تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/09/26 - 13:19
کد خبر: 151062

پیش‌‌بینی 3 میلیونی زائر اربعین در سال آینده

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس سازمان حج و زیارت از پیش‌بینی زائران اربعین در سال آینده خبر داد و گفت: امسال جمعیت یک و نیم میلیون نفری زائران اربعین را در کربلا شاهد بودیم.

به گزارش تسنیم، سعید اوحدی در نشست خبری اربعین سال 93 با بیان اینکه بعد از اربعین سال گذشته ستاد دائمی اربعین با حضور 20 ارگان تشکیل شد و تا قبل از اربعین امسال 12 جلسه برگزار کرد، اظهار داشت: 3 مصوبه مهم حاصل این جلسات بود که در مصوبه اول تصریح شد باید روح مردمی زیارت اربعین را حفظ کنیم و در مصوبه دوم این نکته را در نظر گرفتیم که باید ساماندهی و تسهیل سفر صورت گیرد لذا هیچ موقع ادعا نکردیم که ما می‌توانیم این سفر را مدیریت و سازماندهی کنیم. 

وی اضافه کرد: براساس همین مصوبه بیش از 50 مورد خدمت احصا کردیم که باید تحقق یابد و از جمله آن‌ها می‌توان به خدمات ویزا، خدمات خودرویی و خدمات درمانی که آن‌ها را از نقطه صفر مرزی به داخل شهرهای اصلی آوردیم اشاره کنیم که در این صورت تجمع زائران و تراکم آن در مرز کاهش می‌یابد لذا امسال در مرزها تلفات و حادثه‌ای را شاهد نبودیم. 

اوحدی ادامه داد: مصوبه سوم این بود که در رفت و برگشت زائران ایستایی وجود نداشته باشد لذا با این 3 مصوبه دست کمک به سمت دستگاه‌ها و مردم دراز کردیم و اقدامات مختلفی را امسال انجام دادیم، از این جمله می‌توان گفت که در سال گذشته زائران در مرز چزابه آب شور خوردند اما امسال ستاد اربعین از مردم درخواست کمک کرد که 67 تریلی یعنی حدود 5 میلیون بطری آب معدنی توسط مردم به مرزها اهدا شد. 

وی با بیان این‌که امروز می‌توانیم بگوییم اگر یک میلیون زائر دیگر هم داشته باشیم توانایی ارائه امکانات به آن‌ها را داریم، تصریح کرد: روزانه در مرز مهران به طور متوسط 80 هزار غذا و 50 هزار صبحانه توزیع شد، همچنین در مرز مهران 35 هزار اقامت شب و در شلمچه نیز 35 هزار اقامت شب و در مرز چزابه 25 هزار اقامت شب را شاهد بودیم. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که امکانات اقامتی توسط سپاه، هلال احمر و راهیان نور فراهم شد، خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه 4، 5 و 6 تهران کار نظافت مرز را برعهده گرفتند. همچنین در حوزه درمان، چادرهای هلال‌احمر نیز وجود داشت و از طرفی سازمان هوافضای سپاه 3 درمانگاه بسیار تخصصی در مرزها ایجاد کرد. 

وی اضافه کرد: هیچ هزینه‌ای برای عوارض از زائران گرفته نشد همچنین گذرنامه‌ ایران هم 5 برابر نسبت به سال گذشته خدمات‌رسانی کرد، سازمان حج همچنین با تفاهمنامه‌ای که با بیمه ایران امضا کرد همه زائران را به صورت رایگان بیمه کرد و سازمان هلال احمر نیز همه زائران را تحت درمان رایگان خود قرار داد. 

اوحدی ادامه داد: 30 موکب را سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی کرد تا در مسیر نجف تا کربلا مستقر کنیم، از طرفی 30 موکب دیگر نیز توسط ستاد بازسازی، شهرداری تهران و راهیان نور همه با عنوان موکب امام رضا‌(ع) در مسیر نجف تا کربلا ایجاد شد. همچنین 130 ظرفیت اسکان موقت در کربلا نیز ایجاد شد که در سال گذشته وجود نداشت. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که هیچ‌کس حتی خود عراقی‌ها هم تصور نمی‌کردند چنین جمعیتی از ایران برای زیارت عتبات به عراق بیاید خاطرنشان کرد: ظرفیت مرزهای ما روزانه 25 هزار نفر است اما روزهایی را داشتیم که 350 هزار زائر از مرز عبور کردند. در کل 1.5 میلیون زائر برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین مشرف شدند که 100 هزار نفر اتباع خارجی نیز عمدتاً از کشورهای پاکستان و افغانستان و هند و بنگلادش وجود داشتند. 

وی با بیان این‌که مرز شلمچه در سال گذشته فقط 2 سرویس بهداشتی داشت اما امسال 180 سرویس بهداشتی قرار دادیم، یادآور شد: از دولت عراق برای برداشتن ویزا تشکر می‌کنیم اما آن‌ها باید از قبل به ما اعلام می‌کردند چرا که در روزی که آن‌ها اعلام کردند نیازی به گرفتن ویزا نیست، حجم بسیاری از مردم در پشت مرزها به صورت نامنظم وجود داشتند که البته با برنامه‌ریزی از گیت‌های ایران عبور می‌کردند ولی چون امکاناتی در آن طرف مرز در عراق برای این همه زائر فراهم نشده بود، بسیاری از این زائران معطل ماندند. 

اوحدی گفت: در زمان برگشت زائران حجم جمعیت 20 میلیونی زائر در عراق وجود داشت لذا خیلی تلاش کردیم که دستور وزیر کشور را مبنی بر اینکه هزار اتوبوس ایرانی وارد عراق کنیم تا زائران را از نجف و کربلا به مرزها بیاورند، عملی کنیم اما متاسفانه تشریفات عراق اجازه این کار را به ما ندادند لذا تراکم جمعیت در کربلا و نجف وجود داشت. 

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: صبح روز اربعین در جلسه وزارت کشور مصوب شد 4500 دستگاه اتوبوس با تمرکز 70 درصدی در مهران مستقر شوند تا زائران را از مرز به سمت ایلام بیاورد. در روز اول برگشت 40 هزار خودرو در شهر 15 هزار نفری مهران پارک شده بود لذا گره ترافیکی عجیبی را شاهد بودیم که خوشبختانه سپاه وارد عمل شد و جاده فرعی خاکی را از مسیر مرز تا خارج مهران کشید.

وی ضمن ابراز تشکر از پلیس راهور، یگان ویژه، هلال احمر، اورژانس و سازمان راهداری گفت: کاستی‌های موجود در مقابل اقیانوس‌ها خدمت خالصانه قطره‌ای بیش نبود تاکنون 14 هزار اتوبوس مسیر انجام شده است در حالی که ظرفیت ناوگان کل کشور 20 هزار اتوبوس است.

اوحدی با بیان این‌که تاکنون یک میلیون و 150 هزار زائر وارد کشور شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای خدمت‌گذاری به زائران و حجم بالای زیارت‌کنندگان عتبات در مقطعی طبیعی بود که برخی به دلیل این حجم بالا بلیت هواپیما را 3 برابر فروختند که البته با آن‌ها برخورد شد. همچنین برخی هم بلیت اتوبوس را گران گرفتند. 

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ظرف صبح تا ظهر امروز مرز شلمچه و چزابه هر کدام 8 هزار نفر ورودی داشتیم لذا امروز ستاد اربعین پایان عملیات شلمچه و چزابه را اعلام می‌کند و پایان عملیات در مهران نیز تا فردا غروب اعلام می‌شود. 

وی ضمن تشکر از وزارت نفت برای تأمین سوخت اتوبوس‌ها در نزدیکی مرز، اضافه کرد: بعد از تجاوز داعش به عراق، برپایی این اجتماع بزرگ پاسخ سنگینی به آن‌ها بود که حضور حماسه‌آفرین جهان تشیع که در کنار آن‌ها گروهی از اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی هم وجود داشتند سیلی محکمی بر یاوه‌گویی عملکرد داعش در طول ماه‌های گذشته به حساب آمد چرا که داعشی که بزرگ‌ترین جنایت‌های بشری را انجام داد حتی نتوانست به اندازه قدمی در خلاف جهت این سیل خروشان عالم تشیع موارد ضدامنیتی انجام دهد. 

اوحدی گفت: اربعین امسال پیامی هم به دنیا داشت که این همه اسلام‌هراسی و خشن نشان دادن شیعه و اسلام دروغ محض است و افرادی با پای پیاده در اوج مظلومیت به زیارت عتبات آمدند. این اتفاق بزرگ آثار خوبی هم برای مردم عراق داشت و آن این‌که عراق احساس کرد سیل عظیمی پشتوانه آن‌ها قرار دارد. 

وی با بیان این‌که فرهنگ اربعین در استان‌های خوزستان و ایلام بسیار دیده شد، خاطرنشان کرد: از الآن باید برای اربعین سال بعد برنامه‌ریزی کنیم که پیش‌بینی می‌شود سال آینده 2 برابر جمعیت فعلی یعنی بیش از 3 میلیون نفر برای زیارت اربعین مشرف شوند. 

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مهم‌ترین آسیبی که باید برای رفع آن سرمایه‌گذاری کرد، توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها در مرزهاست، مانند روشنایی جاده‌های منتهی به مرز و اینکه این جاده‌ها اصلا ایمن نیستند. از طرفی باید مبادی مرزها نیز توسعه یابد. 

اوحدی با بیان اینکه در کل سفر زائران به اربعین 21 نفر زخمی‌های حادثه 3 تصادف 3 روز گذشته بودند که یک نفر از آنها در کما در بیمارستان کوت بستری است، اظهار داشت: حدود 24 نفر فوتی این سفر از بین زائران بود که برخی از آن‌ها به دلایل مشکلات قلبی اتفاق افتاد. 

وی گفت: یکی از پیشنهادها این است که برای سال بعد موکب‌ها توسط هر استان ایجاد شود. همچنین زائرسرای 10 هزار نفری بستان سال آینده در این شهر برای زائران اربعین احداث می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا اتوبوس‌ها از مرز ایران تا نجف توسط شهرداری تهران خدمت‌رسانی نکردند، گفت: دولت عراق مجوز این کار را به ما نداد. همچنین برای سال آینده موضوع بازگشایی مرز سومار  که هیچ امکاناتی ندارد ولی امن است و مرز قصرشیرین که امکانات بهتری از مهران دارد ولی هنوز امنیت آن طرف مشخص نیست، مطرح است. 

اوحدی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از شیعیان عراقی طی یکی‌، دو روز گذشته از مرز چزابه برای زیارت امام رضا (ع) در ایام شهادت ایشان وارد کشور شدند.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نتانیاهو زمان صدور حکم بازداشت خود را اعلام کرد
طلا پرید ؛ بیت‌کوین قرمز شد
نخستین واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۵۰ نفر
ادعای حسن روحانی در فیلم تازه منتشر شده درست است؟ +جزئیات
گزینه رد شده فولاد با ۳۰۰ هزار دلار بیشتر پرسپولیسی شد
آقای گل پرسپولیسی در استقلال؟
مذاکره پرسپولیس با ۴ بازیکن داخلی و ۲ خارجی
واکنش خاص شهید رئیسی به یک پیشنهاد +فیلم
شوک به پرسپولیس
اسم مهدی قایدی در لیست نکونام
اتفاق بزرگ در باشگاه پرسپولیس
افزایش ۱ میلیون تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان
مدت زمان قرارداد سرمربی جدید پرسپولیس
پاسخ به شایعه/ تکذیب حضور نیروهای عراقی و یمنی در جنوب لبنان
وقوع درگیری‌های شدید در جنین/ گلوله‌باران نظامیان صهیونیست
حجت الاسلام عابدینی: اجماع و ائتلاف انقلابی محقق خواهد شد
تل‌آویو، لشکر بازنشستگان تشکیل می‌دهد!
تاکید ژاپن به تداوم اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه
مجمع روحانیون مبارز از مسعود پزشکیان حمایت کرد
ترافیک کیلومتری برای عوارضی که تعطیل است!
مخالفت دولت عربستان با رای دادن حجاج ایرانی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top