تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/03/19 - 09:27
کد خبر: 131706

ماشاالله صفار؛

اقتصاد مقاومتی روی دیگر مدیریت جهادی است

اقتصاد مقاومتی روی دیگر مدیریت جهادی است

از دیگر ویژگی های اقتصاد مقاومتی ، رابطه توامان اقتصاد و عبادت است . مادیت و معنویت در بینش اسلامی چنان بهم آمیخته است که تفکیک و شناخت تمایز در آن قدری مشکل به نظر می رسد . یعنی اموری که به نظر می رسد کاملا دنیایی ( مادی ) است بعنوان ( عبادت ) در فرهنگ اسلامی ذکر شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران:  ماشاالله صفار// داشتن یک اقتصاد پویا ، خودانگیخته ، دانش بنیان و البته بومی به مثابه رکن پایدار توسعه اجتماعی و رفاهی ، هماره مورد توجه و تاکید اندیشمندان و نظریه پردازان حوزه اقتصادی و دانشمندان علوم اجتماعی و برخی از اندیشه ورزان سیاسی بوده است .  پیدایش ، گسترش و استقرار مکاتب فراگیر اقتصادی همچون سوسیالیزم و کمونیسم که اقتصاد را به عنوان زیربنای توسعه تمدنی در هر مرحله تاریخی و سرمایه داری کاپیتالیستی که بازار آزاد را به مثابه یگانه عامل توسعه مدنی و اقتصادی جوامع می پندارد ، نمونه بارز تمرکز اندیشمندان مختلف در این حوزه راهبردی می باشد . هدف نگارنده در این یادداشت ، تبیین و توضیح ابعاد علمی و فنی نظام ها و مکاتب کلان اقتصادی متداول و نظریه های مربوط به آن ها نیست ، چراکه در این زمینه ، سخن بسیار گفته شده است . در واقع هدف اصلی در تنظیم این نوشتار ، تمرکز بر  ابتکار بی بدیل و خلق واژگان بدیع در مسائل اقتصادی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که به پیدایش مدل سومی از رویکرد کلان اقتصادی یعنی اقتصاد دانش محور ، ظلم ستیز و بومی ذیل عنوان اقتصاد مقاومتی است . در این یادداشت تلاش می شود تا پاره ای از ویژگی ها و مولفه های این مدل اقتصادی و رابطه مفهومی و کارکردی آن با مقوله مدیریت جهادی که آن هم یک سبک و مدل بومی مدیریت اسلامی است ، مورد بحث و بررسی قرار گیرد .

آن نوع مدل اقتصادی که مورد تاکید و مطلوب نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است ، ساختاری است که منبعث از اندیشه های ناب اسلامی بوده و در واقع هویت خود را از اندیشه های ناب شریعت محمدی (ص) و ضرورت ها و ظرفیت های ملی کشورمان دریافت می کند . از این رو با مطالعه و بررسی اجمالی در مسیر پیدایش مکتب حیات بخش اسلام و نظام های حاکم اقتصادی بر جوامع آن روز که تبلور آن در حکومت قیصرها و کسری ها و برخی از فرقه های به ظاهر دینی حاکم بر قطب های اقتصادی و سران مشرکین حاکم بر جامعه عربستان بود که البته وجه تکامل یافته آن را در قطب های اقتصادی جهان امروز مشاهده می کنیم ، در می یابیم که مکتب اسلام بعنوان یک مکتب انسان محور و الهی ضمن مقابله جدی با تهدیدات اقتصادی آن زمان ، با ارائه الگو و مکتب مستقل اقتصادی نه تنها توانسته است با چالش های پیش روی نظام اقتصادی امت نبوی مقابله نماید بلکه با استقرار این الگو جامعه اسلامی و همه جوامع تحت حمایت این مکتب توانسته ضمن بهره مندی از عدالت اسلامی ، از رفاه اجتماعی نیز برخوردار گردند .

طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی که در آن ، مقام معظم رهبری ، همه مسئولین و دست اندرکاران اقتصادی را به تلاش برای پیاده سازی آن ترغیب و تشویق می فرمایند ، تلاش دارد تا با اتکا به تجارب مدیریتی در عرصه اقتصادی کشور و برنامه ریزی منسجم برای آن ، شالوده یک اقتصاد پویا و دانش محور را در نظام مقدس جمهوری اسلامی پی ریزی نمایند . این مدل اقتصادی ، ساختاری است که با بهره مندی از ابزار علمی و ظرفیت های بومی بشری ، شالوده آن نیز بر پایه اخلاق بنا نهاده شده است و شاید به جرئت اذعان داشت که دو رکن " اقتصاد و اخلاق" و "اقتصاد و عبادت " از ویژگی های ممتاز و منحصر به فرد این مدل اقتصادی است .

با بررسی اجمالی در متون اسلامی می توان به این نکته پی برد که شریعت اسلام بیشتر برنامه های اقتصادی خود را به کمک اخلاقیات در جامعه نضج می دهد . البته این بدان معنا نیست که دستورات اقتصادی اسلام صرفا اخلاقی است بلکه مقصود این است که مسئولین اجرایی و سیاست گذاران باید تا آن جا که مقدور و شایسته است به کمک مسائل اخلاقی ، مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع و بنیادهای مکتب اقتصاد اسلامی را در جامعه مستقر سازند .

در این رابطه با کنکاش در تاریخ اسلام می توان شیوه های برخورد معصومین (علیهم السلام ) با بیت المال و اموال عمومی ، سبک زندگی مسئولین که هماهنگ با طبقات متوسط و بلکه پایین جامعه بوده ، نحوه توزیع و تقسیم بیت المال ، کوتاه کردن دست فرزندان و نزدیکان از اموال عمومی ( حاکمیت ضوابط به جای روابط ) ، اعمال نظارت بر اعمال و رفتار مسئولین و سطوح مختلف مدیریتی در نظام اسلامی ، دلسوزی نسبت به بیت المال و سرمایه های عمومی ، پرهیز از اسراف ، پرهیز از افزون طلبی ، و نهایتا مشارکت مردم در برنامه های اقتصادی ، را بخشی از مشخصه های اقتصاد اخلاق محور در آن زمانه و برای همه برهه های تاریخی دیگر دانست .

از دیگر ویژگی های اقتصاد مقاومتی ، رابطه توامان اقتصاد و عبادت است . مادیت و معنویت در بینش اسلامی چنان بهم آمیخته است که تفکیک و شناخت تمایز در آن قدری مشکل به نظر می رسد . یعنی اموری که به نظر می رسد کاملا دنیایی ( مادی ) است بعنوان ( عبادت ) در فرهنگ اسلامی ذکر شده است و هر امر که بعنوان یک مساله مادی می شناسید خالی از جنبه های معنوی       نخواهد بود .

این آمیختگی مسائل مادی و معنوی در فرمایش پیامبر گرامی اسلام که دنیا را وسیله رسیدگی به آخرت می شمارد به خوبی مشهود است . ایشان می فرمایند : بهترین شما آن نیست که دنیا را برای آخرت رها کند و نه آنکه آخرت را برای دنیا ( بلکه ) باید از هر دوی آن ها با هم بهره گرفت . زیرا که دنیا وسیله رسیدن به آخرت است و سربار مردم نباشید *

همچنانکه در نوشتار قبلی تحت عنوان "کنکاش و بررسی در شاخص های موثر در تحقق مطلوب مدیریت جهادی" در همین سایت بدان پرداخته شد ، ملاحظه می فرمایید که واژگان طراحی شده از سوی مقام معظم رهبری در شعار امسال در تعامل مشترک با دیگر مبانی نظری اسلامی و بومی بوده و به بیانی دیگر لازم و ملزوم یکدیگرند . امید است تا زمینه های بسط و گسترش اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی آن هم با اتکا بر فرهنگ اسلامی بیش از پیش با پیش با بهره مندی از بنیادهای علمی و نظری مکتب نجات بخش اسلام ، فراهم شود .

*لیس بخیرکم من ترک دنیاه لاخرته و لا اخرته لدنیا حتی یصیب منها جمیعا فان الدنیا بلاغ الی الاخره و لا تکون کلا علی الناس / نهج الفصاحه ص 506 ش 2393

کارشناس عالی برنامه ریزی کشوری و مدیریت و عضو انجمن خبرگان برنامه ریزی کشور

منبع:: اقتصاد پرس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top