تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/09/19 - 15:18
کد خبر: 150354

اظهارات معاون وزیر بهداشت درباره «اردوهای مختلط» و «موسیقی»

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان این که اگر فکر کنیم تفکرات و اندیشه های ما به طور مطلق درست هستند و فضا را برای دیگران محدود کنیم، منطق درستی نیست، گفت: با رعایت اخلاق و جلوگیری از اتهام زنی در یک فضای دوستانه می توانیم با یکدیگر کار کنیم. طرح اتهام نسبت به هم یا صحبت کردن با خشونت زبانی برای کسانی که قرار است در نظام جمهوری اسلامی برای همه دنیا الگو و نمونه باشند، زیبنده یک جامعه اسلامی نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان این که اگر  فکر کنیم تفکرات و اندیشه های ما به طور مطلق درست هستند و فضا را برای دیگران محدود کنیم، منطق درستی نیست، گفت: با رعایت اخلاق و جلوگیری از اتهام زنی در یک فضای دوستانه می توانیم با یکدیگر کار کنیم. طرح اتهام نسبت به هم یا صحبت کردن با خشونت زبانی برای کسانی که قرار است در نظام جمهوری اسلامی برای همه دنیا الگو و نمونه باشند، زیبنده یک جامعه اسلامی نیست.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، محمدرضا داود‌آبادی‌ فراهانی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز که به مناسبت روز دانشجو، روز گذشته در تالار شهدای این دانشگاه برگزار شد، با تبریک روز دانشجو و ابراز مسرت از حضور در جمع صمیمی و دوستانه دانشجویان، با اشاره به مطالب برخی دانشجویان که امکانات دانشگاه را در حد و اندازه یک دانشگاه تیپ یک ندانستند، اظهار کرد: البته در این مدت کوتاه متوجه شدم که دانشگاه علوم پزشکی اهواز به لحاظ شور و نشاط دانشجویی واقعا یک دانشگاه تیپ یک است.

وی برگزاری این گونه جلسات را نمودی از تفاوت سلایق و آراء مختلف توصیف و خاطرنشان کرد: البته در هر جمع دانشجویی یا بشری همگان همانند یکدیگر فکر و اندیشه ورزی نمی کنند و نتیجه اندیشه ورزی آنان نیز الزاما یک خروجی مشترک نخواهد داشت به همین دلیل لازم است انسان ها بر اساس یک مبانی مشترک با یکدیگر گفتگو کنند  و نسبت به یکدیگر تحمل و سعه صدر داشته باشند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت سخنان مطرح شده از سوی دانشجویان در این جلسه را از یک جهت خوشایند و از منظر دیگر شاید ناراحت کننده دانست و گفت: طرح این مباحث از این جهت خوشایند بود که یک شور و نشاط دانشجویی را در این جلسه شاهد بودم و از یک جهت و منظر دیگر شاید  ناراحت کننده بود زیرا ما در حد ایده آل نیستیم که به همدیگر اتهام زنی نکنیم.

داودآبادی فراهانی افزود: ممکن است افراد حتی در اندیشه ورزی و کنش سیاسی خود اشتباه کنند اما دلیلی وجود ندارد که اشتباهات گذشته را به رخ همدیگر بکشیم. ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و در شرایط خاص منطقه ای به سر می بریم؛ اکنون در اکثر کشورهای منطقه و خاورمیانه امنیت و ثبات سیاسی وجود ندارد اما در کشور ما به برکت نظام  جمهوری اسلامی امنیت و ثبات سیاسی حاکم است هر چند نمی توان گفت به لحاظ توسعه سیاسی کشوری توسعه یافته هستیم.

وی با اشاره به پیشینه چندین هزار ساله نظام استبدادی و شاهنشاهی در کشور خاطرنشان کرد: تنها در یک دوره کوتاه سی و چند ساله است که مردم سالاری دینی را تمرین می کنیم و طبیعتا هنوز به آرمان های خود در این حوزه نرسیده ایم؛ اگر به تک تک آحاد جامعه نگاه کنید هنوز ته مایه و نمادی از این استبداد چندهزار ساله در تفکر ما وجود دارد.

داودآبادی فراهانی ادامه داد: مطلق گرایی نسبت به خود، نمادی از همان استبداد است و تا زمانی که واقعا آن روش استبدای چند هزار ساله به سمت مردم سالاری دینی تغییر کند، شاید صدها سال دیگر زمان لازم داشته باشد؛ بنابراین نباید مطلق انگاری کنیم و باید با توجه به نظرات یکدیگر، با هم گفتگو کنیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت همچنین با بازخوانی سخنان رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان که فرمودند "بگذارید در دانشگاه ها نظرات دیگران هم مطرح شود، شما  آن قدر استحکام در مبانی دارید که بتوانید باهم بحث کنید و به یک نقاط مشترک برسید." اظهار کرد: اگر  فکر کنیم تفکرات و اندیشه های ما به طور مطلق درست هستند و فضا را برای دیگران محدود کنیم، منطق درستی نیست؛ از این جهت که در دانشگاه نظرات مختلف مطرح می شود واقعا خوشحال هستم و فکر می کنم با رعایت اخلاق و جلوگیری از اتهام زنی در یک فضای دوستانه بتوانیم با یکدیگر کار کنیم. طرح اتهام نسبت به هم یا صحبت کردن با خشونت زبانی برای کسانی که قرار است در نظام جمهوری اسلامی برای همه دنیا الگو و نمونه باشند، زیبنده یک جامعه اسلامی نیست.

داودآبادی فراهانی با بیان این که فضای جدیدی برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی ایجاد شده است، به آئین نامه قبلی اشاره و تصریح کرد: سلایق متفاوت هم بر این نکته اتفاق نظر داشتند که آزادی پس از بیان تا حدودی کم است و شاید پس از طرح صحبت ها احساس می شد که امنیت کافی ندارند؛ با توجه به این موضوع در ماه های اخیر آئین نامه ی جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد که تا حدودی فضا را برای طرح آزادانه دیدگاه ها در جمع های دانشجویی مساعدتر می کند.

وی با تصریح بر طبیعی بودن طرح برخی نظرات احساسی بین دانشجویان، آن را اقتضای سنین جوانی دانست و خاطرنشان کرد: البته اکنون جامعه دانشجویی ما به عقلانیت، اندیشه ورزی، مطالعه و گفتگو بیش از برخوردهای هیجانی نیاز دارد و فکر می کنم با گفتگو بتوان راه هایی برای رسیدن به افق های مشترک پیدا کرد و این دور از دسترس نیست که افکار و اندیشه های خود را به همدیگر نزدیک کنیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: البته مشخص است که نمی توان یک اندیشه و تفکر را با تزریق به انسان ها انتقال داد که در یک جامعه دانشگاهی کسی تصور کند دارای یک اندیشه برتر است و باید در فضایی که فقط او صحبت می کند، همه این صحبت ها را بشنوند و الزاما هم آن را بپذیرند.

داودآبادی فراهانی تصریح کرد: اندیشه انسان ها هنگامی دارای ارزش است که در بستر انتخاب شکل گرفته باشد؛ یعنی با شنیدن اندیشه های مختلف و انتخاب به آن رأی و نظر برسد که در این صورت آن انتخاب محکم، مستحکم و متقن خواهد بود؛ بنابراین باید فضا برای طرح دیدگاه های همگان در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایجاد شود و کسانی که به نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و آنچه در قانون اساسی آمده، معتقدند باید فضا داشته باشند که بتوانند فعالیت سیاسی انجام دهند.

وی افزود: همچنین دلسوزان نظام و انقلاب باید متوجه این نکته باشند که هرچه بتوانیم این فضا را بیشتر ایجاد کنیم و سلایق بیشتری بتوانند در چارچوب نظام فعالیت کنند، به استحکام نظام و امنیت ملی قطعا کمک خواهد کرد. دولت تدبیر و امید هم در واقع درصدد بوده است که چنین فضایی را ایجاد کند و همچنین معتقد است که افراطی گری و دوری گزیدن از اندیشه ورزی و تعقل می تواند به جامعه آسیب برساند، همانطور که این افراطی گری در گذشته ظرفیت های بزرگی را از نظام سلب کرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت با یادآوری نشاط حاکم بر جامعه  قبل از انتخابات در سال 88 ادامه داد: پیش از برگزاری انتخابات حتی کسانی که با یکدیگر اختلاف نظر و دیدگاه داشتند، با سعه صدر با یکدیگر برخورد می کردند؛ چرا آن ظرفیت ها به دلیل ندانم کاری ها از بین رفت و به کشور آسیب رسید؟ امنیت ملی هم مورد تهدید قرار گرفت و از سوی دیگر هم آن شور و نشاط کمرنگ شد و به تبع آن یک فضای امنیتی به وجود آمد در صورتی که اگر آن زمان افراد اندیشه ورزی و تعقل می کردند و با رعایت قواعد بازی برای بهبود شرایط تلاش می کردند قطعا فضای بهتری در جامعه حاکم می شد.

داودآبادی فراهانی با اشاره به  پرسش یکی از دانشجویان در خصوص نبود فضای شادی و نشاط در دانشگاه و به نوعی ایجاد یک روزمرگی برای دانشجویان تصریح کرد: در خصوص نشاط و فعالیت های فوق برنامه، ما هم معتقد هستیم در دانشگاه های علوم پزشکی به علت طولانی بودن زمان تحصیل، تمام توجهات به امر تحصیل معطوف می شود و دانشجویان فرصت حضور در برنامه های تفریحی، فرهنگی و ورزشی را پیدا نمی کنند که این موضوع واقعا به دانشجویان آسیب می رساند.

وی اظهار داشت: هیچ مشکلی با نشاط و شادی به شرط رعایت مبانی شرع و مخدوش نکردن آن چه مورد احترام اکثر مردم جامعه است، نداریم و حتی در بعضی موارد هم زیاده روی شده است که به طور مثال برای شرکت در یک جشنواره فرهنگی هنری در تهران، دانشجویان منتخب را از شهرستان ها با مینی بوس جداگانه اعزام می کردند به طوری که 4،5 دانشجوی دختر با یک دستگاه مینی بوس و همین تعداد دانشجوی پسرهم با یک دستگاه مینی بوس دیگر اعزام شده بودند و وقتی علت را جویا شدیم گفتند اردوی مختلط ممنوع است؛ در حالی که همین دانشجویان وقتی می خواهند به خانه خود در شهرستان بازگردند، در اتوبوسی سوار می شوند که هم مرد و زن سوار می شوند. چرا این اتوبوس با آن مینی بوس فرق می کند؟

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برگزاری اردوی علمی مختلط اما به شرط رعایت شئونات چه اشکالی دارد؟ شما در دانشگاه هم کلاس مختلط دارید، بنابراین بحث بر سر اصول است که هر فعلی انجام می دهیم ان موازین شرعی رعایت شود زیرا اگر حتی  کسی به اعتقادات دینی و رعایت آن شئونات التزام نداشته باشد، نظام های اجتماعی همه را ملزم می کند که به قوانین و آن چه در عرف جامعه میان اکثریت پذیرفته شده است، احترام بگذارند و این حد شرعی مسئله است و به نظر می رسد بیش از آن جایز نیست.

داودآبادی فراهانی افزود: البته احساس می کنم اگر در دانشگاه کمتر به این موضوع پرداخته ایم بخشی از آن به منابع مالی برمی گردد؛ در حال حاضر طرح هایی در وزارت خانه پیگیری می شود که هر دانشجو بتواند در طول یک سال  در یک اردو شرکت کند که این امر به افزایش نشاط جامعه دانشجویی کمک می کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع موسیقی تصریح کرد: چرا ما باید از مراجع، رهبری یا امام(ره) دیدگاه تندتری در مورد موسیقی داشته باشیم و به طور مطلق آن را نفی کنیم؟ وقتی یادگیری سازهای ایرانی را نفی کردیم در واقع این ابتذال در موسیقی ایجاد می شود و شاهد هستیم که گرایش سلایق جوانان به موسیقی اصیل و سنتی ایرانی کاهش یافته است در حالی که موسیقی ایرانی یک موسیقی اصیل عرفانی است؛ وقتی برخی فضاها را مسدود کردیم به طور طبیعی  جوان به مسیر دیگری هدایت می شود که مسیر درستی نیست. ایجاد کانون موسیقی برای یادگیری یک آواز یا ساز البته همراه با رعایت شئونات و حدود شرعی چه اشکالی دارد؟

داودآبادی فراهانی ضمن سخنان خود در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان برای تعریف شادی و نشاط، تصریح کرد : معتقدم این سخن درستی است که باید شادی و نشاط را تعریف کنیم و باید در این حوزه اندیشه ورزی کنیم  که در برنامه ها با ایجاد فضای شادی و نشاط، حدود شرعی نیز رعایت شود و این یک امر مسلم و قابل قبول است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت افزود: باید به دانشجویان فرصت دهیم و به آن ها اعتماد کنیم؛ ممکن است اشتباهاتی هم به وجود آید ولی ما باید اجازه اشتباه کردن را بدهیم زیرا هیچ کدام از ما معصوم نیستیم و دانشجویانی که زمانی نوجوان بودند قرار است در کشور مسئولیتی را بپذیرند و یا یک مسئولیت اجتماعی یا خانوادگی را برعهده بگیرند و باید آن را تمرین کنند؛ این تمرین یک دوران گذار می خواهد که این دوران گذار هم دانشگاه است؛ به عبارت دیگر باید فضایی ایجاد کنیم که در عین نشاط اشکالات نیز رفع شود و این با تمرین امکان پذیر است نه آن که یکدیگر را محکوم کنیم.

وی با بیان این که راحت ترین راه حل یک مسئله حذف آن است، خاطرنشان کرد: ما می گوییم نباید مسئله را حذف کنیم بلکه باید با رفع اشکالات، به آن نقطه تعادل برسیم و من هم فکر می کنم کسانی که این فعالیت ها را انجام می دهند خودشان باید به این نکته رسده باشند که اگر از آن مرزهای مشخص در قانون و عرف عبور کنند اصل موضوع را ازدست می دهند و این همان عقلانیت است.

معاون وزیر بهداشت با تصریح بر این که اشکالات قابل حل و اصلاح است، اظهار کرد: شما دانشجویان اندیشه ورزی می کنید و در واقع وزن هر موضوع را محاسبه و تحلیل می کنید و عوارض آن را می بینید؛ همه باید بدانند اگر چارچوب ها رعایت نشود، قانون و احترام به اکثریت این فضا را از آن ها سلب خواهد کرد.

داودآبادی فراهانی به علت ابراز دیدگاه های مختلف از سوی دانشجویان در خصوص موسیقی، پیشنهاد برگزاری یک کرسی نظریه پردازی را در این خصوص مطرح کرد و گفت: موسیقی یک باب خیلی مهم است و مباحث شرعی آن نیز خاص است زیرا یک نوع موسیقی ممکن برای کسی طرب و گناه آلود نباشد در حالی که برای شخص دیگری گناه آلود باشد که لازم است به صورت علمی در باره آن گفتگو کنید.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت در حوزه تشکل ها با بیان این که قانون ملاک است، خاطرنشان کرد: هر مجموعه ای که طبق قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست تاسیس انجمن یا هر تشکلی داشته باشد، منع نمی شود و مجوز فعالیت به آن ها داده می شود؛ از لحاظ قانونی نیز هر اسم تشکل یا انجمن که در دانشگاه وجود داشته باشد، آن اسم به منزله یک برند است و گروه دیگر نمی تواند آن را درخواست کند. البته این موضوع که یک تشکل، انجمن مستقل بوده اما بعد مستقل نشده، یک موضوع حقوقی است اما این که کسانی یک انجمن اسلامی را که در گذشته با تفکرات و اندیشه دیگری فعالیت می کرد، با آن تفکرات گذشته قبول نداشته باشند و اسم دیگری برای آن درخواست کنند، اشکالی ندارد.

داودآبادی فراهانی تصریح کرد: هرکسی می تواند در شورای نظارت درخواست کند و مجوز فعالیت اخذ کند؛ ما قصاص قبل از جنایت هم نمی کنیم اما هر تشکلی که خواستار فعالیت است باید آن چارچوب های قانون را رعایت کند و اگر بخواهد از آن چارچوب ها خارج و ساختار شکنی کند قطعا قوانین هم اجازه فعالیت نمی دهد.

وی در خصوص گلایه های دانشجویان از امکانات رفاهی دانشگاه نیز با بیان این که امکانات واقعا کم است و خودم هم واقعا شرمنده هستم، گفت: در مدت 5، 6 ماهی که این مسئولیت را برعهده گرفتم واقعا متوجه شدم امکانات خوابگاه ها فوق العاده نامطلوب است و در حد ایده آل نیست، اما می دانید که دولت با محدودیت منابع مواجه است؛ امسال هم با کاهش قیمت نفت، درآمدهای نفتی ما کاهش می یابد و منابع دولتی برای این موارد وجود ندارد.

داودآبادی فراهانی با بیان این که در قانون اساسی هم تحصیل تا زمانی که نیازها رفع شود، رایگان است تصریح کرد: در قانون هم نیامده است که حاکمیت باید معیشت دانشجویی را تامین کند بلکه با توجه به برخی اصول دیگر در قانون اساسی که مبنای آن عدالت اجتماعی است، می خواهیم این فرصت و امکانات را برای کسانی که از دیگر نقاط کشور در دانشگاهی دیگر تحصیل می کنند و توانایی تقبل هزینه های معیشت در شهر دیگر را ندارند، فراهم کنیم که البته دولت هم روز به روز در این زمینه ناتوان تر می شود که بتواند معیشت دانشجویی را به خوبی اداره و هزینه های آن را تامین کند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت با اشاره به مسئله ژتون و صرف بیشتر اعتبارات دانشگاه برای ارائه غذا به دانشجویان خاطرنشان کرد: اکنون همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور مبلغ ناچیزی را دربرابر ژتون از دانشجویان و مبلغی نیز از دولت دریافت  می کنند اما دو برابر مجموع این دو رقم را هزینه می کنند که با پیمانکار قرار داد منعقد کنند که غذای دانشجویان را تأمین کند این مقدار کسری نیز از حوزه های دیگر مانند پژوهش و آموش تامین می شود.

وی افزود: البته با توجه با این که سرفصل فرهنگی، رفاهی و آموزش در بودجه با هم دیده شده است، دانشگاه اعتباری را که دریافت می کند در وهله نخست برای تامین غذا صرف می کند به همین دلیل برای حوزه فرهنگ اعتباری باقی نمی ماند؛ امسال کاری که انجام شد این بود که با توجه به نامگذاری سال به نام فرهنگ، درخواست کردیم سرفصل بودجه فرهنگی دانشگاه جدا شود که دانشگاه ها نتوانند آن را به حوزه های دیگر اختصاص دهند؛ اگر این کار انجام شود در آینده برای تامین مالی تشکل های سیاسی، فرهنگی و حوزه ورزش گشایشی ایجاد می شود.

داودآبادی فراهانی با اشاره به مصوبه مجلس که به دستگاه ها این اختیار را می دهد تا یک درصد بودجه خود را در سال های آینده صرف ورزش کنند از دانشجویان خواست در این خصوص از رئیس دانشگاه مطالبه کنند تا حتما دانشگاه از سال آینده این رقم را به ورزش اختصاص دهد.

وی در خصوص اعتراض دانشجویان به تجمیع واحدهای پردیس بین الملل و دانشگاه سراسری نیز گفت: در سال های گذشته 5 برابر ظرفیت برای پردیس برای مصاحبه دعوت می شد که شاید دانشگاه ها دانشجویی را پذیرش می کردند که به لحاظ علمی سطح پایینی داشت اما امسال فاصله رتبه دانشجویانی که در پردیس ها پذیرش شدند با آخرین رتبه پذیرفته شده در دانشگاه سراسری بسیار کم است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت ادامه داد: به طور مثال آخرین رتبه پذیرفته شده منطقه یک امسال در دانشگاه تهران اگر 120 بوده است، رتبه آخرین نفر پردیس در دانشگاه تهران 230 است؛ به عبارتی والدین دانشجوی با رتبه 230 که در دانشگاه تهران پذیرفته نمی شد و می توانست مثلأ دانشگاه شهید بهشتی قبول شود، حاضر شدند در ازای پرداخت شهریه فرزندشان در دانشگاه تهران تحصیل کند؛ یعنی فقط با یک اختلاف کم دانشگاه های محل تحصیل جابجا شده است اما این نکته را هم باید بگویم که این کار از سوی وزارت بهداشت انجام نشده و در واقع مصوبه مجلس است که وزارت بهداشت آن را اجرا می کند.

در این نشست دانشجویان نیز به طرح دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند که باز شدن فضای فرهنگی دانشگاه برای یک تضارب آراء، ارائه مجوز تأسیس کانون موسیقی، افزایش بودجه فرهنگی، توجه به افسردگی دانشجویان علوم پزشکی پس از فارغ التحصیلی، ارائه برخی تسهیلات به فعالان فرهنگی، توجه به امکانات ورزشی دانشگاه، برگزاری هرساله المپیاد ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی به جای دو سال یک بار، توجه به نبود الگوی صحیح ایده پردازی و فرسایش مشهود در کیفیت و کمیت مطالبات دانشجویی، سرمایه گذاری بر موضوع جهاد سلامت با محوریت کانون هلال احمر، اختصاص مبلغی از اعتبار طرح تحول نظام سلامت به تسهیل ازدواج دانشجویی، اعتراض به تجمیع واحد بین الملل و دانشگاه سراسری و متناسب سازی فضای رفاهی و آموزشی با تعداد دانشجویان از اهم از مطالب بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تبلیغ شهرداری تهران برای خرید خارجی/ دلیل تبلیغات نسنجیده چیست؟
ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران
رای دور دوم از دور اول مهم تر است؟
افزایش رای نظرسنجی توییتر
آموزش تکمیل فرم DS-۲۶۰ برای برندگان لاتاری
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران
مزایا و راهنمای خرید باربیکیو ذغالی +نکات مهم خرید
پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
گاردین: هدف نتانیاهو اساسا غیرواقعی است
آستین: ده‌ها میلیارد دلار به اسرائیل کمک کردیم
فریاد صهیونیست‌های کودک کش از آدم کشی آمریکا بلند شد!
فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
برنامه‌های مختلف رادیو در جشن میلاد حضرت معصومه (س)
ون‌های مسافربر نمایشگاه کتاب نونوار شدند
اسامی ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی اعلام شد
ستاره والیبال ایران همه را سورپرایز کرد!
وزیر ارتباطات: گوشی ایرانی باید توانایی رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد
رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید ارتش
اسامی ۲۲ حوزه‌ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top