تاریخ انتشار: شنبه 1393/03/31 - 16:35
کد خبر: 133167

نتیجه یک نظرسنجی معتبر درباره عملکرد دولت

خبرنامه دانشجویان ایران: در این نظرسنجی "مهمترین دستاورد" دولت؛ اصلاح ساختار بهداشت و درمان و آرامش عمومی جامعه و "بزرگترین ناکامی"؛ بی‌توجهی به حوزه فرهنگ و نادیده گرفتن ارزشها عنوان شده است.

خبرگزاری نسیم همزمان با اولین سالگرد انتخابات 24 خرداد 92 که منجر به انتخاب جناب آقای حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران شد، نظرسنجی پیامکی از میان 649 نفر از مخاطبان نخبه و خواص جامعه  اعم از سیاستمداران، فعالان فرهنگی، دانشگاهیان، هنرمندان، ورزشکاران، فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس، اهالی رسانه، علما و مراجع عظام، فعالان اجتماعی و... انجام داد. در این نظرسنجی از مخاطبان خواسته شد تا نظر خود را درباره "مهمترین دستاورد" و "بزرگترین ناکامی" دولت و همچنین "اصلی‌ترین پرسش از رئیس جمهور" مطرح کنند.

از میان 649 پیامک رسیده، حدود 600 پیامک مشخصا در چارچوب نظرخواهی پاسخ داده اند و مابقی پیامکها که خارج از چارچوی سئوالات بوده اند، در نتایج و آمارها در نظر گرفته نشده اند.

سیاست خارجی

بر اساس نتایج به دست آمده، 56 درصد پاسخ دهندگان معتقدند که عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و "تعامل با دنیا" و "ارتباط بهتر با کشورهای دیگر" و "تنش زدایی" جزو دستاوردهای دولت در عمر کوتاه خود بوده است.

همچنین 44 درصد پاسخ دهندگان نیز اعتقاد داشته اند که دولت در سیاست خارجی خود، بدلیل "عدم توانایی در رفع تحریمها" و "خدشه وارد شدن به عزت و غرور ملی" و "اعتماد بیش از حد به غرب" و "کوتاهی در برابر زیاده خواهی ها و امتیاز دهی به ابرقدرتها" ناکام بوده است.

مذاکرات هسته ای

در موضوع پرونده هسته ای، 13 درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که به دلیل "تلاش دولت یازدهم برای حل مساله هسته ای در عین حال حفظ خطوط قرمز و حقوق ملت"، این موضوع را مهمترین دستاورد دولت یازدهم در مدت 10 ماه اخیر میدانند.

در عین حال 87 درصد پاسخ دهندگان با اشاره به موضوعاتی نظیر توافقنامه ژنو، از بین رفتن عزت ملی و دستاوردهای هسته ای، امتیاز دهی به غرب و مذاکره و توافق در فضای نابرابر، عمکرد دولت یازدهم در مدیریت مذاکرات هسته ای را ناکامی بزرگ دولت در سال93 لقب دادند.

فرهنگ

در موضوع فرهنگ و حوزه های مرتبط با آن 96 درصد پاسخ دهندگان معتقد بوده اند که دولت یازدهم به دلیل "عدم وجود برنامه مشخص در حوزه فرهنگ"، "بی‌توجهی به ارزشها"، "برخی اظهارنظرهای رئیس جمهور و وزیر ارشاد در حوزه های فرهنگی"، عدم تطابق برخی سیاستها و مواضع فرهنگی دولت با منویات رهبری" و... در حوزه فرهنگ ناکام بوده است.

اما در 4درصد از پاسخ دهندگان نیز اعلام کرده اند که مهمترین دستاورد دولت آقای روحانی اقدامات فرهنگی از جمله "بهبود فضای فرهنگی"، "پرداختن به مقوله آزادی"، "محدود کردن ممیزی" و "عبور از سختگیریهای گذشته" بوده است.

سیاست

در حوزه سیاسی، 35 درصد از پاسخ دهندگان معتقد بوده اند دولت یازهم به دلیل "تنش زدایی در رابطه قوا"، آرام کردن نسبی فضای سیاسی و عدم انتشار اختلافات قوا به سطح جامعه و همچنین ایجاد برخی آزادیهای سیاسی، دستاوردهای بزرگی در حوزه سیاسی داشته است.

اما از طرف دیگر، 65 درصد پاسخ دهندگان دولت یازدهم را در حوزه سیاست ناکام دانسته اند. مهمترین نقدها به دولت در این حوزه عبارت بوده است از: عدم انتقاد پذیری دولت و سعه صدر پایین رئیس جمهور در برابر منتقدان و مخالفان و توهین و افترا به آنان، حضور فتنه گران و افراطیون در بدنه دولت و ایجاد فضای باز برای فعالیت آنان، عدم رعایت شایسته سالاری در بکارگیری مدیران، عدم تحقق شعارهای انتخاباتی در خصوص ایجاد فضای دوستی و عدم تخریب دولتهای گذشته، روند کند تصمیم گیری، کابینه سالخورده و مسن و روند کند حرکت دولت در فعالیتهای مختلف، زاویه داشتن مواضع برخی دولتمردان با منویات رهبری، وجود تفاوت و تناقض در شعارها و عملکرد دولت و...

اجتماعی

نتایج نظرسنجی نسیم حاکیست، اکثریت پاسخ دهندگان از طیف ها و صنفهای مختلف جامعه، اقدامات دولت در حوزه اجتماعی، بویژه در حوزه بهداشت و درمان و ارامش عمومی جامعه را بعنوان مهمترین دستاورد دولت یازدهم تا کنون میدانند. 73 درصد پاسخ دهندگان اصلاح ساختار بهداشت و درمان، ارائه بیمه همگانی و کاهش هزینه های درمانی، ایجاد آرامش اجتماعی، ایجاد وفاق و همدلی ملی در کشور را از دستاوردهای دولت یازدهم دانسته اند.

اما در سوی دیگر، 27 درصد پاسخ دهندگان معتقد بوده اند که این دولت در برخی موضوعات اجتماعی از جمله: از بین رفتن اعتماد عمومی به دولت، عدم ارتباط موثر با مردم، عدم رسیدگی به مشکلات طبقات ضعیف و مشغولیت دولت به طبقه مرفه، اسرافگرایی و اشرافیت دولتمردان، عدم اعتماد به مردم، ضعف در حوزه زنان و خانواده، ضعف جدی در حل مسائل مرتبط با جوانان، عدم توانایی در مسائل مربوط به محیط زیست، تسلط فضای سیاسی بر آموزش و پرورش و وزارت علوم و... ناکام بوده است.

اقتصاد و معیشت

براساس نتایج نظرسنجی نسیم، 32 درصد از پاسخ دهندگان، آرامش نسبی بازار، کاهش روند تورم، اصلاح برخی ساختارهای اقتصادی، بسترسازی برای سرمایه گذاری داخلی را مهمترین دستاورد دولت یازدهم دانسته اند.

همچنین، 68 درصد نیز دولت را بدلیل عدم توانایی در کنترل قیمت خودرو و مسکن، نحوه اجرای هدفمندی و سبد کالا، عدم تحقق وعده 100 روزه دولت در حوزه اقتصاد، ناکامی در امر تولید و اشتغال، عدم عزم جدی برای برخورد با مفاسد اقتصادی و... در حوزه اقتصاد ناکام دانسته اند.

جمع بندی

با نگاهی کلی به نتایج نظرسنجی نسیم، مشخص میشود اکثریت پاسخ دهندگان، مهمترین دستاورد دولت یازدهم را "اصلاح ساختار بهداشت و درمان، ارائه بیمه همگانی و کاهش هزینه های درمانی و همچنین ایجاد آرامش اجتماعی و وفاق و همدلی ملی در کشور دانسته اند.
همچنین بر اساس این نظرسنجی، اکثریت قاطع پاسخ دهندگان مهمترین ناکامی دولت را در حوزه فرهنگ دانسته و نقدهایی به رفتار و مواضع فرهنگی دولتمردان وارد کرده اند.

* نتایج این نظرسنجی به دفتر رئیس‌جمهور ارسال خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top