تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/08/05 - 10:40
کد خبر: 145994

بیانیه تند انجمن اسلامی علوم پزشکی اهواز پیرامون دانشگاه پولی؛

آموزش عالی به حد رزرو صندلی‌های پولی و درآمدزایی با فروش مدرک تقلیل یافته است!

آموزش عالی به حد رزرو صندلی‌های پولی و درآمدزایی با فروش مدرک تقلیل یافته است!

این چیزی جز ترویج نابرابری و معرفی ثروت به عنوان "ارزش برتر" نیست. که ثمره­ی آن نشستن و نظاره کردن کودتای فرهنگی و نهادینه شدن عملی نظام سرمایه داری نخواهد بود. آن هم در کشوری که تمام قد در برابر نظام های سرمایه داری ایستاده است. سکوت در برابر چنین انحرافی خیانت است.

خبرنامه دانشجویان ایران: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بیانیه ای در خصوص دانشگاه پولی تاکید کرد: با چنین پیشینه و سرعت تحولی در انحراف از قانون اساسی و با توجه به فرمایشات معاون آموزش وزیر بهداشت مبنی بر افزایش پذیرش دانشجویان شهریه پرداز در سال آینده تا پنجاه درصد کل ظرفیت دانشگاه، بیم واقع بینانه ای است، روزی فرا برسد که دیگر خبری از دانشجوی شهریه «نپرداز» نباشد. چنین دورنمایی متاسفانه چیزی بیش از یک کابوس هولناک و شبیه واقعیتی نزدیک می ماند؛ نگران آن هستیم که در آینده ی نه چندان دور "دانشگاه دولتی" به خاطرات بپیوندد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: کاهش قابل تامل ظرفیت ها در قِبل ورود دانشجویان پولی به دانشگاه های دولتی و قرار گرفتن پول بعنوان شاه کلید ورود به دانشگاه های مادر کشور، مصائب و مشکلات فرهنگی حاصل از نگاه "بازارگونه" به دانشگاه، و ثمرات این نوع نگرش دانشگاه های آزاد را به یاد می آورد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ.(حدید/25)
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب(آسمانی) و میزان(شناسایی حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم "قیام به عدالت" کنند.

حکومتِ اسلام حکومتِ قانون است...حکومت در سایه اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است. (امام خمینی (ره)
درجامعه گاه شاهد اتفاقاتی هستیم شگفت! که ذهن را درگیر علامت سوال های جدی می کند. اختلاص ها، رانت خواری ها، جبهه گیری ها، عقده گشایی ها و سیاه نمایی های سخیف سیاسی که تفکر در پس آنها نتیجه ای جز اندوه و حسرت نخواهد داشت.
اما وقتی کار به تغییر ارزش ها و زیر پا گذاشته شدن اهداف و آرمان ها و ایدئولوژی فکری و باوری نظام جمهوری اسلامی ایران می رسد بغض ها در گلو سنگین می شود و صدای شکستن غرورها به گوش می رسد.

از آنجا که یکی از مباحث درخور توجه در حوزه عدالت، عدالت در آموزش است، توجه به این امر در سطوح عالی تحصیلی بسیار ضروری می نماید؛ انحطاط عدالت محوری در دانشگاه های دولتی به عنوان مبدا تحولات در اجتماع و مهمترین مرکز تربیت نسل آینده کشور، تا حد رزرو صندلی های پولی و درآمدزایی با فروش مدرک! مثل این می نماید که بگویند بخشی از نمایندگان مجلس را مردم انتخاب کنند و برخی دیگر بواسطه ی پرداخت هزینه پذیرفته شوند، تا دست­کم هزینه های مجلس نیز که درآمدزایی ندارد تامین گردد!
کاهش قابل تامل ظرفیت ها در قِبل ورود دانشجویان پولی به دانشگاه های دولتی و قرار گرفتن پول بعنوان شاه کلید ورود به دانشگاه های مادر کشور، مصائب و مشکلات فرهنگی حاصل از نگاه "بازارگونه" به دانشگاه، و ثمرات این نوع نگرش دانشگاه های آزاد را به یاد می آورد، اکنون راهِ بزرگترین پایگاه فرهنگی کشور، که از انقلاب تا جنگ و از جنگ تا شرایط حساس کنونی همواره پاسدار ارزش ها و امیدهای این ملت و نمادی از برابری برای همه ی اقشار جامعه بوده، به شاه کلید ثروت گشوده خواهد شد.

این چیزی جز ترویج نابرابری و معرفی ثروت به عنوان "ارزش برتر" نیست. که ثمره­ی آن نشستن و نظاره کردن کودتای فرهنگی و نهادینه شدن عملی نظام سرمایه داری نخواهد بود. آن هم در کشوری که تمام قد در برابر نظام های سرمایه داری ایستاده است. اگر یقینا باور داریم " دانشگاه مبدا همه­ ی تحولات است " ، سکوت در برابر چنین انحرافی خیانت است.

گذشته از تمامی چشم پوشی ها و کم لطفی های مسئولان ذی­ربط در تصویب برخی قوانین آبرو بر، مع الاسف امروزه شاهد اجراییات خلاف نص صریح همین قوانین ناقص و اقدامات اشاعه کننده ی بی­ عدالتی و بی اعتماد کننده آحاد مردم نسبت به انقلاب شکوهمند اسلامی می­باشیم که خواب را از چشم قشر بیدار دانشگاهی ربوده است.

اگر از موارد زیر پا گذاشته شده "قانون برنامه پنجم توسعه" بگذریم، طبق نص صریح قانون اساسی(اصل 30): "دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه(دبیرستان) فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی(دانشگاه) را تا سرحد "خودکفایی کشور" به طور رایگان گسترش دهد."

حال آنکه به عینه روزانه شاهد رویش قارچ گونه ی مدارس غیر انتفاعی از پایه ی ابتدایی تا متوسطه هستیم و مدارسی هم که تا دیروز دولتی بوده اند تابلو های سردر خود را عوض کرده و تبدیل به هیئت امنایی شده اند. وقاحت کار به جایی رسیده است که حتی از دانش آموزان مدارس نمونه ­ی دولتی و تیزهوشان نیز شهریه ثابت دریافت می شود.

با چنین پیشینه و سرعت تحولی در انحراف از قانون اساسی و با توجه به فرمایشات معاون محترم آموزش وزیر بهداشت مبنی بر افزایش پذیرش دانشجویان شهریه پرداز در سال آینده تا پنجاه درصد کل ظرفیت دانشگاه، بیم واقع بینانه ای است، روزی فرا برسد که دیگر خبری از دانشجوی شهریه « نپرداز » نباشد. چنین دورنمایی متاسفانه چیزی بیش از یک کابوس هولناک و شبیه واقعیتی نزدیک می ماند؛ نگران آن هستیم که در آینده ی نه چندان دور "دانشگاه دولتی" به خاطرات بپیوندد.

جامعه­ ی دانشگاهی خواهان اجرای بی­ چون­ و­ چرای قوانین موجود و جامه عمل پوشانیدن به عدالتِ علوی در فضای آموزش عالی جمهوری اسلامی- به عنوان مبدا همه تحولات- و رسیدگی جدی و غیرمغرضانه به موارد صورت گرفته ی خلاف قانون، توسط وزیر محترم بهداشت، نمایندگان بزرگوار مجلس و مسئولین ذی­صلاح کشور است.
خاطرنشان می کنیم جنبش دانشجویی از هیچ اقدامی برای به ثمر رسیدن مطالبات برحق خود و بهبود وضعیت اسفناک حال حاضر دریغ نمی کند.

والعاقبه للمتقین
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمد
1393/08/05 - 15:49

خب حالا چیکار کنیم؟ اینا که در حال تحصیل اند از دست ما هم کاری که برنمیاد
دانشجو
1393/08/05 - 16:23

لطفا بیشتر توضیح بدید.چطوری میگید ظرفیت ها کم شده؟ وزیر بهداشت که دستور افزایش ظرفیت ها رو داد. مگه اینکار قانونی نیس؟ پردیس های بین الملل که خیلی وقته مشغول به کار اند.
ناشناس
1393/08/05 - 16:35

پس بگو چرا من با رتبه 2100 هیچچچچ دانشگاه پزشکی قبول نشدم! یه بچه پولدار با رتبه 10000جای من نشسته داره درس میخونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ ای خدااااااااااااااااااااا حقمو از کی بگیرمممممم.
تورهای مسافرتی آفری
تأثیر قوانین جدید بر صرافی ‌های ارز دیجیتال
مه بافت بهترین تولید کننده کش و نوار
محبوب ترین بازی‌های Esports در سال ۲۰۲۴
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ / راهنمای خرید آنلاین کتاب
بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (برنامه‌های رایگان را بشناسید)
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top