تاریخ : 1399,دوشنبه 26 خرداد19:24
کد خبر : 359707 - سرویس خبری : زنان

در نشست «فرصت‌ها و چالش‌های قانونی در حوزه ازدواج» مطرح شد؛

بانکی‌پور: آمار نادرست طلاق و ازدواج پیام خوبی به جامعه منتقل نخواهد کرد/ جلالی: هرجا که منفعت شخصی در کار بود، شکست خوردیم

مهم‌تر از تحکیم خانواده ارتقای خانواده است که ما برای مدیریت آن احتیاج به مدیریت محتوایی داریم. اینکه قوانین تبدیل به آئین نامه اجرایی نمی‌شود گره‌هایی است که به مدد نیروی جوانان می‌تواند حل شود.در کشورمان هر جا که ما خانواده شدیم مشکلات را پشت سر گذاشتیم و بردیم و هر جا که منفعت شخصی در کار بود، شکست خوردیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست خبری «فرصتها و چالش‌های قانونی در حوزه ازدواج» به همت سازمان بسیج دانشجویی و با حضور «شجاعی نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی»، «امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان» و مریم جلالی کارشناس حوزه خانواده در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد؛ مشروح این نشست در ادامه آمده است:


شجاعی نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری « فرصتها و چالش‌های قانونی در حوزه ازدواج» گفت: موضوع خانواده یک موضوع تاریخی است، وقتی کنش اجتماعی نسل های بشر را نسبت به ازدواج نگاه می کنیم به جز چند مورد انحرافی که وجود داشته؛ در گذشته عملکرد هوشمندتری را نسبت به آنچه امروز می بینیم مشاهده می کنیم.

وی افزود: در گذشته جوانان می‌دانستند با ظرفیت هایی که خانواده ها برای آنها فراهم می‌کند مشکلی برای ازدواج ندارد ولی در دوران معاصر ازدواج تبدیل به یک موضوع پیچیده اجتماعی شده است.

شجاعی اضافه کرد: باید به گونه ای رفتار کرد که جوانان بدانند بعد از ازدواج به حیات خود در جامعه ادامه می‌دهند، و این آن چیزی است که ما امروز نداریم؛ تجربه های اجتماعی مثل طلاق به جوانان نشان می دهد قدرت بقای اجتماعی ندارند به همین دلیل مشکلاتی در این حوزه بوجود می آید.

وی با بیان اینکه باید یه بحث خانواده و ازدواج توجه ویژه‌ای شود؛ تصریح کرد: اگر بخواهیم براساس آنچه باید وجود داشته باشد پیش برویم می‌توان یه جرات گفت که یکی از تمایزات تمدنی انقلاب اسلامی در مواجه یا تمدن غرب بحث ازدواج و خانواده است.

این نماینده مجلس گفت: هنوز بحث ازدواج و خانواده برای کارگزاران و مسئولان ما آنچنان که باید اهمیت پیدا نکرده است و هیچ وقت به خانواده یا نگاه اصیل نگاه نشده است. ما حتی راه حل آسیب های اجتماعی و فرهنگی را در موضوع خانواده و ازدواج پیگیری نکردیم.

بیش تر بخوانید// یکی از تمایزات انقلاب اسلامی یا غرب بحث ازدواج و خانواده است

مریم جلالی کارشناس حوزه خانواده در نشست خبری « فرصتها و چالش‌های قانونی در حوزه ازدواج» گفت: ضرورت توجه به خانواده به قدری است که اگر قرار باشد خانواده محور توسعه قرار بگیرد، تمام رفتار‌ها براساس تحکیم خانواده اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه تحکیم خانواده همچنان در نگرش و بینش ما اصالت دارد و اصل است، ادامه داد: متاسفانه رفتار قانون گذار و متولیان امر باعث به وجود آمدن اشکالاتی در تحکیم خانواده شده است. وقتی لایه‌های مختلف مبتنی بر خردمندی و آینده پژوهی باشد، می‌توان بازخورد رسانه‌ای درستی را از تحکیم خانواده داشته باشیم؛ اما زمانی که نگاه به خانواده نگاه حداقلی است رفتار‌های متفاوتی خواهیم دید.

جلالی در ادامه درباره نقش رسانه برای حل مشکلات حوزه خانواده گفت: رسانه می‌تواند برای متولیان قانونی دغدغه‌سازی کند و از مسئولان مطالبه کند و نقش نظارتی داشته باشد.

بیش تر بخوانید// توسعه کشور براساس تحکیم خانواده اتفاق می‌افتد

امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات حوزه ازدواج و خانواده گفت: مسلما مشکلات معیشتی برای مردم ملموس است و نیاز به آمار و اطلاعات و اضافه برای بیان این موضوع ندارد، مجلس هم باید در درجه اول فکری برای این وضعیت کند، اما هیچ وقت دردهای لحظه ای نباید ما را از بیماری‌های خطرناک غافل کند.

وی ادامه داد: برای اینکه دردهای مهم را فراموش نکنیم باید نگاهی به آمار ازدواج داشته باشیم. آماری که در سال های گذشته وجود داشت نشان می داد بحث ازدواج با شتاب خوبی پیش نمی رود و متاسفانه برنامه ریزی درستی نشد و الان در این حوزه سقوط آزاد کردیم و تعداد جوانان در سن ازدواج به شدت بالا رفته است. این در صورتی است که هنوز شتاب همان شتاب قبل است.

بانکی‌پور یادآور شد: اگر آمار طلاق و ازدواج درست ارائه نشود پیام خوبی به جامعه منتقل نخواهد کرد. یکی از اشتباهات دولت این است که آمار را به گونه ای می‌دهد که کارشناسان و مسئولان را به خطا می‌اندازد. برای اینکه اطلاعات درست باشد ما باید نسبت تعداد ازدواج و طلاق را بررسی کنیم.

بیش تر بخوانید// عدم وجود آیین‌نامه اجرایی در حوزه ازدواج نتیجه اهمال کاری مجلس است


کد خبرنگار : 90