تاریخ انتشار: شنبه 1393/06/22 - 13:49
کد خبر: 141977

نگاهی به 3 سریال هفته دفاع مقدس رسانه ملی

خبرنامه دانشجویان ایران: با آغاز پخش سریال معراجی ها از امشب، هفته دفاع مقدس امسال شاهد پخش سه سریال «معراجی ها»، «کیفر» و «39 هفته» از شبکه های یک، دو و پنج است. سه سریال با موضوع و داستان مختلف که هرکدام شانس متفاوتی در ماندگار شدن و جذب مخاطب دارد.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، با آغاز پخش سریال معراجی ها از امشب، هفته دفاع مقدس امسال شاهد پخش سه سریال «معراجی ها»، «کیفر» و «39 هفته» از شبکه های یک، دو و پنج خواهد بود. سه سریال با موضوع و داستان مختلف که هرکدام شانس متفاوتی در ماندگار شدن و جذب مخاطب دارد. در ادامه این سه سریال را از نظر می گذرانیم.

1-   دعوا در دانشگاه بر سر شهدا

معراجی ها/ مسعود ده نمکی/ شبکه یک

سریال «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از امشب 22 شهریور ماه از شبکه یک سیما پخش می شود. تمام قسمت‌های این سریال تدوین و مونتاژ شده است و برای پخش از این شبکه آماده است.

پروژه «معراجی‌ها» به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی بیش از 40 بازیگر دارد. این سریال در مجموع تبدیل به 30 قسمت مجموعه تلویزیونی شده و پخش آن زود تر از هفته دفاع مقدس و در شهریورماه آغاز می‌شود.

نوروز 93 «معراجیها» در قالب یک فیلم سینمایی اکران شد و با 7.5 میلیارد تومان، فروش خوبی در گیشه داشت. البته نسخه سینمایی این فیلم به‌طور کامل با نسخه سریالی آن متفاوت است و داستان این دو اثر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

اما آنچه در روند ساخت سریال بیش هرچیر خبرساز ساز شد سانحه انفجار در پشت صحنه این سریال در دی ماه 92 و از دست رفتن 5 نفر شد که از جمله آنها جواد شریفی مسئول جلوه های ویژه سریال و علی اکبر رنجبر رئیس شهرک سینمایی دفاع مقدس بودند.

توجه به موضوعاتی مثل تفحص شهدا، دفن شهدای گمنام در دانشگاه، اصطکاک های سیاسی در دانشگاه و اردوهای راهیان نور که تاکنون در تولیدات صداوسیما مورد توجه قرار نگرفته اند به عنوان موضوعات محوری «معراجی ها» به اهمیت این سریال افزوده است.

در خلاصه داستان «معراجی‌ها» آمده است: قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند. اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می‌کنند که آغاز قصه‌ای می‌شود و گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند...

سریال «دارا و ندار» به عنوان اولین تجربه قبلی مسعود ده نمکی در تلویزیون هرچند از دیگر سریال ها کمتر نداشت اما به اندازه آثار سینمایی او که همه پرفروش و پرمخاطب بودند موفق نبود. اکنون اما به توجه به موفقیت نسخه سینمایی «معراجی ها» در گیشه و موضوع نسبتا تازه و ملتهب، احتمال موفقیت سریال معراجی ها بیش از پیش ارزیابی می شود.

مهران رجبی، سید جواد هاشمی، برزو ارجمند، پندار اکبری، نیما شاهرخ شاهی، علی صادقی، حدیثه تهرانی، حسین مهری، سمانه پاکدل، اصغر نقی‌زاده، رضا رویگری، سیدمهرداد ضیایی، امیر نوری، کاوه خداشناس، اسماعیل سلطانیان و... از جمله بازیگران این سریال هستند.

2-   دلتنگی عاشقانه نوعروس و داماد رزمنده

39 هفته / مرتضی احمدی هرندی/ شبکه تهران

این سریال به تهیه کنندگی جمال گلی و فیلمنامه آن به قلم احمد رفیع زاده در ژانر خانوادگی با محوریت نقش همسران رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در حال ساخت است.

تولید این سریال روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه با ضبط سکانس بیمارستان اهوازکلید خورد.بعد از آن روز 17 شهریور سعید مقیسه مدیر شبکه تهران به بازدید از تولید این سریال در محله دربند تهران رفت و به پرداخت این سریال از زاویه ای جدید به دفاع مقدس اشاره کرد. روز 21 شهریور تهیه کننده فیلم اعلام کرد بیش از نصف تصویر برداری این فیلم انجام شده و گروه تولید روز سه شنبه 25 شهریور برای ضبط قسمتهای جنگی عازم شهرک سینمایی دفاع مقدس است تا  سریال طی هفت قسمت 45 دقیقه‌ای در هفته دفاع مقدس 93 روی آنتن برود.

«39 هفته» روایتگر زندگی یک زوج جوان به نام های امیرعلی و عاطفه است که از زندگی مشترک آنها بیست روز می گذرد. امیر علی شخصیت اصلی داستان که معلم مدرسه ای قدیمی در محله شمیران است به عنوان بسیجی به جبهه عزیمت می کند و نو عروس او نزد پدرش در خانه ای در تهران زندگی می کند تا اینکه نامه های همسرش از خط مقدم به دست او می رسد...

در «39 هفته» داریوش کاردان، مجید واشقانی، نادر سلیمانی، اصغر نقی زاده و مجید مظفری به عنوان بازیگر حضور دارند. تیتراژ پایانی این سریال هم به خوانندگی و آهنگسازی حمید عسگری به نام «خاک و خون» با شعری از کاظم موسوی ساخته می‌شود.

داریوش کاردان در گفتگو با خبرگزاری نسیم درباره بازی دراین سریال گفته است: «من هم زمانی این روزگار جبهه و جنگ را گذرانده ام و از سال 59 تا 61 در جبهه بوده ام و تازه هم ازدواج کرده بودم. در حقیقت ویژگی عجیبی در این قصه وجود دارد که چنین عشقی در تلویزیون دیده شده است. یک زن و شوهر حق دارند که همدیگر را دوست داشته باشند.در سریال «39 هفته» عروس و داماد به یاد یکدیگر و خاطرات هم هستند. آن کسی که در خط مقدم است و با دشمن می جنگد عاشق است. برای همسر خود نامه می نویسد و از دلتنگی های خود برای او می نویسد.این یک مسأله طبیعی است که خیلی کم به آن پرداخته شده است. به عبارتی بهتر سهم مادران، فرزندان و پدران و بخصوص سهم زوج های جوان اصلا تا به حال نشان داده نشده است.»

3-   از شبهای قدر تا هفته دفاع مقدس

کیفر/ حسین تبریزی/ شبکه 2

سریال «کیفر» از ابتدا برای پخش در شبهای قدر ماه رمضان 93 در نظر گرفته شده بود چراکه بیشتر یک سریال اجتماعی دینی معرفی شده است و بعید به نظر میرسد پرداخت مستقیم به دفاع مقدس داشته باشد. تصویر برداری سریال روز 30 خرداد آغاز شد و پیش از شبهای قدر هم به پایان رسید، اما به واسطه تصمیم مدیران صدا وسیما برای جلوگیری از تداخل برنامه ها در شبهای قدر امسال، پخش این سریال مناسبتی به تاخیر افتاد و حالا به عنوان سریال هفته دفاع مقدس معرفی شده است.

به همین دلیل به نظر نمی رسد بتوان به عنوان اتفاق جدید یا پدیده ای به یاد ماندنی در تلویزیون روی این سریال حساب باز کرد. فیلمنامه کیفر را حسین تبریزی و عباس مرادیان نوشته اند. تبریزی که سال گذشته نیز مینی سریال «بوی باران» را در شبهای قدر روی آنتن داشت، خود تهیه کننده و کارگردان این سریال نیز هست. او هرچند فیلم ساز پرکاری است اما می شود گفت صاحب هیچ اثر ماندگار یا شاخصی در کارنامه پر عنوانش نیست و آثارش بیشتر برای پرکردن آنتن در ایام ویژه کاربرد دارد. «کیفر» با بازی کامبیز دیر باز در نقش اصلی به نام جهان، امیر دژاکام در نقش عطا، فریبا کوثری در نقش نرگس تولید شده است.

مینی سریال «کیفر» در 6 قسمت 40 دقیقه ای به روایت زندگی دو دوست می پردازد که در اوج رفاقت به واسطه اتفاقی در دو سوی ترازوی عدالت مجبور به انتخاب می شوند و هر یک به دنبال گذشته خود می گردد. در حقیقت این مینی سریال کنکاشی است در سبک زندگی  دو خانواده که هرکدام در مشکلاتی غوطه ورند و با تدبیر و همدلی و آمیزهای دینی بر آن فائق می‌آیند اما...

آنچه اینجا از نظر گذشت بر مبنای اخبار و اطلاعاتی بود که در رسانه ها منتشر شده است. به هرحال باید منتظر شد و دید این سه محصول رسانه ملی هرکدام چه مسیری را در اکران طی می کنند و چقدر خواهند توانست نظر و سلیقه مخاطبین میلیونی تلویزیون را به خود جلب کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top