تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/07/12 - 09:21
کد خبر: 409839

نرم افزارهای پرکاربرد برای مدیریت؛

معرفی ۱۰نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت +جزئیات

استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت بسیار ضروری است و دانشجویان را در نتیجه‌گیری موثرتر یاری خواهد کرد. از طرفی این رشته گرایش‌های مختلفی دارد؛ مانند مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت جهانگردی، مدیریت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، مدیریت اجرایی و شهری، مدیریت دولتی و... این تنوع در گرایش‌های هر کدام از رشته‌های مدیریت نیز وجود دارد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نرم افزارهای تخصصی انجام پایان نامه مدیریت از ابزارهای کاربردی و مهم این رشته ها بوده است. این نرم افزارها با قابلیت ها و امکانات مختلف دانشجویان را یاری می کند تا اطلاعات گوناگون گردآوری شده را به طور علمی و کاربردی مرتب و طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل کنند.در واقع تجزیه و تحلیل درست نتایج پایان‌نامه ارزش نهایی تحقیق آن را مشخص می‌کند. پس استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت بسیار ضروری است و دانشجویان را در نتیجه‌گیری موثرتر یاری خواهد کرد.

از طرفی این رشته گرایش‌های مختلفی دارد؛ مانند مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت جهانگردی، مدیریت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، مدیریت اجرایی و شهری، مدیریت دولتی و... این تنوع در گرایش‌های هر کدام از رشته‌های مدیریت نیز وجود دارد. به همین دلیل پژوهش در این رشته سخت است و از نکات نظری و علمی ویژه‌ای برخوردار است . این مسئله نیز لزوم استفاده از نرم افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت را بیشتر نمایان می‌کند.

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

در این گزارش سعی کردیم تا با معرفی تعدادی از نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت به دانشجویان و محققان کمک کنیم.

1) Primavera

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

از معروفترین نرم افزارهای مدیریت پروژه، نرم افزار Primavera است که توسط Oracle در سطح سازمانی (Enterprise) ارائه گردیده است. از این نرم افزار در رشته مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع استفاده زیادی می شود. از نرم افزار Primavera برای زمان بندی و همین طور کنترل پروژه های مختلف استفاده می شود. در پروژه های ساختمانی، صنعتی، نرم افزاری و در هر نوع پروژه دیگر که فعالیت های مختلف در آن به طور منظم انجام می شوند می توان از این نرم افزار برای زمان بندی و کنترل پروژه و براورد هزینه آن پروژه ها استفاده کرد.اساس کار بدین صورت است که ابتدا با وارد کردن فعالیت های پروژه در نرم افزار و مشخص کردن ارتباط بین این فعالیت ها، منابع مورد استفاده در پروژه ها را نیز روی فعالیت ها اعمال می کنیم. سپس نرم افزار با توجه به رابطه بین فعالیت ها و منابع، فعالیت ها را طوری زمانبندی می کند که پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام برسد. همچنین اگر هزینه استفاده از منابع را نیز به نرم افزار بدهیم براورد کلی هزینه پروژه را نیز خواهیم داشت. قابل ذکر است که این نرم افزار مشخص می کند که تک تک فعالیت ها در چه زمانی باید شروع شوند و در چه زمانی خاتمه یابند.

مهمترین کارکردهای این نرم افزار عبارتند از: امینت اطلاعاتی بالا با بهره گیری از پایگاه های اطلاعاتی Oracle/ذخیره سازی اطلاعات تمامی پروژه های سازمان/ مدیریت تمامی پروژه های سازمان به صورت پرتفولیوی پروژه ها/ تهیه برنامه های زمانبندی و بودجه بندی پروژها/ پایش مستمر برنامه های اجرائی پروژه ها/ تهیه انواع گزارشات دوره ای و مستثنا در حوزه برنامه ریزی و کنترل زمان و هزینه/ تدوین بانک منابع سازمان و مدیریت جامع منابع پروژه ها(Resource Management)/ مدیریت وظایف سازمانی پروژه(Job Sharing)/ مدیریت مخاطرات و آستانه های محدودیت های پروژه/ مدیریت پروژه با تیم های مدیریتی و اجرائی مجزا.

2) Microsoft Project

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

نرم‌افزار ام‌اس پروجکت برای مدیرت پروژه‌ها بر پایه علم مدیریت پروژه کاربرد دارد و جزو زیر مجموعه نرم‌افزار آفیس است. نرم‌افزار MS Project تصویر بزرگی از پروژه را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید تمامی جزئیاتی که برای رسیدن به هدف باید تکمیل شوند را در آن پر کرده و آنها را سازماندهی نمائید. بدون تردید ایده‌های خوب را خودتان باید فراهم نمایید اما Microsoft Project به شما کمک می‌کند تا با روشی سازماندهی شده، ایده‌ها و افکارتان را ثبت و آنها را به طرحی قابل اجرا تبدیل کنید. با Microsoft Project به سادگی می‌توانید زمان تکمیل هر فعالیت یا هر فاز از پروژه را تخمین بزنید و مطمئن شوید که می‌توانید پروژه را در موعد مورد مقرر به اتمام برسانید. هنگامی که اجرای پروژه آغاز می‌گردد، می‌توانید برنامه‌ریزی را با توجه به تاریخ‌های واقعی شروع و پایان فعالیت‌ها به هنگام‌سازی کنید (مرحله کنترل پروژه)، در این حالت مایکروسافت پروژه، برنامه را مجدداً محاسبه نموده و نشان می‌دهد که فعالیت‌ها تا چه اندازه زودتر یا دیرتر به اتمام رسیده‌اند.در آخر شاید مهمترین مزیت استفاده از مایکروسافت پروژه، این باشد که در طول مدت مراحل برنامه‌ریزی و انجام پروژه می‌توانید گزارش‌هایی که نشان دهنده برنامه و میزان پیشرفت کار است را چاپ کنید.همان‌طور که می‌دانید، اگر بیش از یک نفر در اتمام یک پروژه مشارکت داشته باشد، ایجاد ارتباط مؤثر، عامل اصلی و اساسی برای یک نتیجه مطلوب است.

3) MATLAB

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

متلب یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژه MATrix (ماتریس) و LABoratory (آزمایشگاه) ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.کار کردن با ماتریسها در متلب بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده‌ها در متلب به شکل یک ماتریس ذخیره می‌شوند. نرم‌افزار MATLAB از جعبه ابزارهای مختلفی تشکیل شده و با آنالیز کمی داده‌ها و تحلیل‌های رگرسیونی و اقتصادسنجی به محققان کمک می‌کند. متلب از کامل‌ترین نرم‌افزارهای ضروری برای انجام پایان‌نامه مدیریت است که قابلیت برنامه‌نویسی دارد و با تسلط بر آن می‌شود همه نیازهای پژوهش در زمینه تخمین‌های اقتصادی را برآورده کرد. اکثر متخصصان، نرم‌افزار MATLAB را بهترین نرم‌افزار تحلیل مدل‌های رشد، شبیه‌سازی و بهینه‌سازی پویای اقتصادی می‌دانند، چراکه عملیات و تکنیک محاسبات را با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد و برای همه گرایش‌های رشته مدیریت کاربردی است.

4) SPSS

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

اس‌پی‌اس‌اس مخفف: از معروف‌ترین نرم‌افزارهای ضروری در انجام پایان‌نامه مدیریت نرم‌افزار SPSS است. Statistical package for social scienceنام یک خانواده نرم‌افزار رایانه‌ای است که برای تحلیل‌های آماری به کار می‌رود. «اس‌پی‌اس‌اس» مخفف «بسته آماری برای علوم اجتماعی» است. «اس پی اس اس» از جمله نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند. این نرم‌افزار برای تست فرضیه، محاسبه همبستگی بین متغیرها، رگرسیون، محاسبه آماره‌های توصیفی و... استفاده می‌شود . به دلیل قابلیت‌های فراوانش نرم‌افزاری مناسب برای انجام پایان‌نامه دانشجویان گرایش‌های مدیریت است.دانشجویان به کمک این نرم‌افزار می‌توانند انواع آزمون‌ها و داده‌های آماری مختلف را بررسی و تحلیل کنند. البته پیش از وارد کردن داده‌ها در SPSS باید نوع آزمون و متغیرها را به طور دقیق مشخص کرد تا بر اساس آن‌ها جداول و نمودارهای آماری متنوعی ترسیم کرد. همچنین به کمک نرم‌افزار SPSS می‌شود خلاصه‌های آماری تهیه کرد. قابلیت مهم دیگر این نرم‌افزار تبادل اطلاعات است؛ یعنی می‌شود اطلاعات SPSS را با نرم‌افزارهای دیگر مبادله کرد.

5) SAS

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

نرم‌افزار ساس یا نرم‌افزار سس یک نرم‌افزار آماری است که برای تجزیه وتحلیل‌های آماری به کار می‌رود. نام این نرم‌افزار مخفف Statistical Analysis System می‌باشد. این نرم‌افزار به لحاظ محاسباتی بسیار قدرتمندتر از نرم‌افزارهای آماری دیگر چون SPSS و S-PLUS می‌باشد. نسخه‌های مختلفی از این نرم‌افزار ارائه گردیده که جدیدترین نسخه نسخه ۹٫۲ می‌باشد. یکی از نقاط قوت این نرم‌افزار این است که به کاربران اجازه می‌دهد که تحلیل‌های آماری را در هر سطحی از پیچیدگی انجام دهند. این نرم‌افزار احتیاج به برنامه نویسی دارد و مانند نرم‌افزار Spss همه کارها با منوها انجام نمی‌شود. SAS به کاربران کمک می‌کند تجزیه و تحلیل‌های آماری را در هر سطحی از پیچیدگی انجام دهند. مثل آنالیز سری‌های زمانی، انواع مدل‌های خطی و غیرخطی، روش‌های چندمتغیره، کنترل کیفیت، آمار توصیفی، تحلیل‌های گرافیکی و نموداری و.... این نرم‌افزار قدرتمند نیاز به برنامه‌نویسی دارد و می‌شود با برنامه‌نویسی، تحلیل‌های پیشرفته به‌ویژه تحلیل‌های ماتریسی را به کمک آن انجام داد.

6) Minitab

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

مینی‌تب یک نرم‌افزار کنترل کیفیت آماری و مناسب برای پروژه‌های شش سیگما و بهبود کیفیت می‌باشد. این نرم‌افزار به عنوان یکی از نرم‌افزارهای تخصصی آمار برای کنترل کیفیت، کار بر روی اعداد و تجزیه و تحلیل داده‌های خام شناخته شده است و در بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به وسیله آن می‌توان با تجزیه و تحلیل داده‌های آماری به طراحی آزمایش پرداخت. همچنین انجام برخی عملیات‌ها مانند تولید اعداد تصادفی که از توزیع‌های آماری خاصی مانند توزیع نرمال، کی دو، گاما، اف، برنولی، پواسن، بتا، وایبل و … پیروی می‌کنند، پرداخت.در واقع نرم‌افزار Minitab (مینی‌تب) یکی از نرم‌افزار های مطرح آماری می‌باشد که در برخی زمینه‌های علم آمار، از جمله کاربرد آمار در صنعت و اقتصاد از قابلیت‌های خاصی برخوردار می‌باشد. نرم‌افزار MINITAB محصولی برای کنترل کیفیت آماری است و با آنالیز داده‌های پایان‌نامه در رسم نمودارهای سه‌بعدی و محاسبه رگرسیون به دانشجویان مدیریت کمک شایانی می‌کند. قابلیت‌های دیگر نرم‌افزار MINITAB مانند تحلیل واریانس، محاسبه ضریب همبستگی، تحلیل‌های چندمتغیره و تحلیل سری‌های زمانی بسیار کاربردی است. این نرم‌افزار، که به اکسل بی‌شباهت نیست، ابزار بسیار مناسبی برای تدریس آمار است.

7) Mathcad

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

Mathcad نام یکی از نرم‌افزارهای شرکت Mathsoft است که توانایی محاسبه مانند ماشین حساب تونایی کشیدن تابعهای دوبعدی و سه بعدی را نیز دارد. اولین بار توسط Allen Razdow یکی از دانشجویان موسسه تکنولوژی ماساچوست نوشته شده است. متخصصین و دانشجویان زیادی در سراسر جهان، از مت کد برای انجام محاسبات، مستند سازی، مدیریت و به اشتراک گذاری آن جهت کارهای طراحی استفاده می کنند. مت کد این امکان را به شما می دهد که معادلات را به همان روشی که بر روی تخته سیاه یا کاغذ می نوشتید، بکار ببرید.

8) Mathematica

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

متمتیکا یک نرم‌افزار جبری بسیار رایج، پدیدآورده‌شده توسط شرکت ولفرم ریسرچ است که اکثر توابع نرم‌افزاری موردنیاز در ریاضی و علوم طبیعی را در اختیار استفاده‌کنندگان آن قرار می‌دهد.

مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از: یک سامانه رایانه‌ای جبری (Computer algebra system) برای بررسی نمادین (سمبُلیک) معادله‌ها/یک نرم‌افزار عددی (Numerical software) برای حل عددی معادله‌ها/یک نرم‌افزار آماری (Statistical software) برای حل مسائل آماری/ توابع ترسیمی و تجسمی (Visualization) برای رسم نمودارها توسط نرم‌افزار پابلیکون/ یک زبان برنامه‌نویسی

برنامه‌نویس و تأسیس‌کننده شرکت، «استیفن ولفرام» به همراه تیم‌اش کار خود را برای ایجاد مثمتیکا، سال ۱۹۸۶ آغاز کرد و اولین نسخه آن را سال ۱۹۸۸ بیرون داد.

9) LabVIEW

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

نرم افزار LabVIEW که محصول شرکت National Instrument آمریکا است، امروزه به عنوان بزرگترین نرم افزار در زمینه طراحی سیستم های کنترل و مانیتورینگ به کمک کامپیوتر است. این نرم افزار ابزار‌های بسیار متنوعی را در تمامی زمینه های مهندسی، با کاربردهای صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی برای تمام مهندسین و دانشجویان دارا است. به کمک این نرم افزار و محیط گرافیکی کاربر پسند آن می توان به سرعت برنامه های کاربردی را توسعه داد. طیف کاربرد این نرم افزار رشته های مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک و مهندسی شیمی را در بر می گیرد و نیز، در تمامی زمینه های صنعتی و اتوماسیون، این نرم افزار کاربردی است.کاربرد این نرم افزار می تواند زمینه های مختلفی از پروژه های دانشجویی را در بر گیرد. به کمک این آموزش الفبای کار با نرم افزار و نکات مرتبط با آن آموزش داده شده و می توان در هر یک از کاربرد‌های تخصصی، از قبیل: پردازش سیگنال ها و تصاویر، کنترل سیستم ها، شبکه های کامپیوتری، رباتیک، ریاضیات، برنامه نویسی های سخت افزاری FPGA و…، از ابزارهای توانمند این نرم افزار استفاده نمود.شرکت های متعددی در سطح دنیا محصولات سخت افزاری و نرم افزاری برای تحقق این هدف توسعه داده اند. یکی از شرکت های معتبر در زمینه اتوماسیون صنعتی شرکت آمریکایی (National Instruments) یا NI است. معروف ترین و یکی از کامل ترین نرم افزار‌های موجود در زمینه اتوماسیون نرم افزار Labview است، که توسط این شرکت ارائه شده است.طیف متنوعی از عملکرد‌ها و قابلیت ها در کنار محیط توسعه آسان این نرم افزار، آن را به یکی از محبوب ‌ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای دنیا در زمینه اتوماسیون تعریف کرده است. از این رو فراگیری کار با این نرم افزار و شناخت اصول طراحی محیط های کاربری به کمک آن، می تواند، زمینه های شغلی و کاربردی فراوانی را ایجاد نماید.البته با توجه به گستردگی این نرم افزار، و وجود مجموعه نرم افزارهای متعدد در آن، علاوه بر فراگیری مقدماتی کار با این نرم افزار، برای توسعه یک نرم افزار کاربردی و نیز اضافه نمودن ویژگی های پیشرفته تری از جمله: پردازش سیگنال، پردازش تصاویر، ارتباط با ادوات جانبی، رباتیک و…، نیاز به طی دوره های مختلف است، که می تواند طیف وسیعی از توانمندی های فنی را در اختیار کاربر قرار دهد.

10) Microsoft Excel

معرفی 10نرم افزار کاربردی برای دانشجویان رشته مدیریت

مایکروسافت اکسل جزء برنامه‌های صفحه گسترده است. این نرم‌افزار، توسط شرکت مایکروسافت نوشته، توسعه و پخش می‌شود. مایکروسافت اکسل دارای خصوصیات اصلی تمام نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده است. با استفاده از جدولی متشکل از ردیف‌ها و ستون‌ها می‌توان، داده‌ها و اطلاعات را سازماندهی و همچنین با استفاده از همین داده‌ها، به انجام محاسبات پرداخت.می‌توان با استفاده از رسم توابع و نمودارها، به تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات پرداخت.

گزارش از شکوفه راشدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
جبهه انقلاب و دولت پزشکیان
ترکیب هیئت‌ رئیسه سه کمیسیون مجلس خبرگان مشخص شد
آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم از فردا +جزئیات مراسم تنفیذ
زاکانی: وظیفه همه ما کمک و همکاری با دولت است
راز ممنوعه خربزه و عسل: افسانه یا واقعیت؟
پیشنهادات مجمع دانشگاهیان به پزشکیان برای انتخاب کابینه
معرفی برترین و بهترین برند های تولید کننده سالت نیکوتین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top