خبرنامه دانشجویان ایران: جواد امیرزاده قاسمی // محیط آن چیز است که با آن در تعامل هستیم و بر ما اثر می گذارد و در علوم استراتژیک بسیار جایگاه ویژه و مهمی دارد. در علوم استراتژیک محیط بر دو قسمت، محیط بیرونی و محیط درونی تقسیم می شود. نکته جالب اینجاست که محیط داخلی در تحلیل و برنامه ریزی از اولویت برخوردار است شاهد این مدعا چیدمان حروف در تکنیک تحلیل swot است. Sحرف اول strength به معنای نقطه قوت و wحرف اول weakness به معنای نقطه ضعف می باشد. حال سوال همه این است که چرا توجه باید ابتدا بر داخل معطوف باشد؟ جواب بسیار ساده است؛ چون کنترل بیشتری بر عوامل داخلی نسبت به عوامل خارجی است.
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد
وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
اتفاقات اخیر در عرصه قیمت محصولات از شیر و نان گرفته تا خودرو نیز توسط صاحب نظران در الگوهای استراتژیک تحلیل می شود و تمام عوامل اعم از داخلی و خارجی باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. حال نمی دانیم چرا اصرار برخی دوستان و مسئولین بر این است که تمامی افزایش قیمت ها را ناشی از تنها یک مقوله ی تحریم به عنوان یک عامل خارجی تحلیل کنند و تنها چاره رهایی از شرایط نامطلوب اقتصادی حاضر را دیپلماسی ببینند.
البته واضح است که چنین تحلیل خلاف مشی رهبری می باشد چرا که ثقل تاکید رهبری بر تولید علم و توسعه و ترویج فرهنگ کار و تولید بوده که ایجاد مزیت در داخل کشور کرده و ما را به سوی اقتصاد مزیتی یا همان نظام اقتصاد بر اساس ارزش افزوده حاصل از تولید دانش و محصول سوق خواهد داد.
جای تعجب است که آیا سیاستمداران مشکلاتی مانند: نظام بانکداری ربوی و دوره های تنفس کوتاه برای سرمایه گذاران را که منجر به توقیف و به حراج گذاشتن بسیاری از تولیدی های نوپا شده را نمی بینند؟!
جای تعجب است که سیاستمداران نظام کار و کارگری و قوانین حاکم بر آن که بسیار برای تولید کننده سخت است و هزینه های مربوط به نیروی کار را تا حدود 20 برابر کشورهای صنعتی فزایش داده را تحلیل های خود نمی گنجانند؟!
جای حیرت است است که مدیران انگیزش، خلاقیت، عدم وجود نفاق سازمانی، کارآفرینی درون سازمانی و نوآوری کارکنان که باعث کاهش هزینه های تولید و بالا رفتن حاشیه سود شرکت های تولیدی و خدماتی است را به کار نمی بندند؟!
کتمان نمی کنیم که تحریم ها بر برخی صنایع با فناوری بالا تاثیر منفی گذاشته اند ولی ایجاد رابطه بین تحریم و حجم شیر گاوها تخیلی بسیار قوی می خواهد!
* کارشناس ارشد مدیریت صنعتی



