تاریخ انتشار: 18 بهمن 1392 - 13:23:12
کد خبر: 120310

همراه با جشنواره32/ نقد فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است»

زندگی جایی است که نقشت را خوب ایفا کنی

خبرنامه دانشجویان ایران: محیا ضرابیان// داوود- با بازی حامد بهداد- بهیار مجرب بیمارستان است و سعی در نجات مریض های اورژانسی دارد که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند. شخصیتش تو دار و عصبی است. از همسر سابقش شهرزاد- با بازی نیکی کریمی-  چند سال است که جدا شده و حضانت از دو فرزند دختر و پسرش به عهده اوست. به فرزندانش اجازه دیدن مادر را نمی دهد. برای رسیدگی به امور فرزندانش کارگر به ظاهر بی کسی به نام نفیسه –با بازی یکتا ناصر- را به خانه آورده و به منظور جلوگیری از هرگونه گناه و حرامی او را عقد موقت کرده است. زنی که به عنوان نگهداری بچه ها به این خانه آمده از هر راهی استفاده می کند تا  داوود دل در گرو او دهد. او تظاهر به بارداری می کند تا داوود تحت تأثیر قرار گیرد. از طرف دیگر داوود طی یک سری آزمایش و عکس متوجه تومور مغزی وخیمی در سرش می شود و به او می گویند تا سه ماه دیگر بیشتر زنده نیست.

شهرزاد پس از جدایی از داوود با مرد دیگری- با بازی پارسا پیروزفر- ازدواج کرده است؛ وی در اثر یک سوء تفاهم و به دلیل پیدا شدن 5 کیلوگرم هروئین در انباری که اجناس شریک فراری اش موجود بود؛ دستگیر و محکوم به اعدام می شود. این ماجرا باعث می گردد شهرزاد با مراجعه به محل کار همسر سابقش داوود از وی بخواهد تا یکی از کسانی که به دلیل مشکلات مالی اقدام به خودکشی می کنند تقاضا کند تا در قبال دریافت مبلغی پول برای رفع مشکلات خانواده شان این جرم را به گردن بگیرد.
داوود پس از کش و قوس های مختلف فیلم همچون خبر بارداری دروغین نفیسه- همسر موقتش- که به دلیل تبدیل عقد موقت به دائم گفته بود و ناسازگاری های فرزندانش به شهرزاد ماجرای بیماری اش را مطرح می کند و از وی می خواهد در قبال بر عهده گرفتن سرپرستی فرزندانشان، در جهت آزاد کردن همسرش به وی کمک کند.

داوود دل نفیسه را شاد کرده و با او ازدواج می کند. پولی را که قرار بود به کسی داده شود تا جرم را به عهده بگیرد، به مرد نیازمندی می دهد که به دلیل مشکلات مالی دست به خود کشی زده بود اما جان سالم به در برده است و در سکانس پایانی این خود داوود است که بر روی تخت زندان، قهرمانانه خود جرم را به عهده گرفته و به زندان می رود.

فیلم «زندگی جای دیگری است» به کارگردانی «منوچهر هادی»- که در جشنواره سی ام نیز با فیلم تحسین برانگیز «یکی می خواد باهات حرف بزنه» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و «یکتا ناصر» نیز برنده سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن جشنواره سی ام فیلم فجر می شود. امسال در بخش سودای سیمرغ حضور یافته است.

«زندگی جای دیگری است» فضای تلخی دارد و روند آن کند و آهسته است. داوود در بیشتر سکانس ها عصبی و ناراحت است. در ابتدا مرگ بیمارانی که توان نجات آنها را ندارد تأثیری روی او نمی گذارد. اما پس از مطلع شدن شرایط بیماری و تومور مغزیش مرگ بیماران تأثیر بدی روی او می گذارد و ناراحتش می کند. در ابتدا با فرزندانش برخورد تندی دارد. اما کم کم تحولاتی در شخصیت او رخ می دهد. با فرزندانش ملایم تر می شود. اجازه دیدار مادرشان را می دهد. با نفیسه، که از فرزندانش مراقبت می کند رفتار لطیف تری دارد. تصمیم قهرمانانه می گیرد تا با پذیرفتن جرم زندگی سه خانواده را نجات دهد. نفیسه که از لحاظ مادی تامین می شود. زندگی شهرزاد از هم نمی پاشد و جوانی که قصد خودکشی مجدد داشت را از این کار منصرف می کند.

بازی «حامد بهداد» و به خصوص «یکتا ناصر» نقش پررنگی در بیشتر دیده شدن فیلم دارد و احتمال دارد «یکتا ناصر» یکی از کاندیداهای دریافت سیمرغ باشد.

اما در مجموع این فیلم همانند بیشتر فیلم های جشنواره سی و دوم فضای تلخی دارد. بیمارانی که به دلیل خود کشی میان مرگ و زندگی هستند و اقوام آنها به دلیل از دست دادنشان ناراحتی می کنند و مشکل بیماری داوود و ناراحتیش که تلخی آن روی زندگی اطرافیانش تأثیر می گذارد. اما در مجموع فیلم دارای یک خط داستان مشخص است و مخاطب را گمراه نمی کند که در جای خود قابل تحسین است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های دیدار استقلال
استقلال همچنان در صدر/ کامبک لحظات پایانی استقلال مقابل ذوب آهن
سرمربی پرسپولیس: می خواهیم قهرمانی فصل گذشته را تکرار کنیم
جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
حاشیه بازی استقلال مقابل ذوب آهن
ترابی: اورنوف فوق العاده است
نامه تاج به وزیر ورزش و جوانان درمورد فصل آینده لیگ برتر
نمایشگاه مجازی کتاب آغاز به کار کرد
اولین داروی رشد مجدد دندان وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top