تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/03/21 - 16:48
کد خبر: 132074

پس از واردات مرغ از انگلیس و اسپرم گاوی از آمریکا؛ نوبت به واردات از استرالیا رسید

بازار گوشت ایران در قبضه آنگلاساکسون‌ها!

بازار گوشت ایران در قبضه آنگلاساکسون‌ها!

با فرض اینکه در برهه‌ای از سال نیاز آنی به دام سبک وارداتی احساس شود، طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأمین محصولات غذایی از کشورهای همسو و مشترک المنافع توصیه می‌شود نه آنگلوساکسون‌هایی که جزء متحدان امریکا محسوب می‌شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حال حاضر وابستگی کشور در نهاده های فناورانه تولید محصولات غذایی و بالاخص نهاده های نژادی که نوعی وابستگی مدرن محسوب می شود، به عنوان یکی از چالش های جدی کشور در زمینه رسیدن به خودکفایی در غذاهای اساسی محسوب می­شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از انتشار خبری از سوی مقامات استرالیایی مبنی بر توافق برسر صادرات بیش از یک میلیون رأس گوسفند زنده به ایران، این خبر از سوی رسانه های بین المللی بازتاب گسترده ای یافت.

خبر این توافق طی مصاحبه ای که پایگاه خبری رادیو استرالیا با وزیر کشاورزی این کشور داشته، اعلام شد و پس از آن نیز رسانه های مختلفی از جمله روزنامه انگلیسی گاردین به انعکاس آن پرداختند. توجه رسانه های بین المللی به این خبر نشان از اهمیت موضوع صادرات دام زنده به ایران دارد.

مجدداً در روزهای اخیر خبر صادرات دام زنده به ایران در رسانه های بین المللی زیر انعکاس داشت:

آدرس ملیّت نام رسانه
online.wsj.com امریکا والاستریت ژورنال
uk.news.yahoo.com امریکا یاهو
TopNewsToday.org امریکا تاپ نیوزتودی
newsdump.co.uk انگلستان نیوزدامپ
NewsLocker.com انگلستان نیوزلاگر
abc.net.au استرالیا ای بی سی
beefcentral.com استرالیا بیف سنترال
theaustralian.com.au استرالیا استرالین
weeklytimesnow.com.au استرالیا ویکلی تایمز نو
theland.com.au استرالیا لند
farmonline.com.au استرالیا فارم آنلاین
futuredirections.org.au استرالیا فیوچر دایرکشن
PressGrab.com استرالیا پرس گراب

وزیر کشاورزی استرالیا در مصاحبه خود ضمن اشاره به توافق این کشور با مقامات ایرانی در زمینه مقررات بهداشتی صادرات دام زنده، به وجود بازاری با ظرفیت صادرات سالانه ۱٫۳ میلیون رأس گوسفند در ایران اشاره کرد.

حسن حیدری در عیارآنلاین نوشت: اهمیت این موضوع آنجایی مشخص می­گردد که واردات این تعداد دام سبک اگر با هدف تغذیه ای صورت بگیرد، ظرفیت های تولیدی داخل را در این زمینه با تهدید جدی روبه رو خواهد کرد. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی ایران چندی پیش در نخستین همایش کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران، ضمن تأکید بر ممنوعیت واردات دام زنده به کشور، گفت: سالانه ۷۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که با افزایش تولید ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتن نیز خودکفایی حاصل خواهد شد (لینک خبر).

اولویت دام سبک در سبد غذایی خانوار ایرانی

گوشت گوسفندی از یک سو جزء غذاهای با ارزش بیولوژیک بالا HBV محسوب می‌شود و اهمیت خاصی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارد و از سوی دیگر تنها منبع پروتئین حیوانی کشور است که در زنجیره تولید وابسته به نهاده‌های وارداتی نیست و کشور ایران ظرفیت توسعه این محصول را دارد. برای توسعه تولید دام سبک محدودیت از سر تقاضا است و در صورت ضمانت خرید به راحتی حجم تولید آن افزایش چشمگیری خواهد داشت. در چنین شرایطی بدترین تصمیم کوچک کردن بازار به کمک تولیدات خارجی است.

از سوی دیگر حسن رکنی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، که هرگونه واردات دام سبک با هدف تأمین نیاز بازار تغذیه ای کشور را تکذیب کرد، از احتمال واردات تعداد محدودی دام به منظور انجام اصلاحات نژادی خبرداده بود (لینک خبر).

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که اصلاح نژاد دام های سبک از طریق ترکیب با نژادهای غیربومی شاید بتواند راندمان تولیدی را افزایش دهد، اما در نهایت ضمن ایجاد وابستگی در ذخایر ژنتیکی تولید دام سبک، تهدیدی جدی برای بانک ژن های بومی کشور نیز خواهد بود.

 وضعیت تأسف بار دیگر محصولات پروتئینی

در حال حاضر وابستگی کشور در نهاده های فناورانه تولید محصولات غذایی و بالاخص نهاده های نژادی که نوعی وابستگی مدرن محسوب می شود، مانند بذرهای اصلاح شده، واردات مرغ لاین در زنجیره تولید گوشت مرغ که بازار ایران در انحصار شرکت های انگلیسی است، همچنین واردات اسپرم گاوی که عمده واردات آن  از کشور آمریکاست و همچنین تأمین بخش قابل توجهی از نژادهای تخم ماهی پرورشی از محل واردات، به عنوان یکی از چالش های جدی کشور در زمینه رسیدن به خودکفایی در غذاهای اساسی محسوب می­شود.

این واردات در حالی صورت می‌گیرد که دانش‌آموختگان جوان رشته‌های علوم دامی، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی اصلاح نژاد و بذر و همچنین شیلات در کشور سهم عمده‌ای از جوانان جویای کار را به خود اختصاص می‌دهند و به جهت کمبود بازار کار مرتبط با شأن و تخصص، در مشاغل غیر تخصصی یا فضای کارمندی مشغول به کار می‌شوند.

 در پایان

بهترین راهکار برای افزایش بهره‌وری تولید دام سبک، اصلاح نژادهای بومی موجود در کشور و همچنین اتخاذ سیاست‌های افزایش وزن لاشه است که ضمن سازگاری با شرایط اقلیمی و تقویت ذخایر داخلی، ضریب امنیت غذایی را ارتقا می‌بخشد. اما با فرض اینکه در برهه‌ای از سال نیاز آنی به دام سبک وارداتی احساس شود، طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأمین محصولات غذایی از کشورهای همسو و مشترک المنافع توصیه می‌شود نه آنگلوساکسون‌هایی که جزء متحدان امریکا محسوب می‌شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین زیارت شهید رئیسی در حرم امام رضا(ع) +فیلم
هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۷ استان
اشک‌های مردم کشمیر پاکستان در سوگ رئیس جمهور ایران +عکس
دوره ریاست‌جمهوری جدید چند ساله است؟
لحظه ورود پیکر شهید رئیسی و همراهان به محل تشییع +فیلم
آخرین مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری پیام نور اعلام شد
دانشگاه در نگاه شهید ابراهیم رئیسی +فیلم
اولین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۳ لغو شد
برگزاری مراسم تشییع پیکر سه مأمور نیروی انتظامی
آیا انتخابات شوراهای شهر همزمان با ریاست جمهوری برگزار می‌شود؟
طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مجمع تشخیص رفت
پیام احساسی رهبر کره شمالی برای شهادت ابراهیم رئیسی
پشت پرده مذاکره استقلال با مامه تیام
فارن افرز: اسرائیل بعد از ۷ ماه در غزه گیر افتاده است
درخواست شهید رئیسی در خصوص محل مزارش +فیلم
بیت‌کوین صعود کرد/ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
تصمیم جدید برای بازار سرمایه/ دامنه نوسان بورس چه تغییری می کند؟
مدارس استان قم سه شنبه تعطیل است
حضور پرشور مردم تبریز در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهانش +فیلم
گریه‌های آقای رئیسی را از فیلم در آوردیم! +فیلم
زمان قطعی مراسم اختتامیه مجلس یازدهم اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top