تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/10 - 11:59
کد خبر: 224830

سندروم پرداخت یکباره بدهی و شهریه، به دانشجویان ارومیه‌ای رسید؛

تهدید به محرومیت از تحصیل دانشجویان به علت بدهی! +عکس

تهدید به محرومیت از تحصیل دانشجویان به علت بدهی! +عکس

دغدغه‌های مالی دانشجویان در روزهایی که اسکناس 5 هزار تومانی دیگر پول خرد شده است، دعوای سیاسی و حزبی نمی‌شناسد و فقط به جنس خدمات صنفی و رفاهی در دانشگاه‌ها بر می‌گردد، هرچند با نگاه کلی تر به این ماجرا، نمی‌شود از تصمیمات و رفتارهای جناحی چشم پوشی کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: از جیب دانشجویان به جیب دولت؛ عیبی که ندارد چاله‌های اقتصادی دولت حداقل در بخش آموزش عالی‌اش از جیب دانشجویان و خانواده‌های آنها پر شود تا جناب رئیس جمهور در کنفرانس زنده خبری بفرمایند که رشد اقتصادی بالاست، رکود نداریم، تورم تک رقمی است و هر چه هست اگر جمع بزنیم باز هم به دولت قبل بر می‌گردد!

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دغدغه‌های مالی دانشجویان در روزهایی که اسکناس 5 هزار تومانی دیگر پول خرد شده است، دعوای سیاسی و حزبی نمی‌شناسد و فقط به جنس خدمات صنفی و رفاهی در دانشگاه‌ها بر می‌گردد، هرچند با نگاه کلی تر به این ماجرا، نمی‌شود از تصمیمات و رفتارهای جناحی چشم پوشی کرد.

به هم خوردن تعادل اقتصاد کشور حالا هر دلیلی که می‌خواهد داشته باشد، اما مطمئنا تاثیرات منفی بسزایی در سیستم آموزش عالی گذاشته است؛ تاثیر گذاشته است که دانشجویان مجبور به پرداخت یکباره شهریه ثابت و متغیر و کل بدهی دوران تحصیل‌شان می‌شوند!

حالا اگر دانشجویی هم پول نداشت باید از حق ادامه تحصیل محروم شود؛ هرچند مشکلات اقتصادی در کشور فقط محدود به حوزه آموزش عالی نیست و بخش‌های مختلف و متعدد دیگری از کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است که آن‌ها نیز البته بی ارتباط با آموزش عالی، دانشجویان، زندگی آنها و خانواده‌هایشان و مواردی از این دست نیست اما واقعیت این است که اگر مسئولین دیر بجنبند شاید شکاف عمیقی در سیستم آموزشی کشور به وجود بیاید که حالا حالاها ترمیم آن امکان‌پذیر نباشد.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم - دولتی که قرار بود 100 روزه مشکل اقتصاد را برای همیشه حل کند –  حتی اگر تغییری در بخش‌هایی از کشور قابل مشاهده باشد، قطعا تکان موثری در اقتصاد نخورده است؛ اقتصاد کشور تکانی نخورده است که قدرت خرید دانشجویانی که منبع درامدی ندارند پائین‌تر آمده اما روز به روز، هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های سراسری و روزانه! که باید رایگان باشند بیشتر و بیشتر می‌شود. وضعیت برای دانشجویان شبانه و نوبت دوم ولی سخت‌تر است؛ شهریه‌های سنگین‌تر و اجاره‌بهای بیشتر برای خوابگاه در مواردی حتی باعث انصراف دانشجویان از تحصیل شده است.

در جدیدترین مورد، دانشجویان دانشگاه ارومیه با اطلاعیه عجیب دانشگاه در خصوص پرداخت بدهی مواجه شدند؛ اطلاعیه‌ای که دانشجویان را به محرومیت از تحصیل تهدید کرده بود.

در ادامه، متن مربوط به این اطلاعیه را می‌خوانید:

باسمه تعالی

با عرض سلام و آرزوی موفقیت برای دانشجویان گرامی در امتحانات پایان نیمسال اول تحصیلی و تشکر بابت رعایت آیین نامه های آموزشی و امتحانی، نظر آن عزیزان را در خصوص توجه به موارد زیر طی فرایند انتخاب واحد نیمسال دوم جلب می‌نماید:

1- مطابق تقویم آموزشی و تصمیم شورای محترم آموزشی دانشگاه انتخاب واحد دانشجویان براساس ورودی و طبق زمانبندی زیر خواهد بود:

الف – روز یکشنبه 10 بهمن ماه: ورودی های 92 و ماقبل
ب – روز دوشنبه : ورودی های 93
ج – روز سه شنبه : ورودی های 94
د- روز چهارشنبه: ورودی های 95
ه – روزهای پنج شنبه و جمعه : همه ورودی ها

2-انتخاب واحد دروس تربیت بدنی در روزهای پنج شنبه و جمعه ( 14 و 15 بهمن ماه) امکانپذیر خواهد بود.

3- کلیه فرایندهای انتخاب واحد از طریق سیستم سما و غیرحضوری می باشد. لذا خواهشمند است از مراجعه حضوری به اداره آموزش خودداری گردد.

4- برابر استعلام به عمل آمده از وزارت عتف در خصوص روند مالی انتخاب واحد نیمسال جاری، دانشجویان ورودی قبل از سال 93 می‌بایست مطابق آیین نامه آموزشی شماره 153334/21 مورخ 23/07/91 و دانشجویان ورودی بعد از سال 93 مطابق آیین نامه شماره 244759/2 مورخ 24/12/93 فرآیند ثبت نام خود را انجام دهند. برای تسریع در فرآیند ثبت نام و برخورداری دانشجویان عزیز از حق مساوی برای اخذ دروس، از تمامی دانشجویان بدهکار درخواست میگردد در اسرع وقت برای تسویه و یا تعیین تکلیف بدهی خود به امور مالی دانشگاه مراجعه نمایند. بدیهی است در صورت عدم مراجعه امکان ثبت نام برای این قبیل دانشجویان فراهم نخواهد شد.

با آرزوی توفیق روزافزون – معاونت آموزشی دانشگاه

بر همین اساس، یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه به خبرنگار صنفی – اموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گفت: حالا دانشجویی که پول ندارد باید از ادامه تحصیل محروم شود. هر ترم این اتفاق می‌افتد و دانشجویانی که پول ندارند، سیستم برای‌شان بسته شده و همه واحدها برداشته می‌شود و این‌ها نمی‌توانند واحد بردارند، بنابراین چند ترم عقب می‌افتند.

سندروم اخذ یکباره شهریه و بدهی دانشجویان، این بار به دانشگاه صنعتی ارومیه رسیده است و معلوم نیست در نوبت بعدی، دانشجویان کدام یک از دانشگاه‌ها قرار است قربانی نارسایی‌های اقتصادی دانشگاه‌ها شوند!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top