تاریخ : 1395,شنبه 16 بهمن18:10
کد خبر : 225566 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

محرومیت دانشجویان ارومیه‌ای از ادامه تحصیل، کار دست دانشگاه صنعتی ارومیه داد؛

شکایت شورای صنفی دانشجویان به وزارت علوم کشیده شد +عکس

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه در نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به معاون آموزشی وزارت علوم نوشت: قطعا این اقدام دانشگاه صنعتی ارومیه خلاف نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و امکان ادامه تحصیل به دانشجویان بدهکار را نمی دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه، در پی تهدید دانشگاه مبنی بر محرومیت از ادامه تحصیل دانشجویان به علت بدهی، نامه‌ای سرگشاده و اعتراض آمیز خطاب به معاون آموزشی وزارت علوم نوشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از اتمام امتحانات و در آستانه آغاز ایام انتخاب واحد بود که اطلاعیه‌ای ابتدا در کانال و سپس در سایت اطلاعرسانی دانشگاه صنعتی ارومیه مبنی بر محرومیت دانشجویان بدهکار از انتخاب واحد منتشر شد که باعث بهت و حیرت دانشجویان و البته جامعه دانشگاهی کشور شد. (جزئیات بیشتر از اینجــــا) این در حالی است که دانشجویان حتی اجازه مشاهده نمرات خود را نیز به علت بدهی نداشتند.

اما در بخش مهمی از نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه آمده است: دولت‌ موظف‌ است‌ وسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رایگان‌ را برای‌ همه‌ ملت‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسایل‌ تحصیلات‌ عالی‌ را تا سر حد خودکفائی‌ کشور به‌طور رایگان‌ گسترش‌ دهد. قطعا این اقدام دانشگاه صنعتی ارومیه خلاف نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و امکان ادامه تحصیل به دانشجویان بدهکار را نمی دهد.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای دکتر شریعتی نیاسر
معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و تحیات؛
ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر؛ احتراماً به استحضار می رساند دانشگاه صنعتی ارومیه در اقدامی عجیب و تأمل برانگیز، سیستم مدیرت آموزش دانشجویان بدهکار، اعم از دانشجویان روزانه و شبانه را بسته است. شورای صنفی دانشجویان به عنوان نمایندگان  بر حق همه دانشجویان طی نامه ای خطاب به ریاست محترم دانشگاه و معاونت محترم اداری و پشتیبانی خواستار رفع این محدودیت بودند. سیستم مدیریت سما به مدت محدود 3 روز باز شد ولی مجدداً در روز انتخاب واحد بسته شد. در حالیکه چند روز بیشتر نیست امتحانات دانشجویان تمام شده است و هنوز نمرات اکثر دروس ثبت نشده است و هر ورودی فقط یک روز فرصت انتخاب واحد دارد؛ دانشگاه طی اطلاعیه ای اعلام داشته است به دانشجویان بدهکار فرصت انتخاب واحد نخواهد داد. در حالیکه 15/11/1395 آخرین روز انتخاب واحد در دانشگاه صنعتی ارومیه می باشد، تا کنون دانشجویان بدهکار نتوانسته اند واحدهای درسی خود را برای ترم آتی اخذ کنند. بعد از بسته شدن سیستم سما دانشجویانی که توانایی پرداخت بدهی را داشتند، بدهی خود را پرداخت کردند ولی متأسفانه عده زیادی از دانشجویان توان پرداخت بدهی را نداشته و دانشگاه نیز، انتخاب واحد و مشاهده نمرات را منوط به پرداخت بدهی کرده است.

جناب دکتر، نیک مستحضر هستید که عدم اجازه مشاهده نمرات دروس، مغایر ماده 17 منشور حقوق دانشجویی می باشد که امکان اعتراض به نمرات را از دانشجویان سلب کرده است.

لازم به ذکر است که دانشگاه صنعتی ارومیه فاقد خوابگاه ملکی بوده و دانشجویان برای اسکان در خوابگاه های خودگردان تحت نظارت دانشگاه، قبل از شروع ترم تقریباً 600 هزار تومان پرداخت می کنند. تسویه بدهی آموزشی در کنار پرداخت شهریه خوابگاه ها در این شرایط اقتصادی جامعه فشار روز افزونی را به دانشجویان و خانواده هایی که توان تأمین مخارج فرزندشان را ندارند وارد کرده است.

در اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:
"دولت‌ موظف‌ است‌ وسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رایگان‌ را برای‌ همه‌ ملت‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسایل‌ تحصیلات‌ عالی‌ را تا سر حد خودکفائی‌ کشور به‌طور رایگان‌ گسترش‌ دهد".

قطعا این اقدام دانشگاه صنعتی ارومیه خلاف نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و امکان ادامه تحصیل به دانشجویان بدهکار را نمی دهد.

لذا خواهشمند است در این مورد رسیدگی های لازم را به عمل آورید.

رونوشت:
ریاست محترم دانشگاه
نمایندگان محترم مردم شریف ارومیه در مجلس شورای اسلامی


کد خبرنگار : 17