تاریخ انتشار: 27 مرداد 1388 - 00:00:00
کد خبر: 1347

عماد افروغ: اهانت کنندگان به رئیس جمهور باید محاکمه و مجازات شوند

اگر کسی بخواهد احمدی‌نژاد را از صحنه سیاسی کشور حذف کند، خواهید دید من چگونه مقابلش می‌ایستم، آن‌گونه که زمان دوم خرداد از اصولگرایان دفاع کردم، امروز هم در مقابل حذف اصلاح‌طلبان می‌ایستم برای اینکه متأسفانه یک الگوی رفتاری واحد در کشور وجود دارد، همه می‌خواهند یکدیگر را حذف کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران:عماد افروغ با بیان اینکه در عرف سیاسی مسایلی وجود دارد که باید از سوی طرفین رعایت شود، اظهار داشت: اگر اهانتی به رئیس جمهور شده باید متخلف را محاکمه و مجازات کرد.

عماد افروغ منتقد و نظریه‌پرداز جامعه شناسی در گفتگویی با«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، به تشریح نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون مسایل پس از انتخابات پرداخت و با بیان اینکه کشور نمی‌تواند فقط با یک گروه اداره شود، ادامه داد: اگر کسی بخواهد احمدی‌نژاد را از صحنه سیاسی کشور حذف کند، خواهید دید من چگونه مقابلش می‌ایستم، آن‌گونه که زمان دوم خرداد از اصولگرایان دفاع کردم، امروز هم در مقابل حذف اصلاح‌طلبان می‌ایستم برای اینکه متأسفانه یک الگوی رفتاری واحد در کشور وجود دارد، همه می‌خواهند یکدیگر را حذف کنند.

*منتسب به میرحسین موسوی نیستم
وی در ادامه با اشاره به این که پس از سال‌ها تجربه در نظام انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده‌ام که باید دیدگاه فراجناحی داشت، گفت:برخی می‌گویند که افروغ از میرحسین حمایت کرده، مگر شما نشنیدید و ندیدید که من از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی گفتم به محسن رضایی رأی می‌دهم و در فیلم دوم تبلیغاتی او نیز صحبت کردم، چرا این قدر بی‌تقوایی در کشور وجود دارد که من را به میرحسین منتسب می‌کنند؟

*من نگفتم موسوی چهره اخلاقی است
این نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس با اشاره به انتساب برخی نقل‌قول‌ها به وی افزود: من نگفته‌ام که موسوی چهره اخلاقی است اما اینکه وی بخشی از تاریخ ماست قابل انکار نیست، قرار نیست هر عملکردی مطابق دیدگاه و میل ما باشد، من به این نتیجه رسیده‌ام که به مصلحت نظام فکر کنم و از توجه فقط به دیدگاه خود بپرهیزم.

وی با بیان اینکه اگر کسی ادعا دارد که موسوی با خارج از کشور و با معاندان نظام رابطه دارد، سند ارائه دهد، گفت: باید چنین فردی را در صورت اثبات ادعاها محاکمه‌اش کنید، اما وقتی ارتباطی با بیگانه وجود ندارد همین طوری افراد را به سمت آمریکا سوق ندهیم، من همه حرفم این است که وقتی گفته می‌شود انقلاب مخملی، با این سخنان فقط آمریکا بزرگ می‌شود و کشور را به لحاظ ساختاری با حکومت‌های دیکتاتوری مقایسه کرده‌اید که این اصلا خوب نیست، باید از کنار این مسائل عبور کرد، حتی قدرت واقعی آمریکا که بسیار کمتر از این‌هاست را نباید فریاد زد.

*ایران در هیچ مقطعی از انقلاب کوچک‌ترین نشانه‌ای از دیکتاتوری ندارد
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به انتخاب یک رنگ از سوی ستاد موسوی به عنوان نماد تبلیغاتی گفت: این که کشور عزیزمان و مردمان غیور و انقلاب بزرگ‌مان را با کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی‌ای مانند اوکراین و گرجستان شبیه‌سازی می‌کنیم خیلی بد است.انقلاب ما عظیم‌تر از آن‌ها است.

وی افزود: این گونه کشورها حکومت‌شان دیکتاتوری بوده اما ما اینگونه نبوده‌ایم، خدا می‌داند معتقدم در هیچ مقطعی از انقلاب اسلامی ایران کوچک‌ترین نشانه‌ای از دیکتاتوری وجود نداشته است.

وی همچنین ادامه داد: جای انقلاب مخملی اینجا نیست، سرخ جامگان چه کسانی بودند، سیاه‌جامگان چه کسانی بودند، هیتلر مگر انقلاب مخملی داشت، همه این مصادیق یک رنگ را برای خود نماد کردند، استناد به رنگ نمی‌تواند تلقی انقلاب مخملی شود.

*باید بحران را مدیریت کرد
افروغ به ساختارمند بودن انقلاب‌های مخملی اشاره کرد و افزود: انقلاب مخملی یک ساختار دارد، زمینه‌ها و ساختارهای کنونی در ایران با مصادیق آن فرق دارد، ممکن است تعدادی بخواهند این کار را بکنند، اما دیدگاه عمومی معترضان چنین نیست.

وی همچنین ادامه داد: حاضرم با افراد مختلف درباره انقلاب مخملی مناظره کنم، من جامعه‌شناسی سیاسی را در مقطع دکتری درس می‌دهم و همه این‌ها در تخصص من است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ایران نیز با اینگونه مسائل باید مانند فرانسه برخورد شود، تصریح کرد: باید مدیریت بحران انجام گیرد، وقتی یک قضیه‌ای را عادی جلوه دهیم و طبیعی نمایش دهیم، قضیه خود به خود جمع می‌شود، هر چه آن را دامن بزنیم بی‌جهت، گسترده‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: اینجا روس‌ها برنده میدان می‌شوند چرا که آنها بسیار تمایل دارند انقلاب اسلامی ایران ذیل و در حاشیه انقلاب سوسیالیستی روسیه تفسیر شود.

افروغ با اشاره به مصاحبه اخیر خود در مورد تشکیلات راه سبز امید، گفت: من گفته‌ام هر فردی بیاید در چارچوب انقلاب و قانون اساسی فعالیت کند یک فرصت است و با این کار التزام خودش را به نظام نشان می‌دهد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: اتفاقا اگر به او اجازه فعالیت سیاسی داده شود، مجبور است قید و قیود قانونی را بپذیرد.

* اهانت کنندگان به رئیس‌جمهور باید محاکمه و مجازات شوند
افروغ با اشاره به مناظرات و حوادث قبل از انتخابات و با بیان اینکه اگر اهانت به رئیس جمهور خلاف قانون اساسی است، پس متخلف را باید محاکمه و مجازات کرد، اظهار داشت: توهین‌ها از دو طرف بوده، یک چیزهایی در عرف سیاسی وجود دارد که باید رعایت شود، من می‌گویم اگر موسوی هم تهمت زده کار اشتباهی کرده و هر کس این کار را کند غلط است.

وی همچنین تصریح کرد: هم‌اکنون کشور نه به لحاظ جامعه‌شناسی و نه به لحاظ اخلاقی - اسلامی و نه به لحاظ عقلانیت ضابطه‌مند نیست و همه افتاده‌اند به جانِ هم که این اصلا به صلاح نظام نیست و باید جمع شود، من می‌گویم همه ابعاد دیده شود.

این پژوهشگر جامعه‌شناس با بیان اینکه خدا می‌داند سال‌هاست می‌خواهم از خودم بیرون بیایم و نه جناح و چیزی دیگر داشته باشم،‌ افزود: امروز فقط می‌خواهم به مصلحت نظام فکر کنم اگر کسی خلاف این حرف را جایی از من دیده، اعلام کند.

وی افزود: در مصاحبه گفته‌ام او می‌خواهد فعالیت سیاسی انجام دهد و ممکن است من هم با وی مخالف باشم، این بحث من و یا یک نفر نیست بالاخره موسوی بخشی از جمعیت سیاسی کشور است و تعدادی حامی دارد که اتفاقا اگر به صورت رسمی فعالیت سیاسی کند به نفع ما و کل نظام است چرا که در این صورت اگر واکنش‌هایی غیررسمی و به صورت غیرقانونی از وی و حامیانش بروز ‌کند می‌توان با آنها برخورد کرد.

* حضور حداکثری مردم مهمترین محور بحث‌های من در انتخابات بود
این تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به سخن امام راحل مبنی بر اینکه اگر خلافی دیدید فریاد بزنید ولو اینکه به شما اجازه ندهند، افزود: خدا می‌داند من می‌گویم کمی به انصاف‌مان، به عقل‌مان و به وجدان‌مان رجوع کنیم و حیثیت نظام را ارجح‌تر از همه چیز حتی حیثیت گروهی خود بدانیم و امروز به صراحت اعلام می‌کنم که حمایت من از موسوی مصداقی نیست، بلکه مفهومی است.

افروغ با اشاره به نظراتش در مورد انتخابات، اظهار داشت: محور بحث‌های من در مجموع بر سه پایه استوار بوده، یکی حضور حداکثری مردم که موردنظر و تاکید مقام معظم رهبری بوده. باید در این رابطه بگویم حضور حداکثری در گرو تجلی طیفی جریانات سیاسی است نه نمود قطبی آنها و همه تلاش من این بوده که خاتمی نیاید چرا که اگر او می‌آمد یک اجماع بر روی او می‌شد و می‌دانستم که اگر موسوی بیاید یک فرد دیگری هم در کنار او مانند کروبی خواهد آمد.

وی همچنین ادامه داد: محور دیگر این بود که نبرد درون گفتمانی و برنامه‌ای صورت گیرد، یعنی گفتمان انقلاب اسلامی هدف قرار گیرد و در ذیل آن رقابت صورت گیرد و محور سوم بحث‌های اخلاق بوده است.

افروغ در ادامه با بیان اینکه وقتی محسن رضایی اعلام نامزدی کرد از او نیز حمایت کردم، تاکید کرد: اصلا حمایت مصداقی نکردم حال اگر می‌خواهند افروغ را طرد کنند بدانند که افروغ خودش را از عرصه رسمی کنار گذاشت ولی در عرصه عمومی مگر می‌شود کسی را طرد کرد. من تازه وارد اقیانوس شده‌ام و به انقلاب پیوسته‌ام، مگر می‌شود مرا طرد کرد؟

*من آن روز توسط حاکمیت اصلاح‌طلبان در دانشگاه خفه شدم
وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه رگه‌هایی از انحصارطلبی در اصولگرایان دیده می‌شود، تصریح کرد: من توسط حاکمیت اصلاح‌طلبان در دانشگاه خفه شدم و از دانشگاه بیرون رفتم.

نماینده تهران در مجلس هفتم همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه انقلاب یک گفتمان جامع جهانی است، تاکید کرد: این چیزی که اصلاح‌طلبان یک زمانی می‌گفتند، انقلاب ما خیلی بهتر از آن را دارد و اگر بحث آزادی است انقلاب اسلامی ظرفیت بالایی برای آن دارد اگر بحث عدالت باشد انقلاب اسلامی در این زمینه بسیار بسیط و به طور کلی این انقلاب یک گفتمان جامع جهانی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آخرین مقاله من بحث احیاگری دینی توسط امام خمینی(ره) بود که این مقاله الان در لندن چاپ می‌شود، تصریح کرد: من یک اصولگرا هستم ولی اصول‌گرای سیاسی و جناحی نیستم، یک اصولگرای انقلابی هستم که خود را ملتزم به نظام می‌دانم.

افروغ همچنین در مورد حوادث پس از انتخابات با بیان اینکه این اغتشاشات اخیر نه جوشش مردمی است نه انقلاب مخملی، ادامه داد: این شلوغی‌ها و تجمعات پس از انتخابات در واقع یک اعتراض است که محصول فاصله میان شکاف انتظارات برخی مردم در مورد آرا و نتیجه اعلام شده است و بطور کلی یک واقعیت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه بارها از VOA و BBC با من تماس گرفتند که پاسخی به آنها ندادم، ادامه داد: اعتقاد دارم شیوه اعلام نتایج انتخابات در ایجاد اغتشاشات و ناآرامی‌ها بسیار مهم و تأثیرگذار بود، صبح شنبه شیوه اعلام برخی رسانه‌ها و همچنین اعلام موسوی بسیار نامناسب بود من همان موقع احساس خطر کردم و گفتم که این به شورش و اغتشاش می‌انجامد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top