تاریخ : 1399,پنجشنبه 29 آبان12:08
کد خبر : 376649 - سرویس خبری : باشگاه نشریات

نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی/ هفته چهارم آبان‌ماه

از فهرست‌بندی و تنوع در موضوعات تا تیترهای غیرجذاب +دانلود

در دوران فضای مجازی صحبت کردن از نشریات کاغذی به نظر کاری قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد، اما هنوز هم چه در بدنه دانشجویی و چه برای کسانی که قصد انتشار نشریه دارند، کاری جذاب و مهم است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌ها دانشجویی با بدنه دانشگاهی است، هرچند گاهی این ارتباط روندی نزولی داشته است، اما نشریات دانشجویی نشان داده‌اند در صورتی‌که بتوانند ذائقه دانشجویان را به‌خوبی شناسایی کنند، با استقبال دانشجویان روبه‌رو خواهند شد. هرچند در دوران فضای مجازی صحبت کردن از نشریات کاغذی به نظر کاری قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد، اما هنوز هم چه در بدنه دانشجویی و چه برای کسانی که قصد انتشار نشریه دارند، کاری جذاب و مهم است. همین امر باعث شده هنوز هم شاهد نشریات مختلفی از نشریات انجمن‌های علمی گرفته تا نشریات تشکل‌های دانشجویی باشیم و حتی نشریاتی که مربوط به هیچ تشکلی نیستند، اما با گرد هم آمدن چند دانشجوی فعال مجوز انتشار نشریه را دریافت کرده‌اند.

اهمیت نشریات دانشجویی را می‌توان در استفاده از این ابزار رسانه‌ای برای ارتباط با تمامی دانشجویان دانست. طراحی موردپسند، استفاده از تیترهای جذاب، داشتن محتوای جذاب و... از نکات ریزی است که دانشجویان برای انتشار یک نشریه خوب باید به آن توجه کنند؛ کارهایی که شاید اهمیت خاصی در فضای مجازی نداشته باشند. برای مثال در فضایی مانند تلگرام طراحی چندان اهمیت ندارد. به همین بهانه پنج نشریه دانشجویی از طیف های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید// نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی/ هفته سوم آبان‌ماه

بررسی کننده: یاسین قاسمی/ سردبیر خبرنامه دانشجویان ایران

«فراهنگ»: گاهنامه فرهنگی، هنری و اجتماعی فراهنگ به صاحب امتیازی مدیریت فرهنگی و فعالیت هـای داوطلبانــه دانگاه فردوسی مشــهد با مدیرمسئولی دکتر مهدی کرمانی و سردبیری زهرا سالاری منتشر شد.

هــر زمــان کــه نشــریه ای متولد می شود، مجالی فراهـم می آیــد بـرای یادآوری اهمیت هنر نوشـتن و تأثیـر عمیـق آن بـر اشـتراک ماندگار ایده هــا، اندیشه ها و تجربه هــا؛ اشــتراکی کــه هــدف از آن آموختن شــیوه‌های بهتــر بــرای پیشبرد زندگی فـردی و جمعــی اســت. «فراهنگ» عضـوی نـوورود، در میان نشـریات دانشگاه فردوسـی مشـهد اســت کــه نامــش نمــادی از نقــش زاینـده و حیات‌بخـش فرهنـگ بـرای جریــان علم آمــوزی و پژوهشگری در محیـط دانشگاه اســت.

نقاط قوت

نقاط ضعف

فونت و سایز مناسب استفاده بیش از حد از نمادهای غیرضروری
فهرست‌بندی مطالب تیترهای غیرجذاب
جایگاه مناسب نام و تصویر نویسندگان عدم جذابیت صفحه اول

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف این نشریه (اینجا) کلیک کنید.

نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی

«قیام»: گاهنامه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قیام به صاحب امتیازی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران (آرمان) با مدیرمسئولی سیدسجاد سجادی و سردبیری نوید ایوانیان و فاطمه دریایی منتشر شد.

در بخشی از پرونده ویژه به قلم علی اسکندری آمده است:

حرف ما برای استیضاح آقای روحانی این است که بالاخره یکبار هم که شده یک شخص مسئول بابت جنایاتی که انجام داده، باید محاکمه شده و پاسخگو باشد. بعد از استیضاح بنی ً صدر و بعضا دادگاه‌هایی در سطح شهردارها، دیگر مسئول رده بالایی که بخواهد به خاطر کمکاری‌ها و بی‌عرضگی‌هایش جواب پس بدهد وجود ندارد! وضع فعلی هم نتیجه همین شرایط است که هرکسی هرکاری بکند، خیالش راحت است که هیچ جوابی به هیچ کسی پس نخواهد داد.

نقاط قوت نقاط ضعف
تیترهای جذاب در صفحه اول عدم فهرست‌بندی مطالب
به چالش کشیدن موضوعات روز تک بُعدی بودن نشریه
تولید محتوای مناسب عدم دانشجومحوری

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف این نشریه (اینجا) کلیک کنید.

قیام - نشریه دانشجویی

«ایران ۱۴۰۴»: ششمین شماره از نشریه دانشجویی ایران ۱۴۰۴ به صاحب امتیازی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیر مسئولی علیرضا صفری و سردبیری فرزاد علی‌پور منتشر شد. در این شماره با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، به عملکرد دولت پرداخته شده است، در حالی که مردم زیر بار مشکلات معیشتی کمر خم کرده‌اند، تعدادی از سیاستمداران هنوز امیدوار به حل این مشکلات با مذاکره طرف ایرانی با آمریکا هستند.

نقاط قوت نقاط ضعف
چند بُعدی بودن نشریه عدم فهرست‌بندی
توجه به موضوعات سیاسی روز عدم صفحه‌گذاری
جایگاه مناسب نام نویسندگان  

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف این نشریه (اینجا) کلیک کنید.

نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی

«صبح صادق»: چهاردهمین شماره نشریه صبح صادق به صاحب امتیاز و مدیر مدیرمسئولی زهرا محمدزاده و سردبیری زهرا سرابیار منتشر شد. در این شماره به موضوعات مختلفی از جمله جنایات وهابیت، هتک حرمت دولت فرانسه نسبت به رسول اکرم، علل حاشینه نشینی شهرها و ... پرداخته شده است.

نقاط قوت نقاط ضعف
فهرست‌بندی و صفحه‌گذاری مناسب عدم بررسی موضوعات روز
جایگاه مناسب نام نویسندگان عدم استفاده از تیترهای جذاب

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف این نشریه (اینجا) کلیک کنید.

نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی

«خیزش نو»: ویژه نامه نشریه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی «خیزش نو» به صاحب امتیازی مجمع دانشجویان حزب الله دانشگاه علم و صنعت با مدیر مسئولی و سردبیری عباس آخوندی منتشر شد. این نشریه با انتشار ویژه نامه خود به استقبال دانشجویان جدید رفته و در گزارش های متفاوتی به معرفی تشکل دانشجویی خود پرداخت. این نشریه در گزارش های دیگر به موضوعات مختلفی از جمله پولی شدن دانشگاه‌ها، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و... پرداخته است.

نقاط قوت نقاط ضعف
فهرست‌بندی و صفحه‌گذاری عدم انتشار نام و تصاویر نویسندگان
تیترهای نسبتا مناسب استفاده از تصاویر بی‌کیفیت

برای دانلود فایل پی‌دی‌اف این نشریه (اینجا) کلیک کنید.

نقد و بررسی فنی نشریات دانشجویی


کد خبرنگار : 38