تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/05/21 - 10:12
کد خبر: 138660

انتشار گزارش 20 ساله پژوهشی بعثه‌ رهبری

خبرنامه دانشجویان ایران: کتاب آینه آثار «معرفی آثار منتشرشده در پژوهشکده حج و زیارت» و گزارشی از دو دهه فعالیت پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش مهر، حج، اقیانوس بی‌کرانی از معارف دینی است که از دید اخلاقی، تاریخی، کلامی، سیاسی و اجتماعی، گوهرهای زیبا و ظریفی دارد. حضور در سرزمین وحی از سویی یادآور شخصیت‌ها و رویدادهای فراوان و گوناگون تاریخ اسلام است که هر یک در هویت‌بخشی دینی زائران بسی تأثیر می‌گذارد و از سویی هنگامه برگزاری کنگره عظیم حج در هر سال، فرصت گران‌سنگی برای جهان اسلام است تا از این خیل عظیم انسانی و انگیزه دینی حج‌گزاران برای تحقق اهداف عالی جهان اسلام بهره ببرد.

جاذبه معنوی سرزمین وحی، شیفتگان بسیاری را برای اجرای مناسک عمره به سوی خود بر می‌کشد. زیارت نیز به ارتباط قلبی و معنوی آنان با انسان‌های کامل می‌انجامد که خود ارزشمند و انسان‌ساز است و از این رو، مسافران بسیاری رحل سفر می‌بندند تا از این سرچشمه‌های نور، فیض گیرند.

این کتاب در ۱۹ فصل با عناوین «حج در قرآن و حدیث»، «فلسفه و اسرار حج و زیارت»، «اخلاق و آداب حج و زیارت»، «فقه و مناسک»، «تاریخ و جغرافیای اماکن زیارتی»، «سفرنامه و خاطره‌نگاری»، «مطالعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی»، «راهنمای کارگزاران»، «گزارش حج‌گزاری ایرانیان»، «ادبیات و هنر»، «وهابیت‌شناسی و پاسخ به شبهات»، «شیعه‌شناسی امام شناسی»، «شخصیت‌شناسی»، «درس‌نامه‌ها (متون آموزشی) »، «مرجع (کتاب‌شناسی، فرهنگ‌نامه و اطلس»، «مجموعه مقالات»، «آثار به زبان‌های انگلیسی، اردو و ترکی» و «ادعیه، زیارت‌نامه‌ها و راهنماها» طبقه‌بندی شده است.

«با قرآن در سرزمین وحی»، «پدیده قرآنی»، «پرسمان قرآنی حج»، «پیمان پارسایی»، «چهل حدیث حج»، «حج در قرآن»، «حج و حرمین شریفین در تفسیر نمونه»، «حج و عمره در آینه عترت»، «حج و عمره در قرآن و حدیث»، «حجر اسماعیل در نگاه قرآن، روایات، فقه و تاریخ»، «دعاهای قرآنی»، «رازها و رمزها: مروری گذرا بر اسرار و معارف حج در روایات»، «مروارید حکمت از دریای عصمت»، «منتخب احادیث حج»، «منتخب احادیث عمره» و «نماز جمعه» برخی از کتب معرفی‌شده در فصل اول این کتاب با عنوان حج در قرآن و حدیث است.

فصل دوم کتاب با عنوان فلسفه و اسرار حج و زیارت نیز به معرفی کتاب‌هایی همچون «آشنایی با اسرار عمره ویژه دانشجویان»، «جرعه‌ای از بیکران زمزم»، «اسرار عرفانی حج»، «اسرار عرفانی عمره»، «تأملی در معنای مناسک حج»، «جرعه‌ای از صهبای حج»، «حاجی تو چرا؟»، «حج از میقات تا میعاد»، «حج برنامه تکامل»، «حج در آیینه عرفان»، «حج در اندیشه اسلامی»، «حج گنجینه اسرار»، «حج، نماز بزرگ»، «حج و مهدویت»، «دانستنی‌های جوانان در سرزمین قرآن»، «در بارگاه نور»، «در حریم کعبه»، «در ملکوت حج»، «روح حج»، «زیارت»، «صهبای صفا»، «عرفان حج»، «عرفه و عرفات»، «فلسفه و اسرار حج»، «کربلا» و «نماد و رمزواره‌های حج» پرداخته است.

اخلاق و آداب حج و زیارت عنوان فصل سوم این کتاب است که کتاب‌هایی از قبیل «آداب سخن و زبان در سفرهای زیارتی»، «آداب سفر حج»، «آداب سفر و زیارت عتبات عالیات»، «آداب کوی جانان»، «ادب و آداب زائر»، «اخلاق در سفر»، «اخلاق نبوی»، «اخلاق و آداب در حج و زیارت»، «این‌گونه باشیم»، «بایدها و نبایدها در سفر حج تمتع»، «جرعه‌های رسالت»، «چگونه زیستن»، «حج عارفان»، «حج مقبول»، «خدمت گزاری به زائران در فرهنگ اسلامی»، «در طواف دل، معاونت آموزش و تحقیقات بعثه مقام معظم رهبری»، «راه‌های تقویت فرهنگ حجاب»، «روح حج»، «زخم فطرت»، «زینت و عفاف در حج»، «سحرخیزی و شب‌زنده‌داری در سفزهای زیارتی»، «سرمه سعادت»، «سیمای تقواپیشگان»، «صحیفه مودت»، «صمیمانه با زائر خانه خدا»، «فرهنگ مصرف در سفر حج»، «فرهنگ مصرف در سفر حج»، «گل‌واژه‌های حج و عمره»، «ملکوت اخلاق»، «مهارت‌های زندگی در حج» و «هدیه و سوغات در سفرهای زیارتی» را معرفی کرده است.

«تجلی وحدت؛ تبیین حکم امام بر حضور شیعیان در نمازهای حرمین شریفین»، «حاجی کوچولو، احکام حج برای کودکان»، «حج از دیدگاه مذاهب اسلامی»، «حج بانوان»، «حج رساله سی»، «حج و عمره در آینه فقه مقارن»، «خانه دوست: ویژه عمره مفرده»، «راهنمای مصور حجاج»، «زیارت خانه خدا، احکام حج برای کودکان»، «مناسک مختصر حج»، «مناسک مختصر عمره مفرده»، «مناسک مصور حج»، «مناسک مصور عمره مفرده»، «مناسک مصور عمره مفرده اهل سنت» و «مناسک نوین» از کتب معرفی‌شده در فصل چهارم این کتاب با عنوان فقه و مناسک است.

گفتنی است، فصل‌های دیگر این کتاب نیز هر کدام به صورت مجزا به معرفی کتاب‌ها و آثار مختلفی در راستای موضوعات حج و زیارت می‌پردازد.

کتاب آینه آثار(معرفی آثار منتشر شده در پژوهشکده حج و زیارت و گزارشی از دو دهه فعالیت پژوهشی) به قلم اباذر نصراصفهانی در ۲۸۰ صفحه از سوی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

کتابخانه تخصصی حج و زیارت به عنوان نخستین کتابخانه دیچیتالی در پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت با بیش از یکهزار عنوان کتاب با موضوع حج و زیارت قابل دسترسی عموم مردم است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با زنان زیبایی که اهل فرزندآوری نیستند ازدواج نکنید
ایجاد اردوگاه‌های ساماندهی معتادان متجاهر در آذربایجان غربی
بازداشت دختر در پرونده مرگ مرموز مادر
فیلم جنجالی از یک جشن در دانشگاه شهید چمران اهواز/ رقص دسته جمعی دختران دانشجو +فیلم
ماجرای حسادت مرگبار آشپز و رنگ پریده او که اسرار قتل را فاش کرد
انتقاد از اسرائیل ممنوع! +عکس
«نه» بزرگ مصر به اسرائیل + جزئیات
هلاکت نظامی اسرائیلی توسط تک تیراندازان حماس
این زن زوج انتخاباتی ترامپ خواهد شد؟
اعلام جزئیات زمانی توزیع کارت آزمون استخدامی آموزش و پرورش
توزیع کارت آزمون سردفتر اسناد رسمی ازدوشنبه
سی‌ان‌ان: ۵۰ استاد دانشگاه و ۲۴۰۰ دانشجو در اعتراضات ضد اسرائیلی در آمریکا بازداشت شده‌اند
امسال ۶.۸ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
اوسمار: هوادار مرا یاد فلومیننزه برزیل انداخت
کارشناس داوری: گل دوم پرسپولیس درست بود
الهلال قهرمان لیگ عربستان شد
حاشیه بازی هوادار و پرسپولیس
صدرنشینی پرسپولیس با برد مقابل هوادار
چند مرکز ناباروری در کشور فعال است؟
۹۰ درصد هزینه های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارند
جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top