تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/03/13 - 11:12
کد خبر: 131154

دانشگاه در نگاه امام، دانشگاه تمدن ساز است

خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی مرادی مسئول کارگروه فرهنگی اردوی فردای انقلاب اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی سمعک در باب دانشگاه از نگاه امام خمینی گفت: دانشجو به عنوان قشری شناخته می شود وظیفه ی بیدار کردن جامعه را برعهده دارد و انسان شدن ملزوماتی دارد که امام خمینی (ره) همیشه به آن تاکیداتی بسیار داشته اند.

دانشگاه در نگاه امام خمینی(ره) چگونه تصویر شده است؟

دانشگاه در نگاه امام خمینی(ره) به عنوان مبدا همه ی تحولات و مرکز سعادت و شقاوت جامعه معرفی شده است .رسالت و وظیفه ی دانشگاه  از سیره و سخنان امام خمینی (ره) این طور استخراج می شود که آن نسبت جامعه سه وظیفه ی مهم انسان سازی  ، استقلال کشور و همچنین حفظ انقلاب اسلامی برعهده دارد.

این سه وظیفه که بیان شد، در نگاه امام چگونه تبیین می شود؟ دانشگاه چه مقدار توانسته این سه وظیفه را محقق کند؟

دانشجو به عنوان قشری شناخته می شود وظیفه ی بیدار کردن جامعه را برعهده دارد و انسان شدن ملزوماتی دارد که امام خمینی(ره) همیشه به آن تاکیداتی بسیار داشته اند تا قشر دانشگاهی مخصوصا اساتید و دانشجو به مسئله تزکیه نفس و بعد اصلی انسان توجه کند و ایشان مسئله ی مهار نفس را هم پای مسئله ی علم آموزی در دانشگاهیان میدانستند اما با توجه به وضعیت دانشگاه و مشکلات و معضلات جامعه ی امروز باید گفت که به این مسئله آن مقدار که امام(ره) بیان می کردند متأسفانه پرداخته نشده و بعد علم آموزی نیز به علت نپرداختن به این مسئله به انحرافاتی کشیده شده است.

اما رسالت دومی که امام برعهده ی دانشگاهیان گذاشته اند بخش سخت افزاری تمدن اسلامی یعنی استقلال کشور و عدم وابستگی چه از نظر فکری و چه از نظر علمی و تکنولوژی بوده است. با توجه به رشد روز افزون و مقام اول تولید علم و همچنین رشد 15 برابری تولید علم و همچنین رشد روز افزون تکنولوژی در کشور که بیشتر توسط متخصصان داخلی صورت گرفته، گواه این است که کشور و قشر دانشگاهی توانسته این رسالت را به دوش بکشد و این نتیجه ی همان خودباوری است که امام(ره) به جامعه تزریق کرد و به ما باید دادند که باید همیشه به درون کشور برای رشد و پیشرفت انقلاب نگاه کرد.

اما شاید انسان سازی و تولید علم و حفظ استقلال همه خواسته هایی است که امام روح الله به عنوان زمینه هایی برای ساخت و تداوم انقلاب اسلامی در نظر داشته اند تا دانشگاه بتواند وظیفه ی اصلی خود یعنی تمدن اسلامی را بسازد. دانشگاه تمدن ساز باید برای تداوم انقلاب اسلامی باید اسلامی شود.

اما امام(ره) همیشه به دانشجو به عنوان یک تحلیل گر سیاسی تیز نگاه ویژه ای داشته اند، دانشگاه سیاسی از دید امام باید فضایی بدور از هرگونه تنش و وابستگی سیاسی باشد باید دانشجو و دانشگاه فضای سیاسی جامعه را تحلیل کند و این تحلیل ها زمانی حاصل می شود که دانشگاه آرامش و استقلال سیاسی داشته باشد و زیرا تنش و وابستگی سیاسی جریان دانشجویی به احزاب مانند دوران اصلاحات سبب تنش های سیاسی و سیاست زدگی و عدم تولید علم خواهدشد، و باید وزارت جدید علوم خود را از این گونه فعالیت ها که سبب تنش سیاسی می شود دور نگه دارد
دانشگاه اسلامی که و انسان ساز که بیان کردید در نگاه امام(ره) چگونه دانشگاهی است؟ و چگونه محقق می شود؟

دانشگاه از نگاه امام(ره) زمانی اسلامی می شود که در فضای آن انسان تربیت شود که بعد مادی تمدن اسلامی را در خدمت بعد اصلی تمدن اسلامی که سبب سعادت انسان می شود، یعنی سبک زندگی اسلامی قرار گیرد و این هنگامی محقق شود که علاوه بر اسلامی شدن محیط و ظاهر دانشگاه و پاک شدن آن از هر آلودگی اخلاقی، متون علمی و تحقیقاتی آن نیز منطبق بر اسلام و نوع نگاه انسان به اسلام باشد.

مجتبی مرادی دبیرفرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top