تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/08/11 - 12:12
کد خبر: 146564

مستندی «سمفونی استیضاح» درباره یک شهید

خبرنامه دانشجویان ایران: شعبانی، کارگردان مستند «سمفونی استیضاح» که در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ساخته می‌شود، در مورد این فیلم گفت: این برای اولین بار است که یک شهید در نظام فرهنگی ما مورد انتقاد قرار می‌گیرد و به عملکر مثبت و منفی او پرداخته می‌شود.

محمدعلی شعبانی، کارگردان مستند «سمفونی استیضاح» در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد این فیلم که به زندگی سیاسی شهید دیالمه می‌پردازد، گفت: «سمفونی استیضاح» فیلمی سیاسی است و هنوز از تنور تدوین به شکل کامل بیرون نیامده است. این فیلم به خیلی از گره‌های سیاسی دهه 60 می‌پردازد.

وی افزود: این برای اولین بار است که یک شهید در نظام فرهنگی ما مورد انتقاد قرار می‌گیرد و به عملکر مثبت و منفی او در کنار یکدیگر پرداخته می‌شود. در قسمت‌هایی از این مستند به صراحت به اشتباهات شهید دیالمه و شهید آیت پرداخته می‌شود.

این مستندساز در ادامه خاطرنشان کرد: ترجیح می‌دهم حرفهایم را در رونمایی از این اثر بازگو کنم. تاکنون درخواست‌های متعددی از فرهنگسراها، چند خبرگزاری برای رونمایی از این اثر مطرح شده است اما این مسائلی است که تهیه کننده در مورد آن تصمیم می‌گیرد. البته من برای رونمایی از این اثر هرجایی حاضر نمی‌شوم. این فیلم به اندازه کافی دارای فضای سیاسی است و نیاز نیست با چنین اقداماتی برای آن پروپاگاندا کنیم.

شعبانی در ادامه گفت: امروز فیلمسازان تلاش می‌کنند حرفهایی بزنند که شاید از دهان فیلمشان بزرگتر باشد. فیلمسازان اسم‌هایی روی فیلمها می‌گذارند که سر و صدا کنند. امیدوارم این سمفونی از این نوع حاشیه‌ها دور باشد و به چوب سیاسی بر سر کسی تبدیل نشود.

وی در مورد نحوه تحقیق برای تولید این مستند گفت: برای ساخت این فیلم به سراغ افرادی مانند زیبا کلام، ابراهیم اصغرزاده و بادامچیان رفتم. ما در این مستند از سیاسیون منتهی علیه چپ تا منتهی علیه راست استفاده کردیم. حتی من به بنی صدر هم ایمیل زدم اما او تمایلی برای حضور در این مستند نداشت. قرار بود از طریق اسکایپ با او ارتباط برقرار کنیم و حتی چند جلسه به صورت ایمیلی با یکدیگر مکاتبه کردیم اما او تمایلی به حضور در این فیلم مستند نشان نداد.

این مستندساز در پایان تاکید کرد: این فیلم به هیچ جشنواره‌ای به غیر از جشنواره فجر نمی‌رسد. البته این موضوع هم بعید است زیرا فیلم تازه از تنور تدوین بیرون آمده است و الان در مرحله صداگذاری قرار دارد. خیلی بعید است که این فیلم در جشنواره سینما حقیقت یا جشنواره عمار شرکت کند.

پژمان لشگری‌پور، تهیه‌کننده این اثر پیش از این در مورد «سمفونی استیضاح» گفته بود: مستند 70 دقیقه‌ای «سمفونی استیضاح» به کارگردانی محمدعلی شعبانی، فیلمی پرچالش در مورد شهید عبدالحمید دیالمه است که در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ساخته می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top