تاریخ انتشار: شنبه 1393/02/27 - 13:42
کد خبر: 129406

مهران مدیری «دهکـده جهانی» را به چالش کشید

مواجهه تحسین برانگیز «شوخی کردم» با مسئله «مد» + فیلم

مواجهه تحسین برانگیز «شوخی کردم» با مسئله «مد» + فیلم

مد و پزهای روشنفکری و نوع مواجهه ایرانیان با آن را به چالش می کشد. این نوع مواجهه از آنجایی تحسین برانگیز است که همچون ذات پست مدرنیسم در مسخ قوانین، آنها را مسخ و به بیانی طنز مورد انتقاد و اعتراض قرار می دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: یک مدل  پیش از اینکه توسط دیگران تایید و پذیرفته شود، یک تحرک و ابداع از سوی ذهن است. ذهنهایی که در عصر جدید با توجه به مقتضیات پست مدرنیسم، از مدلهای پریشان و آشفته تا ژست های راه رفتن و نشستن و برخاستن و لباسهای بی مناسبت با عرف و از جامعه ای به جامعه دیگر را طراحی می کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رویکرد غالب در طراحی های ژست و لباس و پوشش و مدل های عجیب و غریب یک اباحه گری شدت یافته با عرف است که در برخی شئونش تمسخرگرایانه با مفاهیمی چون قانون، چهارچوب، حکم وعرف و شرع برخورد می کند.

شاید مد و فشن از نتایج پست مدرنیسم نباشد و بیشتر آن را حاصل تحولات آغاز مدرنیسم باید دانست، اما بدون شک از ابزار اصلی پیش برنده پست مدرنیسم و عصر شکاکیت جدید است. دوران «آنارشیسم در حضور دولت»؛

بگذارید این تعابیر را ساده تر بنویسیم. پست مدرنیسم در برخی از بخشهای نظری و البته در تمام وجوه عملی خود، یک اباحه گری  هدایت نشده است. مثلا مد و فشن و پوشش اگرچه پس از قرون وسطا و روشنگری و مدرنیسم صرفا یک محل تمایز و تشخیص افراد و شئون و اشخاص از یکدیگر تلقی می شد، اما در عصر پست مدرنیسم خود به یک شان تبدیل شد. بسیاری از مکتب های اخیر در اروپا از مد حاصل شده اند و حتی بسیاری از قوانین تازه مصوب شده در غرب چون آزادی همجنس بازی از مد  و فشن نتیجه شده اند.

مدهای ناهماهنگ با عرف در واقع از یک بی سازمانی اجتماعی نشات می گیرند. بی سازمانی که در افراد به وجود می آید و در اجتماع حل می شود.

این آسیب اجتماعی در ایران شاید به نحو دیگری نمود مییابد. برخی عادات غلط چون زنانگی های مرسوم در چشم و هم چشمی در موضوع مد و پوشش، برخی از انواع مد را افسار گسیخته روانه جامعه کرده است.

مدهای ماهواره ای ظرف مدت کوتاهی به کف خیابان می آیند. مهران مدیری در مجموعه طنز «شوخی کردم»، با زبان طنز و البته مبتنی بر مبانی تئوریکی که ذکر شد، مد و فشن و نوع مواجهه ایرانیان با آن را به چالش می کشد. این نوع مواجهه از آنجایی تحسین برانگیز است که همچون ذات پست مدرنیسم در مسخ قوانین، آنها را مسخ و به بیانی طنز مورد انتقاد و اعتراض قرار می دهد.

بخشی از این قسمت شوخی کردم که با عنوان «مد»، در پخش نمایش خانگی عرضه شده است را می بینیم:

بخش اول

 

دانلود

بخش دوم

دانلود

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1393/02/27 - 14:48

خوب بود افرین
ناشناس
1393/02/27 - 17:10

مهران مدیری خیلی خوب کار میکنه
نمیشناسی
1393/02/28 - 01:26

چرا دانلود نمیشه؟؟؟
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top