تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/04/26 - 11:49
کد خبر: 136190

زندگینامه نامزدهای ریاست جمهوری عراق

خبرنامه دانشجویان ایران: عراق پس از انتخاب هیات رئیسه پارلمان، اینک در آستانه دومین مرحله قانونی خود در راه تشکیل دولت جدید یعنی انتخاب رئیس جمهور قرار گرفته است.

به گزارش العالم، پس از 30 آوریل 2014 و در طول دوره بعد از انتخابات پارلمانی، اسامی نامزدهای ریاست جمهوری عراق به طور رسمی اعلام نشده بود، اما ائتلاف کردستان به تازگی اعلام کرد که دو عضو ارشد این ائتلاف یعنی «برهم صالح» و «نجم الدین کریم» بر سر به دست آوردن این پست با یکدیگر رقابت می‌کنند که البته روز جمعه آینده معرفی خواهند شد تا در جلسه روز چهارشنبه آینده پارلمان مصادف با 23 ژوئیه برای یکی از آنها رای گیری شود. در اینجا به معرفی اجمالی این دو نامزد می پردازیم.

برهم صالح

برهم احمد صالح، سیاستمدار عراقی کُرد در سال 1960 در شهر سلیمانیه کردستان عراق به دنیا آمد. توسط رژیم حزب بعث در دوران دیکتاتوری صدام حسین، دو بار به اتهام وابستگی به جنبش آزادی خواه کُردها بازداشت شد و 43 روز را در بازداشتگاه های امنیتی گذراند و شکنجه شد.

وی در زندان در امتحانات دبیرستان شرکت کرد و با کسب معدل 96.5% حائز رتبه یک در کردستان و رتبه سوم در کل عراق شد. بعد از آزادی به منظور ادامه تحصیل به انگلستان رفت و از دانشگاه کاردیف در سال 1983 دانشنامه کارشناسی در رشته مهندسی مدنی و در سال 1987 از دانشگاه لیورپول دانشنامه لیسانس آمار و هندسه در علم کامپیوتر را کسب کرد.

وی پس از فراغت از تحصیل به عنوان مهندس مشاور در شرکتی در انگلیس مشغول به کار شد و اواخر سال 1976 به طور مخفیانه به ائتلاف ملی کردستان پیوست و بعد ها در شاخه اروپای این تشکیلات مسؤولیت اداره دفتر ائتلاف در آمریکا را به عهده گرفت. وی نماینده اول دولت منطقه کردستان در آمریکا به شمار می آمد و نقش بارزی در معرفی مسائل مربوط به کردها و رنج ملت عراق در مراجع تصمیم گیری داشت.

برهم صالح از سال 2001 تا نیمه سال 2004 ریاست منطقه کردستان را به عهده داشت و بعد از سقوط صدام و حزب بعث در دولت موقت عراق، معاونت نخست وزیر را به عهده گرفت، سپس در سال 2005 در دولت انتقالی عراق وزیر برنامه ریزی بود و در سال 2006 و در اولین دولت منتخب عراق رئیس کمیته اقتصادی شد.

صالح توسط رئیس منطقه کردستان به عنوان رئیس لیست کردستان که در انتخابات پارلمانی سال 2009 کردستان پیروز شده بود برگزیده شد و مامور تشکیل ششمین وزارتخانه حکومت کردستان گردید و از سال 2009 تا 2011 ریاست منطقه کردستان را به عهده داشت.

وی از زمان به عهده گرفتن ریاست کردستان برنامه های بلندپروازانه و طرحهای متعددی را اجرا کرد که هدف از آنها توسعه، شکوفایی و بالا بردن سطح خدمات آموزشی و بهداشت بود. از جمله این طرح ها می توان به این موارد اشاره کرد: اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان منطقه کردستان برای تحصیل در دانشگاههای معتبر جهانی، حمایت از صندوق مسکن، تاسیس دانشگاههای جدید، اعطای وام به بخش صنعت، افزایش درآمد خانواده های قربانیان و تعیین چارجوب قانونی برای فعالیت سازمانهای جامعه مدنی و ...

نجم الدین کریم

«نجم الدین عمر کریم» اولین استاندار کرکوک و متولد سال 1949 در همین شهر است. وی تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در این استان تکمیل کرد و در سال 1972 از دانشکده پزشکی موصل فارغ التحصیل شد.

کریم به عنوان پزشک در بیمارستان کرکوک مشغول به کار شد و سپس ریاست اتحادیه دانشجویان کردستان عراق را به عهده گرفت و بعد از سفر به آمریکا، بورد تخصصی جراحی اعصاب را از دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد و در همان دانشگاه مشغول تدریس شد.

وی در سال 1988 «انجمن قومیت کُرد» را در شمال آمریکا تاسیس کرد و تا سال 1999 رئیس آن بود. سپس در سال 1991 در اولین نشست رسمی بین طرف کُرد و وزارت خارجه آمریکا شرکت کرد و به همراه گروهی دیگر بخش کردی صدای آمریکا را در سال 1992 و 1996 تاسیس کرد.

کریم در ادامه آکادمی کُردها را در واشنگتن تاسیس کرد و تا به امروز ریاست آن را به عهده دارد. در تمام کنفرانس های معارضان عراقی در وین و لندن شرکت داشته و در معرفی قضیه کردها در مجامع بین المللی نقش بسزایی داشته است. وی اولین کسی بود که در سال 1991 در کنگره آمریکا به زبان کردی صحبت کرد.

وی در واشنگتن (پایتخت آمریکا) و ایالات مریلند زندگی کرده است. متاهل و دارای سه فرزند پسر و یک فرزند دختر است که در آمریکا زندگی می کنند و 8 برادر دارد و در حال حاضر استاندار کرکوک و عضو دفتر سیاسی ائتلاف ملی کردستان عراق است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top