تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/08/07 - 14:13
کد خبر: 146260

یاداشت «قالیباف» درباره آیت‌الله مهدوی کنی

خبرنامه دانشجویان ایران: در بازخوانی دستاوردهای این فقیه مجاهد، آنچه به‌نظر بنده مهم است، نه حساسیت پست‌ها و مسئولیت‌ها که توجه به فراست ایشان در شناخت آفات اصلی جامعه ایران اسلامی و اهتمام سامانمند به دفع این آفات است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در یادداشتی نوشـت:‌ «و ان لیس للانسان الا ما سعی و ان سعیه سوف یری» حضرت آیت‌الله شیخ محمدرضا مهدوی‌کنی که از جمله سابقون انقلاب اسلامی و یار وفادار و صادق امام(ره) و مقام معظم رهبری در مراحل گوناگون بودند، در نقاط فراوانی از تاریخ انقلاب، حضور تأثیر‌گذاری داشتند و مسئولیت‌های مختلف و اغلب حساسی را به‌عهده گرفتند که آخرین آنها، ریاست مجلس خبرگان رهبری بود.

در بازخوانی دستاوردهای این فقیه مجاهد، آنچه به‌نظر بنده مهم است، نه حساسیت پست‌ها و مسئولیت‌ها که توجه به فراست ایشان در شناخت آفات اصلی جامعه ایران اسلامی و اهتمام سامانمند به دفع این آفات است.

با مطالعه تاریخچه زندگی این بزرگوار درمی‌یابیم که این عالم عامل در چه حال و هوایی و با طی چه منازلی و با رعایت چه مناسکی طی طریق کرده‌اند و استادان و اشخاص مبرز در کدام دوره‌های حیات ایشان چه تأثیری به شکل‌گیری شخصیت و رشد فضایل و اتخاذ رویکردهای ویژه در وی داشته‌اند. در این مسیر طولانی و ‌به گفته خودشان، تأثیر مرحوم آیت‌الله برهان (ره) (اولین معلم ایشان در مسجد لرزاده)، مرحوم علامه‌طباطبایی (ره) و امام‌راحل‌(ره) ویژه بوده است که در ادامه به جاری شدن این تأثیرات اشاره خواهم کرد.

مایلم در این مجال کوتاه از زاویه‌ای اندک متفاوت و با کلید واژه «تأثیر‌گذاری ژرف و بین نسلی» به بخشی از دستاوردهای مهم زندگی درخشان ایشان اشاره کنم و همگان را به بازخوانی متفاوت زندگینامه این چهره اثرگذار فرا بخوانم. به‌نظر می‌رسد که ژرف‌نگری و دقت به اینکه انقلاب اسلامی یک واقعه فرهنگی است و برای رشد و بالیدن، اولا و بالذات باید به «پروردن فرهنگی» و «فرهنگ پرورش» در آن بها داد، از وجوه ممیز این سیاستمدار صادق است.

درس‌آموزی در محضر استادان توانمند، متأله و اثر‌گذار باعث شد تا شخصیتی منظم و علمی در این عالم بزرگوار شکل بگیرد و ورود ایشان به کارهای اجرایی در شئون مختلف این فرصت را فراهم کرد تا با دقت و تیزبینی آفت اصلی جامعه ایرانی را در «ضعف فرهنگی» و «عدم‌ژرف‌اندیشی دینی» شناسایی کند و با بهره‌گیری از دانش دینی و تجارب اجرایی، بلافاصله بر این نقطه ضعف متمرکز شود و با درنظر گرفتن علم روز و ویژگی‌های زمان و بهره‌جستن از همه تجارب خویش به تأسیس و سازماندهی نهادی بپردازد که ضمن ایجاد «عمق فرهنگی» در افراد، دستاوردهای دانشی و تجربی نسل‌های پیشین و مبارز عالم تشیع را به نسل‌های آینده انتقال دهد. این انقلابی صریح برای انجام این مهم، از همه ظرفیت‌های موجود آن روز بهره جست و با توجه به تأثیر تربیتی ویژه‌ای که از ۳ استاد ذوالفنون فوق‌الذکر دریافت کرده بود، مجدانه بر«تعمیق دینی»، «نظم»، «ارتباط متصل و چهره به چهره»، «حضور مفید و مستمر»، «تسلط بر فنون تبلیغ و تربیت»، «روزآمدی» و «گزیده‌پروری» در نسل جوان پای فشرد و این تلاش عالمانه را به‌صورت مستمر تا پایان عمر پر برکت خویش ادامه داد.

در جلسات، مراودات و موانست ۱۵ ساله‌ای که با این امین امام و رهبری داشتم، دغدغه‌مندی، منش متواضعانه، صراحت و صداقت در بیان، دوری از سیاسی‌کاری و جدال، میانه روی و در یک کلام عقلانیت دینی را از ویژگی‌های برجسته ایشان یافتم و به آنها شهادت می‌دهم.

جا دارد در زمانه‌ای که عافیت‌طلبی، نان به نرخ روزخوری، سیاسی‌کاری، قبیله گرایی و سهم خواهی بر اعمال و آرای برخی سایه افکنده است، همه ما با دقت در مشی این روحانی عالیقدر، ضمن درس‌آموزی و تجربه اندوزی از زوایای پیدا و پنهان آن متذکر به این نکته شویم که چنین اسوه‌هایی، در طول سالیان به بار می‌نشینند و تعدادشان میان ما آنقدر زیاد نیست که ما را از دغدغه توجه به نعمت حضور و بهره‌مندی از وجودشان بی‌نیاز کند.

به‌راستی که فقدان چنین انسان بزرگ و پرهیزگاری، برای انقلاب اسلامی ایران، ثلمه‌ای جبران‌ناشدنی است. از درگاه ایزد متعال برای ایشان علو درجات و برای خانواده، شاگردان و بازماندگان ایشان صبر و اجر و پایمردی طی مسیر مرضی حضرت حق را دارم.

منبع: همشهری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده
فیلم/ روضه شهادت امام صادق حاج محمود کریمی
فیلم/ نماهنگ شهادت امام صادق
فیلم/ مداحی حاج مهدی رسولی در رثای شهادت امام صادق
ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند
حمله نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+فیلم
اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه پرینستون در همبستگی با غزه
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۴ روز دیگر
دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش +جزِئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top