تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/03/05 - 12:24
کد خبر: 130360

یادگارهای عبدالجبار کاکایی از جشنواره شعر هشتم؛

توهین به دفاع مقدس، تمسخر حجاب و عفاف، زیر سوال بردن انقلاب اسلامی و دفاع از فتنه‌گران

توهین به دفاع مقدس، تمسخر حجاب و عفاف، زیر سوال بردن انقلاب اسلامی و دفاع از فتنه‌گران

احمد امیر خلیلی در شعری خطاب به پدرش می‌گوید: دارم تقاصِ جنگو پس می‌دم/ جنگی که می‌گفتی مقدس بود/ ما هردومون قربانی جنگیم/ بسه، برا هف پشتمون بس بود. یا این شاعر در شعر دیگری درباره پدر و جنگ می‌گوید که او به راه پدرش نخواهد رفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: جشنواره شعر فجر امسال، اگرچه با مدیریت جدید و با شعار چند صدایی دبیر جشنواره (عبدالجبار کاکایی) تصمیم داشت ازهمه جریان های شعری استفاده کند، ولی عملاً به پاتوقی برای جماعتی تبدیل شد که بعضاً اشعاری در تناقض و تمسخر انقلاب اسلامی، جنگ و دفاع مقدس و حجاب و عفاف را به عنوان محصول جشنواره ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بی کفایتی برخی از مسئولین جشنواره هشتم شعر فجر تا آنجا بر حواشی این جشنواره دامن زد که یکی از اعضای هیت داوران هم به حاشیه آفرین ها خط می داد.

فاطمه راکعی در یکی از اشعارش که به جشنواره آورده بود، می گوید: « شب سمج/ درها بسته/ پنجره‌ها شکسته/ راه پرسنگلاخ/ آخ هم نمی‌گوید حتی/ رهنورد خسته.»

این شاعر همچنین درباره شعر « پاک‌کن را برداشته/ هی پاک‌ می‌کند/ سبز را از درخت/ سرخ زا از خون/ اندیشه را از انسان/ نادان....»

آخرین شعری که راکعی خوانده بود، این شعر بود: «عشق/ شور/ التهاب/ شعر/ شور/ انتخاب/ سهم ما از انقلاب آسمان بود نه زندان ...»

اگرچه غرض ورزی و کنایه گویی های راکعی پرواضح است، اما او منتقدان را به این اوصاف متهم می کند و می گوید:«حاشیه‌های ایجاد شده برای شعرهایش در جشنواره شعر فجر، بیشتر زاییده تخیل و غرض‌ورزی‌ست تا واقعیت.»

یکی دیگر از ترانه‌های منتخب جشنواره شعر فجر که می‌تواند نشانه‌ای از چندصدایی مد نظر دبیر جشنواره باشد، شعری است که به ظاهر برای دفاع مقدس سروده شده است.

جنگ برای هفت پشتمان بس بود
احمد امیر خلیلی در شعری خطاب به پدرش می‌گوید: ما هردومون قربانیه جنگیم/ بوی جنازه، بوی خون میدی/ بوی زمین، بوی جنون میدی/ بیس ساله که از جنگ برگشتی.
بعد او از گرفتاری‌های امروز خودش و پدرش می‌گوید و می‌سراید: دارم تقاصِ جنگو پس می‌دم/ جنگی که می‌گفتی مقدس بود/ ما هردومون قربانی جنگیم/ بسه، برا هف پشتمون بس بود.

یا این شاعر در شعر دیگری درباره پدر و جنگ می‌گوید که او به راه پدرش نخواهد رفت. مثل او نخواهد بود و او مثل پدرش نخواهد جنگید. به این پشیمانی‌ها و به این ابیات توجه کنید: واسم غریبه س مردِ توو تابوت/ میگن ببین این استخوناشه/ می‌گن تو باید مثلِ اون باشی/ باید پسر مثلِ پدر باشه.../ باید بشم مردی که میگن هست/ باید بشم مردی که اصلن نیست/ باید بشم اسمی که رو من هست/ باید بشم حسی که با من نیست.

خواهرم از روسری بیزار شد
عبدالمحمد مقتدایی راد، در شعر شهید جنگ نرم خطاب به پدری شهید می‌سراید: چشم وا کردیم توو روزای داغ/ راه افتادیم توو شب‌های درد/ بعد تو، تا فصل ما آغاز شد/ زخم جنگ هشت ساله چرک کرد!/ سال‌ها از روزگار تو گذشت/ آرمان‌های شما تکذیب شد/ جنگ تو با مرگ بود؛ اما پدر !/ طرح منع زندگی تصویب شد. . . / فهم «لا اکراه فی‌الدین» سخت بود/ نص قرآن خدا انکار شد/ بس که بی‌تو، توو سری خورد از همه/ خواهرم از روسری بیزار شد!

اینها فقط چند نمونه از اشعار خوانده شده و جایزه گرفته از جشنواره شعر فجر است.

هشتمین جشنواره شعر فجر از دی‌ماه 92 و با اعلام رسمی عبدالجبار کاکایی به عنوان دبیر علمی کارش را آغاز کرد.

کاکایی در اولین واکنش به اعلام نامش به عنوان دبیر جشنواره از تلاشش برای حضور تمام طیف‌های ادبیات ایران در جشنواره گفته و تاکید کرده بود از همه کسانی که در حوزه‌ی جریان‌سازی ادبیات قابل اعتنا هستند دعوت می‌شود که منهای نوع تفکر سیاسی‌شان، در جشنواره حضور داشته باشند.

پرونده قطور و پرحاشیه جشنواره شعر فجر گویا هنوز بسته نشده است، جشنواره‌‏ای که میخواست امسال برای خودش اعتباری دست و پا کند، با زیر سوال بردن آرمانهای انقلاب، خودش را زیر سوال برد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top