تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/10/09 - 23:00
کد خبر: 152584

گنده گویی سرکرده گروهک 50نفره

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو گروهک ملی مذهبی و از بازداشتی‌های فتنه سبز می‌گوید شعار اعتدال و جنبش بنفش که روحانی و حامیانش مطرح کردند، هویت جعلی و فاقد محتواست.

سایت‌های ملی-مذهبی و کلمه اظهارات سعید مدنی از اعضای گروهک ملی-مذهبی را منتشر کردند که گفته است: هویت‌ها همیشه مسیر رو به پیش ندارند، روایت‌ها ممکن است ثابت و حتی ارتجاعی باشند روایت ثابت آن است که حوادث و وقایع تغییری در دوری و نزدیکی به هدف آن ایجاد نکنند. در واقع در این وضعیت پدیده یا «سوژه‌»  نازا و عقیم شده، حوادثی رخ می‌دهند اما تغییری در موقعیت جنبش پدید نمی‌آورند. شما این پدیده‌ای را که در انتخابات ریاست‌جمهوری تحت عنوان جنبش بنفش راه افتاد، ببینید. اگرچه اصلا آن پدیده جنبش نبود، اما به هر حال گروهی تلاش کردند تا با مهندسی وارونه یا مشابه‌سازی آن با جنبش سبز، یک کمپین محدود انتخاباتی را در هیبت یک جنبش اجتماعی مطرح کنند.

وی می‌افزاید: با وجود آنکه دوستان آقای روحانی آن کمپین را طراحی و اجرا کرده بودند و به رغم تمایل دولت به برجسته‌سازی آن با هویت مجعول «اعتدال»  و برگزاری مجموعه‌ای از سمینارها، گزارش‌ها و مجموعه‌ای از فعالیت‌های ژورنالیستی در روزنامه‌های رسمی مثل ایران یا حتی نشریه مهرنامه و غیره، اینقدر این تفکر عقیم و نازا بود که در خوش‌بینانه‌ترین ارزیابی‌ها حداکثر می‌توان ادعا کرد آن پدیده و روایت مربوط به آن، در جا می‌زند یا ثابت و فیکس شده، نه جلو می‌رود و نه اصلا حرکتی دارد. این روایت داستانی یکنواخت یا فیلمی است که گره دراماتیک ندارد.

وی از سیّالیت و گذار بودن هویت جریان متبوع خود خبر می‌دهد و می‌گوید: شما با شنیدن گزاره اجرای بدون تنازل قانون اساسی چه معنایی را در ذهن متبادر می‌کنید؟ این معنا اصرار دارد که فعلا]![  در این دوره و مقطع با کسانی که شعار یا مواضعی فراتر از قانون اساسی مطرح می‌کنند اختلاف داریم اما آیا تا ابد این چارچوب برقرار خواهد ماند. پاسخ منفی است.

عضو گروهک ملی-مذهبی در ادامه با کنایه به روحانی و حامیانش گفت: کسی نمی‌تواند صبح از خواب بیدار شود و به دلیل احساس تکلیف هویتی را بیافریند. تعجب من از ساده‌انگاری برخی نیروهای سیاسی است که تصور می‌کنند می‌توان به طور خلق‌الساعه هویتی را متولد کرد. بازگردم به ماجرای «جنبش بنفش» یا همین ادعای «اعتدال». من اگر چه از پیروزی روحانی در انتخابات ارزیابی مثبتی دارم و برای ایشان و دوستان‌شان آرزوی موفقیت می‌کنم، اما با همه این احوال ادعای هویتی مستقل تحت عنوان اعتدال را ساده‌انگاری می‌دانم. هویت محصول یک فرآیند طبیعی است و نه تزریق آنی و فوری. حتی برخی دوستان این ادعا را توهین به خود تلقی می‌کنند، معتقدند ادعای  اعتدال به معنای آن است که همه جریانات اصلاح‌طلب پیش از این معتدل نبوده‌اند. شما معتدل‌تر از آقای خاتمی، آقای کروبی و آقای موسوی چه کسی را سراغ دارید؟ با واژه که نمی‌توان هویت ساخت، نمی‌توان جنبش ساخت.

یادآور می‌شود گروهک ملی-مذهبی ارتباطات گسترده‌ای را در طول دهه گذشته با افراطیون حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) برقرار کرد به نحوی که میان دو طرف همفکری و همکاری کامل وجود دارد.

گزافه‌گویی عضو گروهک ملی-مذهبی درباره جنبش و عقبه اجتماعی در حالی است که کریم سنجابی سرکرده ملی‌گراها در اول انقلاب بر فقدان پایگاه اجتماعی گروهک‌های جدا از خط امام تأکید کرده بود. پایگاه اینترنتی گویانیوز در تاریخ 19 بهمن 1390 نوشت:‌ «پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام کنونی، گروهی از سیاسیون به کریم سنجابی گله‌مند بودند که چرا با به راه انداختن تظاهرات حزبی، از خمینی حمایت کرده بود؟ سنجابی در جواب این سوال با پوزخندی جواب می‌دهد که «ما نه تنها در بهترین شرایط هرگز قادر به کشاندن مردم به خیابان‌ها آن هم کمتر از 50 نفر نبودیم و همیشه در حسرت راهپیمایی میلیونی بودیم که خارج از بضاعت ما بود بلکه این نفوذ شخصیت و کاریزمای آیت‌الله خمینی بود که ما را هم به دنبال خود کشاند...». گویانیوز ادامه می‌دهد«این اگرچه واقعیتی است تلخ اما باید قبول داشت که مهمترین شاخص اعتنا به تاثیرگذاری یک گروه سیاسی، داشتن حمایت مردمی است. بی‌تعارف، هیچ یک از گروه‌های اپوزیسیون تاکنون دارای چنین کاریزمایی نبودند آنقدر که حتی در تجمیع طرفداران خود در خارج از کشور لنگ می‌زنند».

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نخستین گروه زائران ایرانی امروز مُحرم می‌شوند
فیلم/ بارش تگرگ در حرم مطهر رضوی
عملیات وعده صادق ناگفته های زیادی دارد
عکس/ تشییع پیکر همسر زنده یاد علی حاتمی
سرعت در جذب اعضای هیات علمی رتبه دانشگاه‌ها را تغییر می‌دهد
آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و دانشگاههای دولتی
موسسه علم و فناوری شهید مسعود علیمحمدی راه‌اندازی شد
سد البرز مازندران سرریز شد
سرکوب وحشیانه دانشجویان حامی فلسطین در هلند +فیلم
ماجرای گردنبند خاص وحید شمسایی +فیلم
اولویت سازمان سنجش پس از ملی شدن چیست؟
شکست مذاکرات دانشجویان معترض با مسئولان دانشگاه ملبورن
کودک نابینا بعد از یک سال مادرش را دید +فیلم
درخواست ایران از امارات برای بازگرداندن کلاهبردار متواری
هشدار فوری سیل به ۸ استان
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
بورس هفته را صعودی آغاز کرد
توقف اجرای حکم اعدام مرد متجاوز در آخرین لحظه
کارت ملی چه تغییراتی می‌کند؟
داعش: حامیان طالبان را هدف قرار می‌دهیم
ابتلای یک‌سوم ایرانی‌ها به فشار خون بالا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top