار ناکارآمد و معیوب دبیرخانه نمیبینیم، مصداق بارز آنکه کوری عصاکشِ کور دگر شود. دبیرخانه ای که خود در تمام این سال‌ها از معلولیت ساختاری رنج برده است و سایر بخش‌های شورا را نیز با خود به منجلاب ناکارآمدی کشانده است، چگونه می تواند بار مدیریت ساختارهای جدید و اختیارات بیش از آن را متحمل شود؟ (جزئیات بیشتر)

۹ دی صحنه حضور و بروز هوشمندانه ملتی بود که سمبل بصیرت گشتند

بیانیه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت ۹دی؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: دشمنان قسم خورده ایران سرافراز، چه بیراهه می پنداشتند که با طرح بهانه‌های واهی و حیله‌های نخ نمایی همچون تقلب می‌توانند در عزم مردم بصیر و با ایمان ایران برای اعتلا و بالندگی انقلاب و نظام اسلامی خللی ایجاد کنند و چه زود و بی پیرایه دیدند که مردم چگونه جانانه و هوشیارانه برای دفاع از حریم ولایت و دستاوردهای آن در صحنه حاضرند. (جزئیات بیشتر)

کد خبرنگار : 91