به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، کتاب حاضر اثری در خور توجه در حوزه گرافیک رسانه است که با راهنمایی و همکاری دکتر یونس شکرخواه، از صاحبنظران حوزه ارتباطات، توسط مریم سلیمی دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی به رشته تحریر درآمده است.
گرافیک اطلاعرسان یا اینفوگرافیک نمایش بصری اطلاعات است که به یاری گرافیک، اطلاعات، دانش و مهارت بصریسازی اطلاعات، خلق و تولید میشود. این نوع گرافیک ضمن نمایش ساده اطلاعات حجیم و پیچیده، امکان درک سریع و به ذهنسپاری آسانتر آنها را توسط مخاطبان فراهم میکند. نوع فوری گرافیک اطلاعرسان با پایبندی به اصول روزنامهنگاری و با تأکید بر عناصر و ارزشهای خبری، گرافیک خبری نامیده میشود.
از عمده دلایل بهرهگیری این نوع گرافیکها، میتوان به باورپذیری و عینیتبخشی به اخبار و اطلاعات، صرفهجویی در فضای رسانه و زمان مخاطب، فراهم کردن امکان درک ساده و سریع بصری اخبار توسط مخاطب و پوشش خلاء تصویری دوربینها اشاره کرد.
گرچه گرافیک اطلاعرسان در تاریخ مطبوعات ایران در دهههای 30 و 40 مورد استفاده قرار میگرفته ولی بخشی از شکلگیری ادبیات این نوع گرافیک و نیز معرفی آن، مدیون دکتر یونس شکرخواه است که در زمان خودش در روزنامه کیهان موجبات معرفی آن را فراهم کرد. این نوع گرافیک در رسانههای جهان بسیار کاربرد دارد ولی خلاء بهرهگیری از انواع غیر ایستای آن، همچنان در رسانههای ایران مشهود است.
کتاب حاضر با بهرهگیری از منابع معتبر علمی و تخصصی و آرا و نظرات برخی صاحبنظران این حوزه گردآوری و تدوین شده است و تلاش دارد با طرح موضوعات مختلف در این حوزه، به معرفی دقیق و کامل از دو گرافیک مذکور و کاربرد آنها بپردازد.
کتاب مذکور از پنج فصل با موضوعات زیر تشکیل شده است:
در فصل اول کتاب، به رابطه بین رسانه و گرافیک، در فصل دوم به ذکر تفاوت بین اطلاع و خبر و نیز چگونگی ارائه اخبار و اطلاعات در رسانهها، در فصل سوم و چهارم در خصوص گرافیکهای اطلاعرسان و خبری، مفاهیم، انواع، پیشینه (در جهان و ایران)، ویژگیها، تفاوتها، فرایند، نکات مهم در تهیه و تولید آنها و در فصل پنجم، به تبیین کاربرد و الزامات تهیه و تولید گرافیکهای خبری و اطلاعرسان و نیز طرح پیشنهادهایی برای افزایش کاربرد و بهرهگیری از آنها بهویژه در ایران پرداخته میشود. بخش پیوستهای این کتاب نیز به معرفی دانشگاهها، مراکز و انجمنها، کتابها، سایتها و نمونههای موفق مرتبط اختصاص یافته است.
چاپ نخست کتاب گرافیک خبری و اطلاعرسان در قطع رقعی با شمارگان 1000 نسخه و 259 صفحه، شهریور 1393 به بازار عرضه شده است.
علاقهمندان برای خریداری این کتاب میتوانند به واحد فروش واقع در طبقه همکف دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها مراجعه کنند.