تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/03/12 - 17:57
کد خبر: 131099

زمینه ­های «آدرس دهی غلط اقتصادی» به دولت قبلی برمی­گردد

خبرنامه دانشجویان ایران: صمصامی(سرپرست سابق وزارت اقتصاد) طی یادداشتی به موشکافی زمینه های آدرس دهی غلط پرداختند. به غلط بسیاری از مسایل و مشکلات اقتصادی به موضوع تحریم مرتبط شده است. به نظر می رسد زمینه ­های این آدرس ­دهی غلط به دولت قبلی برمی­گردد. نگاهی به متغییرهای کلان اقتصادی کشورطی سال­های ۱۳۸۹-۱۳۹۲ حکایت از رشد نابسامان این متغییرها دارد.

به گزارش کمیته صیانت از منافع ایران حسین صمصامی نوشت: در شرایط موجود اقتصاد کشور، پتانسیل­های بسیار زیادی وجود دارد که متاسفانه از آن غفلت شده است. این غفلت هزینه سنگینی را بر اقتصاد تحمیل کرده است و به دلیل اینکه تحلیل و آسیب­شناسی دقیقی از وضعیت موجود اقتصادی کشور انجام نگرفته است، به غلط بسیاری از مسایل و مشکلات اقتصادی به موضوع تحریم مرتبط شده است. به نظر می­رسد زمینه ­های این آدرس ­دهی غلط به دولت قبلی برمی­گردد. نگاهی به متغییرهای کلان اقتصادی کشورطی سال­های ۱۳۸۹-۱۳۹۲ حکایت از رشد نابسامان این متغییرها دارد.

  ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۱۳۹۲
تورم ۱۲٫۴ ۲۱٫۵ ۳۰٫۵ ۳۴٫۷
رشد اقتصادی ۵٫۸ ۳ ۵٫۸- ۳٫۱-(نیمه اول)
نقدینگی ۲۵٫۲ ۲۱٫۱ ۲۹ ۲۹٫۱
رشد سرمایه­گذاری ۶٫۹ ۱ ۲۱٫۹- ۱۴٫۳-(نیمه اول)

همانگونه که ملاحظه می­شود، تورم افزایش و رشد اقتصادی به شدت کاهش یافته است. از طرف دیگر رشد سرمایه­گذاری منفی و نقدینگی به شدت رشد کرده است. نکته حایز اهمیت آن است که آغاز رشد نامطلوب متغییرهای کلان اقتصادی در این دوره مصادف با اعلام تحریم­های بیشتر از سوی دولت آمریکا بوده است. همزمان با این اقدامات آمریکا علیه ایران، نرخ ارز در بازار ارز آزاد و جعلی به شدت افزایش و به ۳ هزار تومان و در مقاطعی به بیش از چهار هزار تومان افزایش یافت. بی­ تدبیری دولت وقت موجبات افزایش بیشتر نرخ ارز را فراهم نمود و این امر موجب رونق­ بخشی شدید بازارهای دلالی ارز و سکه شد. عامل اصلی رونق دلالی در اقتصاد ریشه در نابسامانی در نظام بانکی و بخش تولید داشت. نظام بانکی که وظیف اصلی جذب و هدایت نقدینگی را به امور تولیدی دارد به دلیل عدم اجرای کامل و صحیح قانون بانکداری بدون ربا، عامل اصلی انحراف منابع به سمت بازارهای دلالی شد. چنانچه قانون بانکداری بدون ربا و عقود اسلامی به نحو صحیح اجراء می­شد، رشد نقدینگی و رشد تسهیلات بانکی با رشد اقتصادی همراه می­شد. چراکه در چهارچوب اجرای عقود اسلامی، به استثنای منابع قرض ­الحسنه، در ارائه تسهیلات، پول منتقل نمی ­شود، بلکه منابع به انواع مختلف کالا و اموال تبدیل و منتقل می­شود. در نتیجه منابع نظام بانکی می ­باید در بخش واقعی اقتصاد در چرخش باشد و نه در بخش دلالی در بازار ارز و سکه. رشد ۲۹ درصدی نقدینگی در سال­های ۹۱ و ۹۲ به همراه رشد منفی اقتصادی و سرمایه­ گذاری نشان می­دهد که از پتانسیل نقدینگی در بخش واقعی اقتصاد استفاده نشده است و این موضوع ارتباطی با موضوع تحریم ندارد. در حال حاضر حجم نقدینگی در اقتصاد حدود ۲۰۰ میلیارد دلار و گردش منابع در قالب تسهیلات بانکی سالانه حدود ۶۵ میلیارد دلار می­باشد. این ارقام به ترتیب بیش از ۴۴ برابر و ۱۴ برابر منابعی بلوک شده ایران است که قرار بود در موافقتنامه ژنو آزاد شود. بنابراین، به­طور قطع اصلاح نظام بانکی و استفاده از پتانسیل نقدینگی در سرمایه­گذاری و تولید در تحول اقتصاد ایران به مراتب ازچندین توافقنامه ژنو، آن هم با فرض رفع کامل تحریم­ها بدون هیچگونه امتیازدهی ایران، الویت دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top