تاریخ : 1401,چهارشنبه 21 ارديبهشت20:06
کد خبر : 432269 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

بررسی نابسامانی یک دانشگاه/ جوابیه؛

جوابیه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به «خبرنامه دانشجویان ایران» برای یک خبر

در خبر درج شده آمده است که "میزان مرخصی استحقاقی اعضای هیأت علمی دو ماه در سال است که در صورت وجود ایام تعطیل در بازه مورد درخواست، این ایام هم جزء مرخصی محسوب می‌شوند. چگونه این فرد که از مهرماه سال گذشته در دانشگاه حضور نداشته است، از این مرخصی استفاده کرده است؟ مدت زمان مرخصی درخواستی این فرد چند روز بوده است؟ این فرد در حالی‌که در خارج از کشور بوده، اقدام به درخواست مرخصی به صورت هفتگی نموده تا بتواند ایام تعطیل را به صورت غیرقانونی از بازه مرخصی خود خارج کند. توضیح رئیس دانشگاه در این خصوص چیست؟"همچنین ذکر شده که بدون موافقت مدیر گروه و با رایزنی با رئیس دانشگاه و دانشکده، وی از مرخصی استفاده نموده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته های گذشته مطلبی با عنوان "وزیر علوم به نابسامانی دانشگاه کشاورزی خوزستان پایان دهد/ استادی که از خارج کشور تدریس می کند!" در سایت «خبرنامه دانشجویان ایران» منتشر شد. از این رو دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در خصوص این مطلب جوابیه ای ارسال کرد.

در ادامه متن کامل این جوابیه را می خوانید:

به نام خدا

سردبیر محترم خبرنامه دانشجویان ایران

با سلام و احترام

در تاریخ 8/2/1401 خبری با کد 431137 تحت عنوان "وزیر علوم به نابسامانی در دانشگاه کشاورزی خوزستان پایان دهد/ استادی که از خارج کشور تدریس می‌کند" البته با تصویر سردر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان! توسط خبرنامه با ادعای عدم حضور یکی از همکاران هیأت علمی از ابتدای مهرماه 1400 در دانشگاه انتشار یافت. از آن‌جا که در متن خبر، خواسته شده تا در مواردی شفاف‌سازی انجام گیرد، بدین‌وسیله توضیحاتی در رابطه با موارد ذکر شده، ارسال می‌گردد. انتظار می‌رود مشروح متن ارسالی مطابق ماده 23 قانون مطبوعات در خبرنامه منتشر شود.

1-ادعا شده است یکی از همکاران هیأت علمی این دانشگاه از ابتدای مهرماه 1400 تاکنون در دانشگاه حضور نداشته است. در خصوص این ادعا، اسناد و مدارک حوزه‌های اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاه -با توجه به این که همکار مورد اشاره عضو شورای آموزشی دانشگاه، کمیسیون تخصصی هیأت ممیزه، هیأت ممیزه دانشگاه و شورای دانشگاه بوده‌اند- نشان می‌دهد که ایشان از ابتدای مهرماه 1400 تا اول آذرماه و همچنین از 19 بهمن‌ماه تا پایان سال 1400 به شکل تمام‌ وقت در دانشگاه حاضر بوده‌اند. در حالی که در بازه زمانی اول، فعالیت‍­های آموزشی دانشگاه به شکل مجازی بوده و اکثر همکاران هیأت علمی و کارکنان دانشگاه مطابق برنامه‌‌ریزی دوران کرونا و مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، به شکل محدود در دانشگاه حاضر می‌شدند. همکار مورد اشاره، در دو بازه زمانی، از تاریخ دوم آذرماه 1400 لغایت 18 بهمن‌ماه 1400 و از ابتدای سال 1401 تاکنون، با توجه به مأموریت همسرشان (که ایشان هم عضو هیأت علمی رسمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هستند و در قالب یک فرصت مطالعاتی ویژه اعضای هیأت علمی و نه فرصت مطالعاتی دانشجوی دکتری! آن‌گونه که در خبرنامه آمده است) از مرخصی استحقاقی استفاده نموده‌اند. البته خلاف واقع بودن ادعای مطرح شده را همچنین می‌توان با استعلام از حراست دانشگاه (مطابق قانون تمامی دانشگاهیان موظفند قبل از خروج از کشور به صورت مکتوب جزئیات سفر و از جمله هدف از سفر را به حراست دانشگاه اطلاع ‌دهند و در صورت تایید نهادهای ذیصلاح امکان سفر فراهم خواهد بود) نیز مشخص نمود.

در بخشی از خبر درج شده در آن خبرنامه، ادعا شده است که مطابق ماده 81 آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها و مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت عتف مصوب 1395، اخذ مرخصی توسط اعضای هیأت علمی بایستی صرفاً در تابستان و نیمه اول فروردین‌ماه صورت گیرد. در غیر این صورت و بنا به ضرورت و با تشخیص و تصویب هیأت رئیسه دانشگاه، عضو هیأت علمی می‌تواند در طول سال از مرخصی استحقاقی استفاده نماید. جای بسی تعجب است که همکار محترم خبرنامه حتی زحمت یک جستجوی ساده در گوگل و دانلود آیین‌نامه را به خود نداده است. در ماده 81 قانون مورد استناد، هیچ اشاره‌ای به هیأت رییسه دانشگاه نشده، بلکه در موارد ضروری، موافقت بالاترین مقام دستگاه یا مقام مجاز از طرف وی آمده است.

   2- در بخش دوم سوال آمده است بنا به چه ضرورتی با مرخصی ایشان موافقت شده است؟ پاسخ به این سوال در اصول و مبانی دینی و شعائر اخلاقی یک جامعه اسلامی کاملاً روشن است. چه چیزی مهم‌تر و ضروری‌تر از خانواده که به کرات مورد توصیه بزرگان قرار گرفته است. خصوصاً که ایشان دارای دو فرزند یکی خردسال و دیگری نوجوان هستند که اهمیت همراهی ایشان را با خانواده ضروری‌تر می‌نماید.

  در خبر درج شده آمده است که "میزان مرخصی استحقاقی اعضای هیأت علمی دو ماه در سال است که در صورت وجود ایام تعطیل در بازه مورد درخواست، این ایام هم جزء مرخصی محسوب می‌شوند. چگونه این فرد که از مهرماه سال گذشته در دانشگاه حضور نداشته است، از این مرخصی استفاده کرده است؟ مدت زمان مرخصی درخواستی این فرد چند روز بوده است؟ این فرد در حالی‌که در خارج از کشور بوده، اقدام به درخواست مرخصی به صورت هفتگی نموده تا بتواند ایام تعطیل را به صورت غیرقانونی از بازه مرخصی خود خارج کند. توضیح رئیس دانشگاه در این خصوص چیست؟"همچنین ذکر شده که بدون موافقت مدیر گروه و با رایزنی با رئیس دانشگاه و دانشکده، وی از مرخصی استفاده نموده است.

این‌که مدت زمان مرخصی اعضای هیأت علمی دو ماه در سال است و ایام تعطیل هم جزء آن محسوب می‌شود، عین قانون است. اما اولاً نامبرده به صورت هفتگی اقدام به درخواست مرخصی ننموده، ثانیاً امور اداری دانشگاه بر اساس ضوابط، ایام تعطیل را جزء مرخصی منظور می‌نماید. اگر چنانچه دستوری از سوی مدیریت دانشگاه، به صورت مکتوب یا شفاهی برای عدم منظور ایام مورد ادعا صادر شده باشد، یک تخلف محرز است. لازم به ذکر است که نامبرده با توجه به بیش از بیست سال سابقه استخدامی، هم مرخصی استحقاقی ذخیره شده (به مدت 51 روز) و هم مرخصی استحقاقی سالیانه داشته است. در طول مدت مورد ادعا (که البته در بند یک تاریخ دقیق آن آمده است)، مرخصی­ها با هماهنگی و امضای مدیر گروه آموزشی، دانشکده و دانشگاه استفاده گردیده است.

3- در بخشی از گزارش خواسته شده که تکلیف حقوق تضییع شده دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در این فاصله منتظر بوده‌اند تا از مزایای کلاس‌های حضوری استفاده کنند، چیست؟ همان‌گونه که در بخش‌های پیشین اشاره شد، فعالیت‌های آموزشی دانشگاه از ابتدای مهرماه 1400 تا پایان سال تحصیلی به صورت مجازی بوده و صرفاٌ برای دانشجویان دکتری و دانشجویان کارشناسی ارشد دارای دروس عملی از آذرماه 1400 تا پایان نیمسال اول به شکل حضوری بوده و همکار مورد اشاره پس از هماهنگی با مدیر محترم گروه آموزشی مربوطه، در رابطه با دروسی که بر عهده نامبرده بوده است، مبادرت به درخواست مرخصی نموده است. در این مدت نیز هیچ گزارش کتبی یا شفاهی از هیچ دانشجوی تحصیلات تکمیلی، مدیر یا اعضای هیأت علمی یا کارشناسان گروه مربوطه و دانشکده یا حوزه معاونت آموزشی به مدیریت دانشگاه ارسال نگردیده است. علاوه بر این، گزارش کیفیت تدریس در نیمسال اول که توسط دانشجویان در سامانه سما تکمیل گردیده، نشان می‌دهد که متوسط کیفیت تدریس ایشان در سه مقطع تحصیلی معادل 19/78 و در مقطع دکتری که هر 6 دانشجوی کلاس فرم کیفیت تدریس را تکمیل نموده‌اند، معادل 20 است. متوسط کیفیت تدریس ایشان از میانگین گروه (19/05)، دانشکده (18/6) و دانشگاه (18/65) بالاتر است. در عین حال، به محض دریافت خبر، موضوع از طریق معاون محترم آموزشی دانشگاه پیگیری شد. ایشان در تماس تلفنی با مدیر محترم گروه، اعلام نمودند که هیچ مشکلی از نظر دروس ارائه شده ایشان وجود نداشته و در همه موارد با مدیر گروه آموزشی مربوطه، هماهنگی کامل صورت گرفته است. در ادامه از معاون محترم آموزشی دانشکده و مدیر گروه ذیربط استعلام کتبی صورت گرفت و هر دو به صراحت اعلام نمودند که هیچ مشکلی در رابطه با دروس ارائه شده وجود نداشته است.

4- در قسمتی دیگر از خبر مندرج در خبرنامه، پرسیده شده است که به چه دلیل در کمتر از دو ماه مانده به پایان ترم با مرخصی یکساله بدون حقوق این فرد موافقت به عمل آمده است و تکلیف دروس کارشناسی ارشد و دکتری این فرد در کمتر از دو ماه مانده به پایان ترم چیست؟ رئیس دانشکده مربوطه و رئیس دانشگاه چه توجیهی برای عدم گزارش غیبت نامبرده از ابتدای نیمسال دوم دارند و چرا به دستورالعمل ابلاغی وزارت عتف در خصوص برگزاری حضوری کلاس‌های درس بی‌توجهی و دهن‌کجی می‌کنند؟

متاسفانه در این بخش نیز تهیه‌کننده خبر و منبع مرتبط، پیش­داوری نموده‌اند چرا که تاکنون، هیچ‌گونه مرخصی بدون حقوق برای ایشان صادر نگردیده است. اگر چه استفاده از مرخصی بدون حقوق مطابق ماده 90 آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی وزارت عتف جزء حقوق مشروع اعضای هیات علمی رسمی می‌باشد. همکار مورد اشاره، بعد از تعطیلات سال جدید و با توجه به تداوم فرصت مطالعاتی همسرشان و عدم امکان تنها گذاشتن خانواده، طی نامه‌ای به مدیر گروه آموزشی، درخواست استفاده از مرخصی بدون حقوق به محض پایان مرخصی‌های استحقاقی نموده است. این درخواست در حال حاضر توسط گروه آموزشی مربوطه مورد تایید قرار گرفته و در حال بررسی در دانشکده ذیربط بوده و در صورت موافقت گروه و دانشکده مطابق آیین‌نامه مورد اشاره، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. جای بسی تعجب است که پرسیده شده است دلیل عدم گزارش غیبت ایشان توسط رئیس دانشکده و دانشگاه چیست؟ بسیار بدیهی است که حضور و غیاب اعضای هیات علمی گروه، تنظیم برنامه تدریس نیمسال و نظارت بر برگزاری کلاس­های درس بر عهده مدیر گروه و قسمت آموزشی دانشگاه است؟ چرا ارسال‌کننده خبر، نامی از این بخش‌ها به میان نیاورده است. هرچند که این بخش‌ها وظایفشان را مطابق قانون، به خوبی انجام داده و به موقع مرخصی‌های نامبرده را ارسال نموده، بر نحوه تدریس ایشان نظارت دقیق داشته‌ و دروس حضوری را به موقع به اعضای هیات علمی دیگر گروه واگذار نموده‌اند. البته در این رابطه، جای گله‌مندی از خبرنگار و سردبیر محترم خبرنامه باقی است که چرا از اصطلاح نامأنوس «دهن‌کجی» در خبر استفاده شده است. حتی اگر کاری کاملاً غیرقانونی هم انجام شده بود، ضمن سپاس از پیگیری هیات تحریریه خبرنامه، انتظار می‌رفت که این قشر فرهیخته، این اصطلاح را از گزارش ارسال‌شده حذف می‌نمودند. چرا که همان کلمه بی‌توجهی به خوبی معنا و مفهوم را می‌رساند. حذف این کلمه به نفع ارسال‌کننده گزارش به خبرنامه هم بود، چرا که در قشر فرهیخته هیات علمی، به ندرت افرادی یافت می‌شوند که از این اصطلاحات نامأنوس استفاده ‌نمایند و به طور ضمنی هویت ایشان برای همکارانشان مشخص می‌گردد، هرچند که در کلیت موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند.

5- طبق اطلاعات واصله، همسر این فرد در خارج از کشور در حال گذراندن فرصت مطالعاتی دوره دکتری خود هستند. با توجه به ارتباط نزدیک بین رئیس دانشگاه با این فرد، بدون شک رئیس دانشگاه از این موضوع اطلاع داشته است؟ حال باید پرسید چرا از همان مهرماه سال گذشته ایشان درخواست مرخصی بدون حقوق نکرده است تا حقوق دانشجویان تضییع نشود و شش ماه حقوق بابت عدم حضور نامبرده!! از بیت‌المال مسلمین هدر نرود؟ چرا رئیس دانشکده و دانشگاه اقدامی جهت گرفتن دروس این فرد و واگذاری آن‌ها به سایر اعضای محترم گروه ترویج و آموزش کشاورزی نکرده‌اند؟ 

همسر همکار نامبرده برای گذراندن فرصت مطالعاتی دوره دکتری خود به خارج از کشور نرفته‌‌اند. بلکه ایشان سال­ها پیش، دوره دکتری خود را به اتمام رسانده و اکنون به عنوان استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور عازم فرصت مطالعاتی شده‌اند. در رابطه با مدت زمان و تاریخ خروج ایشان از کشور، مرخصی بدون حقوق و تضییع حقوق دانشجویان در بخش‌های قبلی، مفصل توضیح داده شد. با توجه به قسمت آخر سوأل کاملاً مشخص می‌گردد که تهیه‌کننده گزارش، صرفاً رئیس دانشکده و دانشگاه را مورد هجمه قرار داده است. چرا که هر عضو هیات علمی در بدو ورود به دانشگاه با مرور آئین‌نامه‌های مربوطه، می‌داند که وظیفه گرفتن درس از یک عضو هیات علمی در یک گروه آموزشی و واگذاری آن به عضو دیگر هیات علمی همان گروه جزء وظایف رئیس دانشگاه و حتی دانشکده نبوده بلکه، بر عهده مدیر گروه بوده و حتی در صورت نیاز، بایستی با معاون آموزشی دانشکده یا دانشگاه هماهنگی نماید و نه رئیس دانشگاه یا دانشکده. البته عضو هیات علمی مورد اشاره، قبل از خروج از کشور در رابطه با درخواست مرخصی و تعیین تکلیف دروس خود با مدیر گروه مربوطه هماهنگ نموده است. مرخصی‌های وی توسط مدیر گروه تأیید و ارسال گردیده و هیچ‌گونه گزارش کتبی و حتی شفاهی از طرف مدیر گروه در رابطه با غیبت ایشان ارسال نگردیده است.

در بخش آخر گزارش در رابطه با مدرک تحصیلی رئیس سابق دانشگاه ادعایی مطرح شده است. اصولاً موارد مترتب با صلاحیت‌ها و شایستگی‌های علمی و آکادمیک اعضای هیات علمی در صلاحیت مجموعه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. ولی متاسفانه در این فراز از گزارش باز هم از کلمات نامأنوسی نظیر «ننگ» و «دستبرد» استفاده شده که زیبنده محیط‌های دانشگاهی نبوده و انتظار می‌رفت تنظیم‌کننده گزارش این کلمات را حذف یا از ارسال‌کننده گزارش می‌خواست که کلمات دیگری را جایگزین نماید.

لازم به ذکر است که برای تمامی موارد ارائه شده در این نامه، مستندات مکتوب و ارسال شده از طریق اتوماسیون دانشگاه موجود بوده که در صورت تمایل هر کدام از اعضای هیات علمی دانشگاه یا اصحاب رسانه، قابل ارائه است. 

تمام مردم و به ویژه جامعه دانشگاهی از اصحاب محترم رسانه انتطار دارد حتی اگر رسانه در خدمت گروه یا حزب خاصی باشد، در رابطه با اطلاعات ارسالی، قبل از انتشار، حداقلی از مستندات خبر را مورد بررسی قرار دهد.

من‌الله توفیق و علیه‌التکلان