تاریخ انتشار: شنبه 1393/06/01 - 09:22
کد خبر: 139687

واکنش افراد مطرح به توهین نجفقلی حبیبی

خبرنامه دانشجویان ایران: پس از اظهار نظر عجیب حبیبی به عزاداری امام حسین (ع) افراد بسیاری موضعگیری کردند. از آیت الله قائم مقامی و حجت الاسلام شهاب مرادی گرفته تا محمود کریمی و مجید یراق بافان؛ همگی به نوعی و با تعابیری متفاوت به جای حبیبی از ساحت امام حسین (ع) عذرخواهی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛  پنجشنبه هفته گذشته نجفقلی حبیبی، رییس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه «دیروز، امروز، فردا» هیئت های عزاداری را بی بازده دانسته، با زیاد دانستن خرجی که برای عاشورا می شود، چنین خرجی را بی ثمر معرفی کرد.

پس از این اظهار نظر عجیب افراد بسیاری موضع گیری کردند. از آیت الله قائم مقامی و حجت الاسلام شهاب مرادی گرفته تا محمود کریمی و مجید یراق بافان؛ همگی به نوعی و با تعابیری متفاوت به جای حبیبی از ساحت امام حسین (ع) عذرخواهی کرده اند.

حاج محمود کریمی

حاج محمود کریمی، مداح مشهور کشورمان که به نوعی در مضن اتهام حبیبی قرار گرفته در مصاحبه ای بیان کرد: اینان با صرف هزینه در هیات مخالفند چون خوب فهمیده اند که از همین هیات ها و مجالس روضه است که رزمنده تربیت می شود و رشد می باید.

این مداح اهل بیت اضافه کرد: معمولا برخی افراد با مخالفت و هیاهو کردن مشهور می شوند ولی باید بدانند که محبوب نمی شوند.

وی همچنین گفت: ما بر حسب وظیفه عکس العمل نشان دادیم و حرف زدیم ولی عذرخواهی ایشان از مردم مشکلی را حل نمی کند. مجلس روضه سیدالشهدا (ع) صاحب دارد و از صاحب آن باید عذرخواهی کرد.

مجید یراق بافان

مجید یراق بافان مجری برنامه های معرفی سیما در واکنش به اظهارات توهین آمیز نجفقلی حبیبی در صفحه شخصی خود نوشت:

کاش شیرینی اشک شور بر «حضرت قتیل العبرات علیه السلام» به کام دلشون بنشینه اون هایی که دم از بی فایده بودن گریه ى حسینی مى زنن...

شک ندارم که اون وقت با صدای بلند زنده شدن دلشون رو فریاد خواهند زد تا به گوش عالم برسه... اون وقت قطره ای از این اشک رو مایه ى حیات فرهنگی همه ى دنیا خواهند دونست...

ابریم که ارث پدری مان اشک است
مشق شب ودرس سحری مان اشک است

هرکس به زبان خود سخن می گوید
ما نیز زبان مادری مان اشک است

رسالت بوذری

رسالت بوذری، مجری شناخته شده رسانه ملی از نخستین افرادی بود که نسبت به حرف های موهن نجفقلی حبیبی واکنش نشان داد. بوذری، چند ساعت پس از برنامه دیروز، امروز، فردا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی خود نوشت:

رفیقی میگفت روشنفکران، پیر که می شوند، خرفت هم می شوند و خودشان و بافته هاشان را دایر مدار عالم می دانند. من اما حرفش را باور نداشتم ... یعنی حداقل تا این اندازه که حالا باور دارم، نداشتم. تا این که پنج شنبه شب این پیرمرد خرفت، جلوی چشم صدها هزار بیننده، ترهات و لاطائلاتی گفت که به گفته آن رفیق ایمان آوردم. زبان بریده به کنجی نشسته صم بکم به از کسی که نباشد زبانش اندر حکم آقای پیرمرد خرفت! اگر سالها دست و پا زدن تو را به جایی نرساند، به شیوه برادر حاتم طایی به دنبال شهرت نباش و خاک بر چهره خورشید مپاش! آقای پیرمرد خرفت! آخر شاهنامه را عشق است! عاقبت به خیری سرمایه ای است که نصیب هر ناکسی نمی شود. کاش تو در زمره آن ناکسان نباشی ... همین!

آیت الله سیدمحمد قائم مقامی

آیت الله سیدمحمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به سخنان نجفقلی حبیبی در برنامه زنده تلویزیونی پیرامون بازده فرهنگی عزاداری در ایام عاشورا گفت: اینکه نتیجه عزاداری برای امام حسین(ع) را صرفا گریه کردن چندنفر بدانیم کاملا بی اساس و بی مبنا است.

وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های مهم که در عزای سیدالشهدا رشد می‌یابد جنبه سیاسی است که اعم از اهمیت نصرت و یاری اسلام، پیدا کردن مصادیق حق، شناخت مصادیق یزید زمان، معاویه زمان و حسین زمان است.

این استاد برجسته همچنین گفت: اگر گوینده به عارضه‌ها، آفات و انحرافات مجالس عزاداری پرداخته بود جای بحث و بررسی داشت چنانکه علما و فقها بارها بابت برخی آفات مانند مداح محوری و کمرنگ شدن منبر و سخنرانی تذکر دادند، اما شعار، شعور و اشک معجون هدایتگر انسان را در عزای امام حسین(ع) فراهم می‌نماید.

حجت الاسلام شهاب مرادی

حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در مطلبی در صفحه خود در شبکه اجتماعی نوشت:

نجفقلی حبیبی را نمی شناسم. اما به نظرم او باید قوراً و صریحاً از مردم حسینی عذرخواهی کند.

شهاب مرادی در کنار این جمله، کلیپی از سخنرانی حضرت امام خمینی (ره)  را نیز منتشر کردند که جمله معروف «ماه محرم و صفر ماه زنده ماندن اسلام است و ما باید این محرم و صفر را زنده نگه داریم» در آن است.

حجت الاسلام طباطبایی

حجت الاسلام طباطبایی، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه نیز در مصاحبه ای گفت: مستحضر هستید که کشور، جمهوری اسلامی است و مردم رای به اسلام و جمهوری اسلامی داده اند و رهبر کبیر انقلاب بوجود آمدن انقلاب را مدیون عزاداری‌ها و این روش بیان فرموده‌اند و باید بدانید این لحن سخن گفتن نشانه‌ی غرب‌گرایی یا خدای ناکرده آسیب دینی و یا عقیدتی وارد شده، است.

وی افزود: به عنوان یک دلسوز در پایان عمر درباره شما و امثال خودم هشدار خطر سقوط از مدارج ایمان و دین را بسیار مدنظر دارم و امیدوارم حضرتعالی با سفرهای خارجی و دیدارها با افراد دور از دین و دیانت و برای تقرب به روشن فکرهای لاابالی در دین این سخن را نگفته باشید بلکه براساس نوعی دلگیری از بعضی اعمال در عزاداری ها که مورد ملامت بسیاری از متدینین هم ممکن است باشد، این سخن را گفته باشید. اما به این شکل که شما مطرح کرده‌اید، این گفته ها را به دور از انصاف و دیانت می‌دانم و امیدوارم این لغزش باشد نه اعتقاد و باور دینی که در آنجا وظیفه من و امثال ما نسبت به شما چیز دیگری خواهد بود. به امید اینکه هم گفته هایتان را اصلاح کنید و هم شنوندگان و آگاهان از این موضوع اصلاح شوند.

طباطبایی در پایان گفت: در خاتمه لازم است این را هم بگویم، آنقدر مشکلات در کشور است که در رشته علمی شما می‌گنجد تا بخواهید سخن بگویید چرا در اشکالات علمی مربوط به آنها سخن نمی‌گویید و وارد مسائلی می‌شوید که نه آشنایی به آنها دارید و نه روایات را دیده‌اید و اگر دیده‌اید با دید باور نبوده است. امیدوارم باز هم این چنین نباشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های دیدار استقلال
استقلال همچنان در صدر/ کامبک لحظات پایانی استقلال مقابل ذوب آهن
سرمربی پرسپولیس: می خواهیم قهرمانی فصل گذشته را تکرار کنیم
جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
حاشیه بازی استقلال مقابل ذوب آهن
ترابی: اورنوف فوق العاده است
نامه تاج به وزیر ورزش و جوانان درمورد فصل آینده لیگ برتر
نمایشگاه مجازی کتاب آغاز به کار کرد
اولین داروی رشد مجدد دندان وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top