تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/05/14 - 09:31
کد خبر: 137986

در پی هجمه‌های سیاسی علیه یک اقدام فرهنگی!

آیا بی‌غیرتی نشانه پیشرفت است؟

 آیا بی‌غیرتی نشانه پیشرفت است؟

صدایی که امروز از اردوگاه اصلاح‌طلبان و رسانه‌های نزدیک به دولت و دولت‌های سازندگی و اصلاحات به گوش می‌رسد، مگر نتیجه‌ای به غیر از وضیت حجاب امروزی جامعه داشته است؟ عنوان‌هایی چون «این تفکیک سازی‌ها سردراز دارد!» مواردی است که در این سال‌ها زیاد به گوش می‌رسد.

خبرنامه دانشجویان ایران:: هجمه‌ها علیه تصمیم اخیر شهرداری تهران مبنی بر تفکیک جنسیتی نیروی کار به حدی رسید که این روزها شاید کمتر کسی به سیاسی بودن این هجمه‌ها اذعان نداشته باشد.

به راستی آیا اقدامی فرهنگی که در راستای یک مقوله فرهنگی وسیع‌تر صورت گرفته، شایسته برخوردی سیاسی گونه است؟

کرامت وجودی زن و احترام به این مخلوق الهی، یکی از کلیدواژه‌هی بی بدیل اسلام در سال‌های متمادی به شمار می‌رفته است و هم اکنون نیز کسی نتوانسته خلاف این امر را به اثبات برساند.

حفاظت از ناموس طی تاریخ در اذهان عمومی، یکی از ویژگی‌های مردان مسلمان و خصوصا مردان ایرانی بوده و هست.

جالب اینجاست که طرح مسائل حاشیه‌ای در خصوص بحث تکریم زن و قائل شدن ارزش برای آن، از اصول پیشی گرفته و تاجایی دستمایه برخی احزاب و جریان‌های سیاسی قرار می‌گیرد که به نوعی نادانسته آب در آسیاب دشمنان دین می‌ریزد.

طرح سرفصل‌هایی چون «جداسازی‌ها همیشه بدون رجوع به نظر بانوان»، «سیاست‌هایی برای فرستادن زنان به خانه‌ها و تولیدمثل بیشتر»، «تمسک به غیرت بازگشت مدیریت جامعه است به دوران قاجار»، «فرستادن زنان به کنج خانه‌ها» و مواردی از این دست، آیا هدفی به غیر از سیاه‌نمایی در اقدام تحسین‌برانگیز شهرداری تهران دارد؟

صدایی که امروز از اردوگاه اصلاح‌طلبان و رسانه‌های نزدیک به دولت و دولت‌های سازندگی و اصلاحات به گوش می‌رسد، مگر نتیجه‌ای به غیر از وضیت حجاب امروزی جامعه داشته است؟ عنوان‌هایی چون «این تفکیک سازی‌ها سردراز دارد!» و «قصه تفکیک جنسیتی در ایران موضوع تازه‌ای نیست»، مواردی است که در این سال‌ها زیاد به گوش می‌رسد.

باید اذعان داشته که بله، ما هم عقیده داریم که این رشته سر دراز دارد؛ سیاسی شدن مباحث فرهنگی در کشور برای رسیدن به هدف مطلوب، یکی از کارویژه‌های برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کشور است که در طول تاریخ انقلاب هم این را ثابت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در چنین مواردی بیش از هر چیز، جامعه مورد بحث باید در این زمینه نظر خود را اعلام کند؛ آیا کلیت زنان مسلمان و مقید ایرانی، با ایجاد محیط اختصاصی برای زنان در محیط کار موافقند؟ استقبال زنان از ایجاد محیط‌های اختصاصی چیه میزان است؟ زنانی که امروز از این محیط‌های اختصاصی ایجاد شده استفاده می‌نمایند، چرا این محیط را ترجیح می‌دهند؟

 این‌ها همه سوالاتی است که پاسخ یک زن مسلمان معتقد به چارچوب اسلام برای آن‌ها، محدوده‌ای مشخص دارد.

کذشته از همه اینها، می‌شود گفت که بر کسی پوشیده نیست که تاثیرگذاری زنان در اداره و تعالی کشور در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی چه میزان پیشرفت داشته است؛ رشد علمی زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی و تأثیر انقلاب اسلامی بر ارتقاء جایگاه زنان در جامعه بیش از هر چیز مهر تاییدی بر این مدعاست.

از طرفی علم جامعه‌شناسی که این روزها دیگر بر اصول اولیه غرب مابانه خود پایبند نمانده اذعان می‌کند که اشتغال زن در جوامع امروزی، در کنار دیگر ویژگی‌ها، چه آسیب‌هایی را می‌تواند داشته باشد؛ تأثیر اشتغال زنان بر روابط زناشویی، تربیت فرزندان، استحکام بنیان خانواده، تداوم نسل‌ها نیز ویژگی‌هایی است که گویای این مهم است.

این در حالیست که اسلام به هیچ‌عنوان در هیچ برحه‌ای مخالف حضور زنان در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی‌شان نبوده است، البته تاکید اسلام بر عدم وظیفه زن مبنی بر تامین مخارج خانواده سرجای خود است اما نگاه مثبت اسلام به حضور و فعالیت‌های اجتماعی زن در کنار رعایت برخی نکات، به هیچ وجه قابل نادیده گرفتن نیست؛ رعایت حدومرزهای اخلاقی، توجه به عدم آسیب خوردن به بنیان خانواده، توجه به عدم آسیب خوردن به روابط زناشویی و توجه به عدم لطمه خوردن به تربیت فرزندان، از شروطی است که اسلام در کنار حضور زن در اجتماع مطرح می‌کند.

با همه این‌ها به نظر می‌رسد که حرف این روزهای برخی منتقدین اقدام شهرداری تهران که در راستای ترویج عفاف و حجاب قدم برداشته است، بیش از اینکه بخواهد رویکرد انتقادی داشته باشد، از دیدگاه تمسخر و کنایه به این موضوع برخورد می‌کنند.

با این همه از این عده‌ای که غیرت دینی را مورد تمسخر قرار داده‌اند می‌شود پرسید که تمسک به غیرت، با بازگشت به به مدیریت دوران قاجار محقق می‌شود؟ آیا بی‌غیرتی نشانه پیشرفت است؟

 

یادداشت از امیرمحمد بهشت آئین

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1393/05/14 - 14:59

واقعا براشون متأسفم
تورهای مسافرتی آفری
طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مجمع تشخیص رفت
پیام احساسی رهبر کره شمالی برای شهادت ابراهیم رئیسی
پشت پرده مذاکره استقلال با مامه تیام
فارن افرز: اسرائیل بعد از ۷ ماه در غزه گیر افتاده است
درخواست شهید رئیسی در خصوص محل مزارش +فیلم
بیت‌کوین صعود کرد/ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
تصمیم جدید برای بازار سرمایه/ دامنه نوسان بورس چه تغییری می کند؟
مدارس استان قم سه شنبه تعطیل است
حضور پرشور مردم تبریز در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی و همراهانش +فیلم
گریه‌های آقای رئیسی را از فیلم در آوردیم! +فیلم
زمان قطعی مراسم اختتامیه مجلس یازدهم اعلام شد
انتقال پیکر مطهر شهید رئیسی و همراهان از معراج شهدای تبریز
مشاوران سیاست خارجی ترامپ با نتانیاهو ملاقات کردند
هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی در دیرالزور سوریه با ۳ موشک
رقیب بیرانوند حاضر به بازگشت به پرسپولیس نیست
زلنسکی: همه فقط حرف می‌زنند!
زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری به تعویق افتاد
توافق پرسپولیس با اوسمار برای ادامه همکاری
اولین تصویر از پیکر مطهر شهید سید ابراهیم رئیسی
اگر دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو را صادر کند، مجازات می‌شود
پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top