تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/06/02 - 15:05
کد خبر: 139858

طرح پر ابهام وزیر مسکن در شبکه یک بدون منتقد رونمایی شد

طرح پر ابهام وزیر مسکن در شبکه یک بدون منتقد رونمایی شد

در کشوری مانند مصر نیز مسکن اجتماعی اجرا و حدود ۸۰ هزار واحد در قاهره ساخته شد. اما با توجه به این‌که مالکیت این واحدها در اختیار مردم نیست و اجاره مسکن اجتماعی کمتر از هزینه استهلاک واحدهاست، مردم مصر زندگی در قبرستان‌ها را به سکونت در خانه‌های اجتماعی ترجیح دادند.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر راه و شهرسازی در اظهار نظری تازه گفته است که دولت در ازای 20 میلیون تومان پول پس انداز زوج های جوان 80 میلیون تومان وام می دهد و برای اینکه آنها بتوانند در جنوب شهر خانه ای با قیمت متری 2.5، 3 میلیون بخرند نیاز است که 50 میلیون تومان دیگر پس انداز داشته باشند. وقتی مجری سوال می کند که این 50 میلیون تومان را از کجا بیاورند؛ آخوندی می گوید: از خانواده و برادر و خواهر خود قرض بگیرند. تاریخ صندوق‌های پس‌انداز می‌گوید مردم با این روش می‌توانند خانه‌دار شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»،آخوندی که شنبه شب در برنامه نگاه یک حاضر شده است، علیرغم «نه»72 درصدی مردم به «برنامه اش» در اظهاراتی قابل تامل گفت: آخوندی با بیان اینکه میانگین قیمت مسکن در بافت‌های قدیمی تهران 2.5 تا 3 میلیون تومان است گفت: هدف ما خانه‌دار کردن زوج‌های جوان است. این افراد باید 20 میلیون تومان پس‌انداز داشته باشند و حدود 40 تا 50 میلیون تومان دیگر را نیز تأمین کنند تا به همراه تسهیلات 80 میلیون تومانی بتوانند قدرت خرید را در بازار به دست آورند.

 این جملات، اظهارات کارشناسیِ! وزیری است مسکن مهر را کار غیر کارشناسی می خواند. انتقادات بسیار تند به «مسکن مهر» که خیلی از دلسوزان کشور و حتی همین کاندیداها، در تبلیغات پیش از انتخابات از آن به عنوان نقطه قوت دولت قبل یاد می کردند، از سوی آخوندی ادامه دارد.

در عین حال کارشناسان طرح مسکن اجتماعی را که از سوی آخوندی پیشنهاد شده است و به صورت یکطرفه در حال اجراست را زیر سوال برده اند. کارشناسان مسکن معتقدند که «طرح مسکن اجتماعی»، افزایش بی رویه قیمت مسکن را منجر خواهد شد.

به دست آوردن «قدرت خرید» از جیب پدر و مادر و برادر پیشنهادی است که از سوی دولت مطرح شده است. در این میان سوال بسیاری از مردم این خواهد بود که زوج جوانی که قدرت پس انداز 70 میلیون تومان را دارند، آیا با اعتماد فعلی که نسبت به گزینه های اقتصادی دولت دارند، در طرح وزارت راه و شهرسازی  مشارکت خواهند کرد؟ 

آقای وزیر که گویا از شرایط اقتصادی فعلی جوانان بی اطلاع هستند، پیشنهاد پس انداز 70 میلیون تومان پس انداز را در شرایطی ارائه می دهند که بیش از یک میلیون نفر در صف وام سه میلیون تومانی ازدواج معطلند.

از سویی دیگر طرح جدید مسکن در شرایطی که تعهدات پیشین دولت به مسکن مهری ها هنوز برآورده نشده است، برای مردم قابل قبول نیست.

طرح مسکن اجتماعی در حالی از سوی آخوندی مطرح و پیگیری می شود که کارشناسان اقتصادی و نماندگان مجلس آن را شکست خورده می دانند.

بیضایی کارشناس اقتصاد مسکن در این باره معتقد است: در کشوری مانند مصر نیز مسکن اجتماعی اجرا و حدود ۸۰ هزار واحد در قاهره ساخته شد. اما با توجه به این‌که مالکیت این واحدها در اختیار مردم نیست و اجاره مسکن اجتماعی کمتر از هزینه استهلاک واحدهاست، مردم مصر زندگی در قبرستان‌ها را به سکونت در خانه‌های اجتماعی ترجیح دادند.

خسروی عضو کمیسیون عمران نیز در رابطه با مسکن اجتماعی می گوید:  مسکن اجتماعی را هم طرحی شکست خورده است و از جمله اشکالات این مسکن ها کوچک بودن آنها و نا سازگاری با فرهنگ مردم ما است.

فعالیت تبلیغاتی با عنوان کردن «مسکن اجتماعی» چندی است از سوی وزیر راه و شهرسازی دنبال می شود. سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در خصوص جزئیات مسکن اجتماعی گفته است: مسکن اجتماعی متفاوت از مسکن مهر نیست و ظاهراً هدف این است که نام آن را تغییر دهند و یک طرح جدید ارائه کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پهپاد آکینجی ترکیه وارد آسمان ایران شد +عکس
اختتامیه جشواره جام رسانه امید +عکس
روسیه از اعزام دو هواپیما و بالگرد پیشرفته برای کمک به عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران خبر داد
شهیده گیلانی نخستین بانوی شهیده رسانه کشور شد
سومین مدال ژیمناستیک ایران در مسابقات جوانان آسیا
مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی و بهره برداری از سدخدا آفرین +عکس
جستجو برای یافتن بالگرد رئیسی به صورت گشت بانی نظامی
کاریکاتور| «هیچ‌انگاری» میراث بن‌گوریون در رابطه با اسرائیل و نهادهای جهانی
ادامه سیل و آبگرفتگی در مشهد +عکس
استفاده از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
ابراز هم‌بستگی کوبا با ایران در حادثه سقوط بالگرد رئیسی
شهادت مأمور انتظامی در نارمک تهران
نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن +عکس
تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی
دومین قهرمانی متوالی پاراتکواندو در آسیا
صفحات فعالان فضای مجازی تحت رصد پلیس است
تذکر دادستانی تهران به برخی از افراد در پی نشر اکاذیب
محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف برای سلامتی رئیس‌جمهور دست به‌ دعا شدند
منصوری: با ۲ نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
قالیباف: خداوند به برکت دعای مؤمنین رئیس‌جمهور را از گزند بلایا حفظ کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top