تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/06/02 - 16:05
کد خبر: 139873

حذف روغن «پالم» در لبنیات از اول مهر ماه

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس سازمان غذا و دارو از حذف روغن پالم دارای مجوز در ۸ محصول لبنی از اول مهر خبر داد و گفت:‌ روغن پالم سم نیست، و در تمام دنیا مصرف می‌شود و مطلوب‌تر از روغن جامد هیدروژنه است، همچنین، انتشار اسامی متخلفان لبنی با قوه قضاییه است.

به گزارش تسنیم، رسول دیناروند در حاشیه نشست خبری درباره تشریح عملکرد یکساله سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت افزایش قیمت دارو در 6 ماهه دوم امسال اظهار داشت: به هیچ عنوان افزایش قیمت دارو نخواهیم داشت و فقط برای تولید داروهایی که دچار زیان نشوند اصلاح قیمت صورت می‌پذیرد و حتی کاهش قیمت دارو به خصوص داروهای وارداتی را خواهیم داشت. به هر حال حمایت‌هایی که بیمه‌ها در حال حاضر از روند دارویی انجام می‌دهند در شرایطی است که از سال گذشته و با نوسانات ارز 60 درصد قیمت داروهای داخلی گران شد و از آن طرف صد درصد داروهای وارداتی نیز گران‌تر شد.

وی درباره برخی نگرانی‌ها از ضعف آزمایشگاه‌ها و در زمینه مواد غذایی عنوان کرد: آزمایشگاه‌ تنها ابزار رسیدگی و بررسی مواد غذایی نیست، بلکه بازرسی‌ها از محل و کنترل‌ها و حضور مسئول فنی از جمله ابزار دیگر این روند را تشکیل می‌دهد؛ البته شاید در برخی مواقع نمونه‌هایی وجود داشته باشد که آزمایشگاه در تشخیص صحت سلامت آن ناتوان باشد ولی در بسیاری از موارد اینطور نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با مسئله روغن پالم عنوان کرد: درباره روغن پالم در چند وقته اخیر اطلاع‌رسانی کافی صورت پذیرفت ولی بار دیگر نیز عنوان می‌کنم روغن پالم خوراکی است و مصرف آن در ایران و جهان مجاز است و نمی‌توان آن را ممنوع کرد ولی سیاست‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای کاهش مصرف روغن پالم است ولی واردات آن ممنوع نخواهد شد بلکه باید فرهنگ‌سازی صورت پذیرد تا مصرف روغن در بین ایرانیان کاهش یابد، از آن طرف مصرف شیرینی باید محدود شود. مردم باید سرخ‌کردنی کمتر مصرف کنند و اصلاً روغن جامد گیاهی مطرف نکنند بنابراین توصیه‌های ما نمی‌تواند با ممنوعیت باشد زیرا این کار نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان نیز نمی‌توان با این روند پیش رفت.

دیناروند ادامه داد: لبنیاتی که پالم بدون مجوز استفاده کرده بودند برخورد لازم با آنان شد و نظارت‌ها همچنان به صورت جدی نیز ادامه خواهد داشت و حتی تولیدکنندگان لبنیات نیز به این مسئله واقف شدند که از چربی‌ گیاهی کمتر استفاده کنند و حتی بر این اساس همان 8 محصولی که مجوز چربی گیاهی داشتند نیز برای آنان روند اصلاحی صورت می‌پذیرد و از اول مهر در این محصولات نیز استفاده از چربی گیاهی متوقف می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پس از این نظارتها برای جلوگیری از مصرف روغن پالم تولیدکنندگان لبنی قیمت محصولات خود را بالا بردند آیا چون آنها قبلاً از روغن پالم ارزان استفاده می‌کردند می‌توان این نتیجه را گرفت که اکثر محصولات با روغن پالم تولید شده است و تولیدکنندگان مجبور شدند به جای جایگزین کردن روغن پالم روغن‌ها را بالا ببرند، گفت: بنده این مسئله را نمی‌پذیرم زیرا وقتی شیرخام افزایش قیمت پیدا کرد همزمان با موضوع روغن پالم شد بنابراین مردم مطمئن باشند لبنیاتی که مصرف می‌کنند سالم است زیرا متخلفان این حوزه شناسایی شدند و مردم بدانند متخلفان لبنی تعدادشان بسیار کمتر از تولیدکنندگان سالم است.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان داشت: مردم باید بدانند محصول پُرچرب نباید مصرف کنند و از آن طرف هم مطمئن باشند ما اصلاً در شیر روغن پالم وجد ندارد در ماست معدود تولیداتی روغن پالم داشتند که دیگر امروز عرضه آن متوقف شده است و در محصول پرچرب دیگر بدون مجوز روغن پالم استفاده نمی‌شود. بر این اساس مردم باید بدانند که روغن پالم مانند سمی که در برنج وجود دارد نیست چون اصلاً روغن پالم سم نیست بلکه یک چربی گیاهی است که اسید چرب اشباح بالایی دارد و مشکل این است؛ بنابراین در تمام دنیا استفاده از روغن پالم ممنوع نیست فقط محدود شده است.

دیناروند ادامه داد: روغن‌های گیاهی همیشه کمتر از چربی حیوانی اسیدچرب اشباح دارند ولی فقط روغن پالم است که اینگونه نیست بر این اساس نظارت ما بر لبنیات شدت بیشتری پیدا کرده است و مردم در مصرف لبنیات نگران نباشند به طوری که بر اساس آمار سال‌های گذشته که 700 هزار تُن روغن پالم وارد کشور شده بود به جایی خواهیم رسید که 300 هزار تن از این واردات روغن پالم کاهش می‌یابد و به آمار واردات 400 هزار تن می‌رسیم که این سرمایه واردات روغن پالم مطابقت با مصرف استاندارد دنیا دارد بنابراین چون سال گذشته 50 درصد واردات روغن پالم داشتیم امسال این آمار به 30 درصد کاهش می‌یابد.

وی درباره مصرف روغن‌های گیاهی از جمله پالم در دیگر فرآورده‌ها عنوان کرد: روغن‌های گیاهی از جمله پالم در تمام فرآورده‌های صنعتی وجود دارد ولی بیشتر در روغن‌های سرخ‌کردنی، شیرینی‌جات، شکلات، بخصوص فرآورده‌های سنتی در قنادی‌ها، چیپس و پفک استفاده می‌شود ولی باید این مسئله را در نظر داشت که در گذشته به جای روغن پالم از روغن جامد هیدروژنه استفاده می‌شد که بسیار مضرتر بود. بنابراین جایگزین روغن پالم مطلوب‌تر است و نباید صنایع به استفاده از روغن جامد برگردند.

رئیس سازمان غذا و دارو در توضیحات بیشتر بیان داشت: بنابراین این مردم هستند که باید مصرف روغن را کم کنند زیرا ما نمی‌توانیم ممنوع کنیم چون اگر روغن پالم به طور کامل ممنوع شود از مواد جایگزین مضرتری استفاده می‌کنند و این در شرایطی است که تمام دنیا این وضعیت را پذیرفته‌اند و از همین مسیر پیش می‌روند و بارها ما شاهد بوده‌ایم که رسانه‌ها و مردم از ما خواسته‌‌اند که مصرف روغن پالم را به طور کامل ممنوع کنیم در حالی که امکان ندارد.

دیناروند درباره ارتقا آزمایشگاه‌ها نیز عنوان کرد: آزمایشگاه‌ها در جاهایی که روش شناسایی وجود نداشته باشد برای ارتقا تشخیص روش‌های خود را ارتقا می‌دهدو ما نیز حتما این ارتقا را پیش خواهیم گرفت ولی باز هم عنوان می‌کنم نظارت‌ها فقط آزمایشگاه نیست بلکه بازرسی‌ها، حضور مسئول فنی و پرونده‌های گذشته تولیدکنندگان است. بنابراین ارتقای آزمایشگاه‌ مهم است و همیشه نیز دنبال ارتقا هستیم البته امیدواریم مجلس بودجه سلامت را به خوبی تخصیص دهد.

وی در ادامه درباره سیاست تغذیه‌ای و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که عنوان کرد برخی فرآورده‌های پرچرب با درصدهای بالا در کشور وجود دارد آیا نمی‌توان سقف این فرآورده‌های پُرچرب را پایین آورد بیان داشت: سیاست‌های تغذیه‌ای را نمی‌توان با ممنوعیت اصلاح کرد بنابراین ما نیز در حال بازنگری هستیم تا برای فرآورده‌های پرچرب سقفی تعیین کنیم یعنی سقف این فرآورده‌های پرچرب را کاهش دهیم. در حال حاضر این سقف بسیار بالا است البته استانداردهای ملی و بین‌المللی دارد ولی ما برای اصلاح تغذیه‌ای درصدد هستیم این سقف را کاهش دهیم ولی مردم بدانند در دنیا حتی شیر خامه‌ای وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره استفاده از فرآورده‌های غذایی سنتی نیز گفت: ما فرآورده‌های سنتی را توصیه نمی‌کنیم ولی مردم اگر می‌خواهند تهیه کنند از جایی که اطمینان دارند این فرآورده‌ها را تهیه کنند. چون نظارتی بر آنان وجود ندارد چون اصلاً برای تولید این فرآورده‌ها پروانه صادر نمی‌شود. البته عنوان می‌شود دامپزشکی یک نظارت‌هایی دارد ولی کنترل کیفیت نمی‌شود.

دیناروند در ادامه عنوان کرد: بر این اساس درصددیم تا برای اصلاح روند نظارت بر فرآورده‌های غذایی و همچنین آگاهی بخشی بیشتر مردم برچسب‌های رنگی را طراحی کنیم و بر اساس گروه‌های غذایی به کار رود؛ مثلاً در گروه اول کالاهایی که به دلیل استفاده افراطی به بدن آسیب می‌رسد مشخص شود و تبلیغات آن ممنوع گردد و در نهایت قیمت آن نیز افزایش یابد تا مردم کمتر این محصولات را بخرند که می‌توان به محصولاتی که قند بسیار دارند یا کالری زیادی دارند اشاره کرد.

وی تصریح کرد: گروه دوم محصولاتی هستند که مفید بوده و مصرف آن برای مردم مفید است، بنابراین هر زمان این طراحی‌های ما طبق یک ضوابطی نهایی شود یک تحول جدی برای سلامت مردم ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره شکایاتی که عنوان می‌شود از مسئولان سازمان غذا و دارو و استاندارد صورت پذیرفته است، گفت: بنده در این باره اطلاع دقیقی ندارم ولی شکایت حق هر کسی است و می‌توان طبق روند قضایی انجام شود.

دیناروند در ادامه با بیان اینکه متأسفانه با وجود آنکه مردم می‌دانند سیگار مضر است ولی 12 درصد مردم سیگار می‌کشد، گفت: درباره درخواست‌های رسانه‌ها برای انتشار متخلفان باید عنوان کنم که ما متخلفان را به نهادهای ذی‌ربط معرفی کرده‌ایم یعنی به وظیفه خود عمل کردیم و حتی پروانه تولید آنان نیز تعلیق شده است. بنابراین کارهای دیگر بر عهده دستگاه قضایی است و به ما مربوط نمی‌شود و حتی این اطلاعات را در اختیار جاهای دیگر نیز قرار داده‌ایم ولی اگر اینطور مطرح می‌شود که چرا مردم نباید اطلاع داشته باشند باید عنوان کنم که دیگر چنین محصولات متخلفی در بازار وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال بنده این اختیار را ندارم که اسامی متخلفان را عنوان کنم زیرا برخی مواقع این اطلاع‌رسانی‌ها مربوط به حوزه قضایی می‌شود بنابراین اگر اطلاعات بیشتری باید از طریق ما به گوش مردم برسد باید طبق دستور انجام شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top