تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/05/13 - 13:54
کد خبر: 137915

دل نثار استقلال جان فداى آزادى

نگاهی گذرا به تاثیرگذارترین شاعران و نویسندگان عصر مشروطه؛ از ایرج میرزا تا پروین اعتصامی

نگاهی گذرا به تاثیرگذارترین شاعران و نویسندگان عصر مشروطه؛ از ایرج میرزا تا پروین اعتصامی

انقلاب مشروطه و ادبیات، تاثیری دو جانبه بر هم گذاشتند. اعتراض های سیاسی دوران پیش از مشروطه، سیاست را بیش از همیشه به ورطه ادبی کشور کشاند و از سوی دیگر شاعران، نویسندگان و مترجمان آن دوره با آثارشان به روند انقلابی جامعه، قوت و سرعت بخشیدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: المیرا صابرنعیمی// انقلاب مشروطه و ادبیات، تاثیری دو‎جانبه بر هم گذاشتند. اعتراض‎‎های سیاسی دوران پیش از مشروطه، سیاست را بیش از همیشه به ورطه ادبی کشور کشاند و از سوی دیگر شاعران، نویسندگان و مترجمان آن دوره با آثارشان به روند انقلابی جامعه، قوت و سرعت بخشیدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از همین روست که رد پای اغلب ادیبان آن دوره را می‎توان در مطبوعات کشور و مقالات سیاسی مشاهده کرد و در این دوره پرآشوب، به کمک آن‎‎ها تحولاتی در ادبیات کشور ایجاد میشود. مشروطه سبب شد ادبیات ایران تحت تاثیر ادبیات مدرن غرب قرار بگیرد و در همین راستا پای طنز، سرود‎های عامیانه و محاوره به ادبیات سیاسی کشور باز شد. این تاثیر بعد از انقلاب مشروطیت هم باقی ماند که می‎توان تحولات ناشی از آن را در آثار بزرگانی چون ناصرالملک، دهخدا، جمالزاده، یوشیج، بزرگ علوی، هدایت و ابتهاج مشاهده کرد. ادیبان دوره مشروطه بیش از هر زمان، نقش پرچمداران سیاسی و مصلحان اجتماعی را ایفا کردند و اغلب آن‎‎ها از بیانی صریح و تند برای انتقاد از صاحبان قدرت زمانه خود بهره بردند. مشروطه بعد از حمله مغول‎‎ها به ایران بزرگ‎ترین حادثه سیاسی و اجتماعی کشور بود و بر همه ابعاد جامعه تاثیر گذاشت؛ جامعه‎ای که شاعران و نویسندگان همواره در آن نقش مهمی ایفا کرده‎ و توانسته‎اند سرنوشت کشورشان را تغییر دهند. 14 مرداد 1285 در تقویم کشور با نام انقلاب مشروطه عجین شده‎ است و با نگاهی گذرا به فضای ادبی آن دوره به نام‎‎‎هایی برمی‎خوریم که هر یک به‎گونه‎ای، روند انقلاب مشروطه را تغییر داده‎اند.

ایرج میرزا
شاعری که پیش از دوره مشروطه به ستایش سیاستمداران و صاحبان قدرت دوره قاجار می‎پرداخت، بعد از مشروطه تغییر مسیر داد و بههمین دلیل است که ایرج میرزا، امروزه به‎عنوان شاعری مصمم برای انتقاد از مسائل اجتماعی دوران خویش شناخته می‎شود. هنر شاعری ایرج میرزا با زبان ساده، طنزآلود و شیوه خاص سرایش او شکل ویژه‎ای گرفت و همین سبک متفاوت شعری او، جایگاه متمایزی را به این شاعر دوره مشروطه در میان شاعران همعصرش داد. ایرج میرزا 14 سال پیش از ملکالشعرای بهار و در سال 1251 خورشیدی بهدنیا آمد و این دو شاعر، هر یک به‎گونه‎ای متفاوت، به انتقاد از اجتماع پرداختند با این تفاوت که ایرج میرزا به شاهزادگان قاجار تعلق داشت و در شعرهایش با نگاهی اشرافی از روابط اجتماعی انتقاد می‎کرد.
************************************************
ملکالشعرای بهار
محمدتقی بهار در سال 1265 در مشهد بهدنیا آمد و از کودکی تحت تاثیر فعالیت‎‎های ادبی و سیاسی پدرش با ادبیات و سیاست آشنا شد؛ پدری که شاعر دربار بود اما نتوانست فرزندش را در مسیری که خود پیموده بود نگه دارد و محمدتقی بهار، راه انقلاب و اعتراض را در شعر‎ها و شیوه زندگی‎اش پیش گرفت. از این سیاستمدار و استاد دانشگاه، هم‎چنان به‎عنوان یکی از شناخته‎شده‎ترین شاعران و روزنامه‎نگاران دوره مشروطیت یاد می‎شود؛ مردی که تاثیر بهسزایی در زمانه خود گذاشت و برخی وی را برترین و آخرین شاعر قصیده‎سرای ایران می‎دانند.
بهار، زندگی سیاسی پرفراز و نشیبی را تجربه کرد. فعالیت‎‎های حزبی گسترده، پژوهش‎‎های ارزشمند در حوزه سبک‎شناسی، انتشار روزنامه‎‎های تاثیرگذاری چون نوبهار، تازهبهار و دانشکده، حضور فعال در مبازره‎‎های ملی و پارلمانی و سرایش شعر‎هایی ماندگار، از  او چهره‎ای جاودان و سبز در ذهن علاقه‎مندان به ادبیات و سیاست برجای گذاشت، گرچه او نیز مانند بسیاری از چهره‎‎های ادبی و سیاسی، نقص‎‎ها و ضعف‎‎های زیادی داشت.
************************************************
سیداشرف گیلانی
«نسیم شمال» عنوان روزنامه‎ای سیاسی بود که در دوران مشروطیت به سردبیری سیداشرف گیلانی منتشر شد. این روزنامه در خاطرات فعالان جنبش مشروطیت جایگاه ارزشمندی پیدا کرد، به‎طوری که سردبیرش با نام نسیم شمال مطرح و خطاب شد و در یاد‎ها ماند. اشرف گیلانی در سال 1249 خورشیدی بهدنیا آمد و یکی از شاعران مردمی دوران مشروطه بود که از فکاهه و زبانی ساده برای انتقال آرمان‎‎‎های انقلاب به مردم بهره می‎برد. او نیز از جمله شاعران دوره مشروطه بود که به میدان مبارزه رفت و برای رسیدن به آرزو‎های یک ملت تحصن کرد و جنگید.
************************************************
عارف قزوینی
عارف قزوینی، این شاعر آزادیخواه را آینه تمام‎قد جنبش مشروطه می‎نامند. او در سال 1259 هجری شمسی بهدنیا آمد و نخستین شعر‎های به‎جا مانده از وی اشعاری عاشقانهای هستند که تحت تاثیر زندگی شخصی‎اش سروده شدهاند، اما روند شاعری عارف قزوینی به‎تدریج و تحت تاثیر وضعیت سیاسی جامعه زمان او تغییر کرد. وجه تمایز عارف قزوینی با دیگر شاعران همعصرش که سبب ثبت آثارش در ذهن مردم عامی و روشنفکران شد، بهره‎گیری از ترانه بود؛ عارف غزل‎‎ها و ترانه‎‎هایی در وصف وطن‎پرستی که سیاست و ادبیات را با هم درآمیخت و تصنیف‎سازی‎‎هایش، باب جدیدی را در ادبیات و سیاست ایران گشود.
************************************************
علی‎اکبر دهخدا
دهخدا یکی از نام‎آشناترین چهره‎‎های سیاسی و ادبی دوره مشروطیت است؛ نویسنده‎ای که آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشت، ولی فقط در عرصه ادبیات تاثیرگذار نبود و همواره از او به‎عنوان یکی از سیاسیون برجسته دوران مشروطه نیز یاد می‎شود. خالق لغتنامه دهخدا، که دوره‎ای از زندگی خود را در اتریش گذرانده بود، در روز‎های پرالتهاب کشور و اوج نهضت مشروطیت به ایران بازگشت و بعد از مدت کوتاهی با انتشار روزنامه «صوراسرافیل» به چهره‎ای مطرح و تاثیرگذار در مطبوعات کشور تبدیل شد. این روزنامه که با انتقاد‎های تند و تیزش تا کودتای محمدعلیشاه دوام آورد، سبب تبعید دهخدا به اروپا و به دار آویخته شدن میزرا جهانگیرخان شیرازی شد.
************************************************
میرزاده عشقی
میرزاده عشقی از شاعران و روزنامه‎نگاران مطرح دوران مشروطه است که در سال 1273 بهدنیا آمد و جانش را در راه اعتقادات و وطن‎پرستی‎اش از دست داد. او نه تنها با اشعار انتقادی خود بلکه با حضور فیزیکی‎اش در مبارزات انقلابی علیه رژیم قاجار بر روند مشروطه‎‎خواهی موثر افتاد. او در شعرهایش با زبانی تند و صریح انتقاد می‎کرد، واژگان زبان عامیانه را برمی‎گزید و گرایش زیادی به تجدد و مدرنیسم داشت. عشقی مدتی نیز روزنامه‎ «قرن بیستم» را منتشر کرد و با آثاری در وصف میهن بهشهرت رسید. همان زبان آتشین عشقی بود که سرانجام سر او را بر باد داد و این شاعر در منزلش به ضرب گلوله‎ای کشته شد.
************************************************
فرخی یزدی
یکی از مطرح‎ترین غزلسرا‎های سیاسی دوران مشروطیت، میرزا محمد فرخییزدی بود؛ شاعری برخاسته از طبقه محروم جامعه که تجربیات زندگی‎اش در اشعارش نیز منعکس شد و سختی‎‎های زندگی، وی را بهدفاع از طبقه محروم جامعه واداشت. فرخی یزدی متولد سال 1268 در یزد، در دوره هفتم مجلس شورای ملی نماینده مردم شهرش بود و سردبیری نشریاتی از حزب کمونیست را نیز بهعهده داشت. این شاعر و روزنامه‎نگار یکی از مخالفان قرارداد 1919 در دوران نخست‎وزیری وثوق‎الدوله بود و به‎دلیل انتقاد‎های تندش از وضعیت جامعه، زندانی شد و مورد سوءقصد قرار گرفت تا اینکه در زندان قصر با تزریق آمپول هوا از دنیا رفت.

************************************************
ابوالقاسم لاهوتی
بی‎شک مرور تاریخ مشروطه بدون یاد کردن از نام ابوالقاسم لاهوتی ممکن نیست؛ شاعری که در سال 1266 بهدنیا آمد، به یکی از فعالان سیاسی زمانه خویش تبدیل شد، مدتی تحت تعقیب بود و به اعدام نیز محکوم شد اما توانست به شوروی فرار کند. نخستین اشعار لاهوتی در روزنامه حبل‎المتین منتشر شد و اولین روزنامه رسمی شهر کرمانشاه را با نام «بیستون» منتشر کرد. او که مجبور به ترک وطن شده بود در خارج از کشور، سمت‎‎های فرهنگی مهمی چون وزیر فرهنگ و هنر جمهوری سوسیالیستی تاجیکستان شوروی را کسب کرد و پایه‎گذار اپرا و تئاتر در تاجیکستان نام گرفت. لاهوتی به‎دلیل آشنایی‎اش با زبان‎‎های مختلف، ترجمه‎‎های ارزشمندی نیز از خود بر جای گذاشت.
************************************************
میرزا عبدالرحیم طالبوف تبریزی
طالبوف یکی از نویسندگان و فعالان فرهنگی و سیاسی پیش از دوران مشروطه است که ردپای فعالیت‎‎های او را می‎توان بر روند اعتراضات مردمی در کشور مشاهده کرد. این چهره سیاسی، از 55 سالگی نویسندگی را آغاز کرد و خیلی زود در میان روشنفکران همعصر خود شناخته شد. او که یکی از رهبران فکری مشروطه غربی بود که مدتی پیش از انقلاب مشروطه به تهران آمد و بعد از پیروزی انقلاب، به نمایندگی مردم تبریز در مجلس شورای ملی برگزیده شد اما ترجیح داد در تبریز بماند و فعالیت‎‎‎های سیاسی، اجتماعی و روشنفکرانه خود را از زادگاهش پی بگیرد.
************************************************
ادیبالممالک
وی شاعر، ادیب و روزنامه‎نگار دوره مشروطه بود که فعالیت در دارالترجمه دولتی و سردبیری روزنامه‎‎هایی چون «ایران سلطانی» و «مجلس» را نیز تجربه کرد. ادیبالممالک با آثارش توانست تغییراتی در مفهوم میهن و میهن‎پرستی در میان مردمان سرزمینش به‎وجود بیاورد. با رسیدن عطر انقلاب و تحول در دوران پیش از مشروطیت، وی که در خدمت مظفرالدین‎شاه شعر می‎سرود و از سوی او لقب «ادیب‎الممالک» را دریافت کرده بود، تغییر رویه داد و همسو با روشنفکران عصر خود، به فردی انقلابی و معترض تبدیل شد.
************************************************
زین‎العابدین مراغه‎ای
یکی از آزادی‎خواهان دوره مشروطه در ایران و نویسنده کتاب «سیاحتنامه ابراهیمبیگ» است. برخی تاثیر کتاب مراغه‎ای را با کتاب مطرح ژان ژاک روسو در انقلاب کبیر فرانسه که «قرارداد اجتماعی» نام داشت برابر می‎دانند. این نویسنده مطرح عصر مشروطیت، مدتی تابعیت کشور روسیه را پذیرفت اما میهن‎پرستی‎اش به او اجازه روگردانی از وطنش را نداد. وی علاوه بر «سیاحتنامه ابراهیمبیگ» که اولین داستان سفرنامه‎ای در ایران و رمانی سیاسی محسوب می‎شود، در روزنامه‎‎های تاثیرگذاری مانند «حبل‎المتین» کلکته نیز قلم می‎زد.

************************************************
پروین اعتصامی
این شاعر نام‎آشنای ادبیات فارسی در سال 1285 بهدنیا آمد و زمانی حضورش در عرصه ادبیات پررنگ شد که انقلاب مشروطه مهم‎ترین خواسته مردم ایرانزمین بود. شعر وی نیز با الهام از وضعیت زمانه‎اش رنگ و بوی سیاسی و اجتماعی گرفت و اخلاق و مذهب نیز به شعرهایش راه یافتند. وی شاعری مستقل بود که قشر عادی و ضعیف جامعه را به شعرهایش راه داد و گرچه تبلور شعری او در دوران بعد از مشروطیت بود، اما می‎توان از وی به‎عنوان یکی از شاعران موثر روز‎های پایانی این انقلاب یاد کرد

 

منبع:: هفته نامه پنجره


 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top