تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/09/16 - 09:24
کد خبر: 149849

سفارت خانه‌هایی که وزارت‌خانه می‌شوند

خبرنامه دانشجویان ایران: دست‌اندازی سفارتخانه‌های اروپایی در عرصه فرهنگی ایران، اتفاق تازه‌ای نیست. اما دور جدید تحرکات نشانه های از بازگشت شوالیه های فرهنگی غرب دارد.

اعطای پی ‌در پی نشان شوالیه از سوی سفارت فرانسه به برخی از هنرمندان ایرانی، بار دیگر مسئله دخالت غرب در فضای فرهنگی ایران را برجسته کرد. البته دست‌اندازی سفارتخانه‌های اروپایی در عرصه فرهنگی ایران، اتفاق تازه‌ای نیست. پیش از این نیز برخی از سفارتخانه‌ها، به‌ویژه سفارت‌های فرانسه و انگلیس، برنامه‌ها و طرح‌هایی در این زمینه برگزار کرده بودند. برای نمونه، در سال 86 سفارت انگلیس در تهران، عده زیادی از هنرمندان کشورمان را برای جشن و ضیافت شام سالگرد سلطنت ملکه الیزابت به همراه خانواده و بستگان‌شان دعوت کرده بود. ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» نیز بارها بر نقش‌آفرینی این سفارتخانه‌ها در جهت‌دهی به سینمای ایران تأکید کرده بود، اما اهدای نشان شوالیه فرانسه به دولت‌آبادی در شرایط و موقعیت خاصی اتفاق افتاد. به این ترتیب که دولت‌آبادی بلافاصله پس از فحاشی علیه نظام جمهوری اسلامی، از سفارت فرانسه در تهران نشان شوالیه جایزه گرفت!

وی اخیراً به دلیل عدم دریافت مجوز نشر یکی از کتاب‌هایش که از سوی رادیو رژیم صهیونیستی مورد تقدیر قرار گرفت، با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر سر این مسئله دچار چالش شده است، اما مهم‌تر اینکه او در مراسمی رسمی که با بودجه نظام جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، سخنرانی کرد و انتقادات تندی را متوجه نظام جمهوری اسلامی کرد. در این مراسم که با عنوان «باشگاه پرفروش‌ها» در بنیاد ادبیات داستانی خانه کتاب (وابسته به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) برگزار شد، از دولت‌آبادی هم دعوت شده بود. آن‌طور که در خبرگزاری‌ها آمده، دولت‌آبادی در این مراسم چنین اظهاراتی را بر زبان آورده است: «بهترین حکومت‌ها حکومتی است که هیچ کسی با آنها بیگانه نباشد و من 30 سال است که بیگانه زندگی می‌کنم و کار می‌کنم... مسئله من مهم‌تر از حکومت‌هایی است که نهایتاً 50 سال حکومت می‌کنند... در تمام مدتی که جمهوری اسلامی من را به خانه‌ام تبعید کرد با سه نفر گفت ‌و گو کردم... 30 سال است حقوق مدنی من زیر پا له شده است. حق کار، حق بازنشستگی، حق پیگیری سرقت آثارم و بسیاری از حقوقم له شده و...»

نکته قابل توجه این است که اغلب هنرمندان ایرانی، این جایزه را در اوج دوران انحطاط فعالیت خود دریافت کرده‌اند. برای نمونه، داریوش مهرجویی، کامبیز درمبخش، محمدرضا شجریان، محسن مخملباف که بدون خلق اثر هنری چنین جایزه‌ای را دریافت کردند.

فعالیت پرحجم سفارتخانه‌های دولت‌های اروپایی در ایران و تلاش آنها برای جهت‌دهی به فضای فرهنگ و هنر کشورمان در حالی روی می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما در یک انفعال و خواب پاییزی به سر می‌برد! نتیجه انفعال مدیریت فرهنگی دولت، سوءاستفاده دولت‌های غربی برای استعمار فرهنگی ایران است. سفارت فرانسه در تهران نیز با ترفند اهدای پی‌ در پی نشان شوالیه به فعالان فرهنگی غربگرا نقشی همچون وزارتخانه را ایفا می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
امتحانات نهایی لغو شد؟ +جزئیات
واکنش‌ هنرمندان به شهادت رئیس‌جمهور کشور +عکس
حضور مردم در بیت آیت‌الله آل‌هاشم +فیلم
سینماها و تئاترهای کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند
اطلاعیه فدراسیون فوتبال در مورد لغو دیدارهای لیگ برتر
امام جمعه‌ای که امام تمام روز‌ها بود
لبنان سه روز عزای عمومی اعلام کرد
ظریف مقصر حادثه بالگرد رئیسی را گفت +فیلم
تعطیلی کلاس درس آیت‌الله جوادی آملی به دلیل شهادت رئیسی و همراهانش
لحظه‌ی اعلام شهادت رئیس جمهور در حرم حضرت معصومه(س) +فیلم
همه چیز درباره نخستین وزیر امور خارجه «شهید»
لحظه انتقال پیکر شهدای هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری +فیلم
پیام روحانی: صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد
اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور اعلام شد
پرچم گنبد رضوی به رنگ سیاه درآمد +عکس
رئیس جمهوری که افتخارش روضه خوانی بود +فیلم
نخستین عکس از دو خلبان شهید در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور
اولین واکنش مردم به خبر شهادت رئیس جمهور +فیلم
آقا سید وقت استراحت رسید +فیلم
پاکستان عزای عمومی اعلام کرد
شهادت رئیسی برنامه مجلس را تغییر داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top