کد خبر: 288947

مطلب جالب نشریه دانشجویی «روزنامه» با عنوان «وقتی ندا نیامد»؛

ماجرای انتخابات شورای صنفی دانشگاه شریف چه بود؟ +دانلود

نکته منفی در انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف این است که حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی طبق معمول بسیار کمرنگ است و مشکلاتشان بسیار زیاد و مشخص نیست چه کسی بتواند مشکلات اساسی و بعضا جانکاه آنها را پیگیری کند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  در حال و هوای متلاطم این روزهای فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور، شاید مرور برخی نظرات و حتی نوآوری‌های جالب در گوشه و کنار محافل دغدغه‌مند و دانشجویی و بررسی کارهای خودجوش و تمیز جوانان، ابعاد جدیدی از ابتکار عمل را روبروی ما قرار دهد. یکی از این بسترها، نشریات دانشجویی است که به قلم دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور هر روز چاپ شده و در فضای دانشگاه و بین دانشجویان منتشر می‌شود.

در جدیدترین مورد، نشریه دانشجویی «روزنامه» که توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف دو نوبت در هفته منتشر می‌شود، به نکات جالبی پرداخته است. نکاتی که مبتلا به دانشجویان این دانشگاه است و هر کدام در جای خودش قابل بررسی و بحث است.

سر فصل‌های این هفته‌ی این نشریه به شرح ذیل است:
1- خدمت پیچیده و پردردسر/ قصه بیمه تکمیلی در دانشگاه به چه ترتیب است؟
2- هوا را از من بگیر، اعتراض را هرگز!
3- وقتی ندا نیامد/ امور صنفی چند خوابگاه بزرگ از جمله هردو خوابگاه دختران بدون متولی مقیم ماند
4- سربازان نرم محیط زیست/ گروه دوست‌داران محیط زیست یک هفته شلوغ داشت
5- راحتی استفاده از گوگل چقدر برای شما آب می‌خورد؟
6- «تنش تسلیم» خوابگاه چقدر است؟/ در غیاب کاندیدا برای انتخابات شورای صنفی بعضی خوابگاه‌ها
7- قائم مقام جدی است! باور کنید
8- پرفکشنیسم افراطی

نشریه «روزنامه»

دریافت فایل کامل نشریه با کلیک روی تصویر

مهمترین بخش این شماره از «روزنامه» اما به بحث انتخابات شوراهای صنفی این دانشگاه تحت عنوان «وقتی ندا نیامد» پرداخته و از موانع و مشکلات پیش روی این انتخابات سخن گفته است. در بخش مهمی از این مطلب آمده است: مشارکت نکردن دانشجویان خوابگاهی در انتخابات شورای صنفی 2 پیام دارد: یا هیچ مشکلی در خوابگاه‌ها وجود ندارد یا اینکه زندگی کردن با مشکلات موجود آنقدرها هم سخت نیست که دانشجویان بخواهند به خود زحمت دهند و در انتخابات شرکت کنند و احتمالا ترجیح می‌دهند به مطرح کردن مسائل خود در فضای مجازی بسنده کنند.

متن کامل این مطلب را در ادامه می‌خوانید: ما همینجا نشسته‌ایم. شاید فکر کنید این حکایت فقط مربوط به قوم بنی اسرائیل است ولی احتمالا اگر حضرت موسی(ع) زنده و نماینده شورای صنفی کل بود، تعداد زیادی از دانشجویان به او همین را می گفتند.

شورای صنفی مرکز دانشگاه در دوره جدید در حالی تشکیل شد که تعداد نامزدهای انتخابات 17 واحد دانشکده‌ای و خوابگاهی اصلا به حد نصاب نرسید که انتخاباتی بخواهد برگزار شود. این مشارکت نکردن، به خصوص از طرف دانشجویان خوابگاهی و دختران، باعث شد یکی از دانشجویان تهرانی مسئول پیگیری مسائل خوابگاه در شورای مرکز شود که البته بر اساس گزارش‌های رسیده، عملکرد نسبتا مناسبی در این مدت داشته است. 6 دانشکده و 11 خوابگاه از بهار تا الان بدون شورای صنفی بودند و بنا شد در انتخاباتی میان دوره‌ای فرصتی پیدا کنند که شورای خود را تشکیل دهند.

هفته آخر مهر ثبت نام دانشجویان واحدهای باقیمانده انجام و تا چهارشنبه گذشته، پس از احراز صلاحیت داوطلبان، فهرست نهایی نامزدهای انتخابات شورای صنفی این واحدها مشخص شد.

دانشکده ها بیدار شدند
از میان 6 دانشکده باقیمانده، تعداد داوطلبان دارای صلاحیت شرکت در انتخابات 5 دانشکده مواد، شیمی، مهندسی شیمی و نفت، عمران و انرژی به حد نصاب رسید و فقط دانشکده مدیریت و اقتصاد بدون شورای صنفی خواهد ماند. البته دانشکده مهندسی شیمی و نفت هم لحظه آخر توانست به حد نصاب برسد.

نسبت جنسیتی مشارکت افراد در کل تقریبا مطابق نسبت جنسیتی دانشگاه است، یعنی 32 درصد داوطلبان را دختران تشکیل می‌دهند. با توجه به اندازه دانشکده و تعداد و تنوع شرکت‌کنندگان، احتمالا داغ‌ترین انتخابات را دانشکده مواد تجربه خواهد کرد که در آن 17 نفر برای حضور در شورای صنفی دانشکده با هم رقابت خواهند کرد. اما نکته منفی این است که حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی طبق معمول بسیار کمرنگ است و مشکلاتشان بسیار زیاد و مشخص نیست چه کسی بتواند مشکلات اساسی و بعضا جانکاه آنها را پیگیری کند.

دوشواری ندارند!
11خوابگاه از سری اول بدون شورا مانده بودند که فقط خوابگاه طرشت 3 به اندازه کافی داوطلب برای برگزاری انتخابات معرفی کرد و 17 نفر در آن با هم رقابت خواهند کرد. تمام خوابگاه‌های کوچک مثل وزوایی، حیدرتاش، شادمان، آزادی، ولیعصر و صادقی بدون شورا باقی خواهند ماند. همچنین خوابگاه متاهلین، با توجه به دوری و شرایط خاص آن، بدون شورای صنفی می‌ماند. البته قوانین عجیبی درباره خوابگاه متاهلین وجود دارد که از مهمترین آنها در سال‌های گذشته این بوده است که همسران غیرشریفی زو جهای ساکن در خوابگاه اجازه نامزد شدن در انتخابات شورای صنفی را نداشتند!

اما نکته عجیب، به حد نصاب نرسیدن نامزدهای انتخابات شورای صنفی خوابگاه‌های بزرگ و مهمی چون طرشت 2 (دختران کارشناسی و دکتری) و شهید شوریده (دختران کارشناسی ارشد) است. بدین ترتیب، دختران هیچ نماینده‌ای از خوابگاه‌های خود در شورای مرکز نخواهند داشت، مگر آنکه یک دختر ساکن خوابگاه از شورای دانشکده‌‎‎ها به شورای مرکز راه یابد. همچنین، دانشجویان دکتری خوابگاه مصلی‌نژاد که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، نماینده‌ای در شورای صنفی ندارند و مشخص نیست چه کسی باید کانال انتقال و پیگیری مسائل آنها باشد.

مشارکت نکردن دانشجویان خوابگاهی 2 پیام دارد: یا هیچ مشکلی در خوابگاه‌ها وجود ندارد یا اینکه زندگی کردن با مشکلات موجود آنقدرها هم سخت نیست که دانشجویان بخواهند به خود زحمت دهند و در انتخابات شرکت کنند و احتمالا ترجیح می‌دهند به مطرح کردن مسائل خود در فضای مجازی بسنده کنند. خوابگاه طرشت 2، به نقل از کانال تلگرامی شورای صنفی، تنها به 2 داوطلب - ولو صوری - برای برگزاری انتخابات نیاز داشت؛ خوابگاهی که همیشه جزو واحدهای مهم دانشگاه در شورای صنفی بوده است.

مرتبط ها