تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/10/09 - 23:16
کد خبر: 152585

قرار نیست با توافق مشکلات اقتصادی ایران حل شود

خبرنامه دانشجویان ایران: مدیر تحقیقات در موسسه واشنگتن می‌گوید آمریکا به لغو تحریم‌های اصلی علیه ایران بی‌میل است و به همین دلیل توقع نمی‌رود توافق محتمل تاثیر مثبت بر اقتصاد ایران بگذارد.

پاتریک کلاوسون در تحلیلی که از سوی بخش مطالعات خاورمیانه در اندیشکده ویلسون منتشر شده می‌نویسد: رسیدن به توافق هسته‌ای هر زمانی که اتفاق بیفتد، تازه شروع داستان است. از آن کم‌اهمیت‌تر این است که معامله‌ای انجام شود. برای ایرانی‌ها، اگر بعد از موافقت‌نامه وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند، توافق خوب خواهد بود؛ اگر وضعیت رکود در جا بزند، توافق بد است. اگر اقتصاد ایران همگام با انتظارات مردم بدون درنگ بهبودی پیدا نکند، نارضایتی از روحانی افزایش پیدا می‌کند. وضعیتی که تا حدودی همین امروز هم وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که تاثیر یک توافق هسته‌ای بر اقتصاد ایران داستان پیچیده‌ای دارد. تحریم‌های بازرگانی تنها در یک فرآیند مرحله به مرحله بعد از اجرای مفاد توافق‌نامه توسط تهران اجرا خواهد شد. محدودیت‌های زیادی همچنان پا بر جا خواهد بود. رفع محدود تحریم‌ها در حوزه بانکی که شدیدترین نوع تحریم‌ها بوده است و اتفاقا ایران بیش از سایر تحریم‌ها خواستار لغو آنهاست، احتمالا تاثیر چندانی نخواهند داشت.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، کلاوسون اضافه کرد: به طور خلاصه باید گفت هیچ روشن نیست که ایرانی‌ها چگونه تاثیر اقتصادی توافق را ارزیابی می‌کنند. اگر ایرانی‌ها احساس کنند که توافق چیز زیادی به آنها نمی‌دهد، هر توافق بدست آمده‌ای هم می‌تواند خیلی زود معلق شود و همه طرف‌های دیگر را برای شکست سرزنش می‌کند.
همزمان روزنامه لس‌آنجلس تایمز اعلام کرد: هر لحظه امکان شکست مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. این مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی محکوم به تمدید شد. رهبر عالی ایران اخیرا گفت که مخالفتی با مذاکرات ندارد. پس از آن مشکلی که باقی ماند هم‌داستان کردن دستور کارهای ایران و آمریکا در گفت‌وگوها بود.
دراین‌باره «جان لیمبرت» از دیپلماتهای سابق آمریکایی در ایران معتقد است: «ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای در ظاهر امر گویی دارند راجع به موضوع مشترک صحبت می‌کنند اما در باطن کلام هر یک به بیراهه می‌روند و سر از موضوعی دیگر درمی‌آورند. آمریکا از سانتریفیوژها صحبت می‌کند و ایران از عزت و احترام و این یک زوجیت ناهمگون است.»
لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: مذاکرات از این ماه از سر گرفته می‌شود و دیپلماتها شروع کرده‌اند موقعیتی را بسنجند تا چنانچه مذاکرات شکست خورد، چه باید بکنند. همه دغدغه‌ هر دو طرف این است که یقین بدانند اگر مذاکرات شکست خورد این طرف مقابل است که سزاوار  ملامت است.
این روزنامه می‌افزاید: در آمریکا سناتورهایی مانند منندز همچنان بر تشدید تحریم‌ها مصر هستند اما مقابل استراتژی تشدید تحریم‌ها یک مانع بزرگ وجود دارد؛ تحریم‌ها فقط زمانی موثر خواهند افتاد که همه شرکای تجاری ایران مجدانه در آن مشارکت جویند. روشن است که اگر مذاکرات شکست بخورد و ایران مقصر شناخته نشود، هرگز چنین وضعیتی پیش نخواهد آمد.
لس‌آنجلس‌تایمز در پایان تأکید می‌کند: نباید خودمان را مسخره و خیال کنیم تا زمانی که حاکمیت اسلامی سر کار است، ایران تسلیم می‌شود؛ هر چه انجام شود فقط یک توافق موقت است.
همچنین به گزارش روزنامه الاخبار میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه در جریان سفر  چندی پیش خود به لبنان گفته است: تنها گرهی که در مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 همچنان باز نشده مانده مسئله لغو تحریم‌هاست که آمریکا نمی‌خواهد فورا لغو کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رهبر انقلاب فردا بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند
اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس یازدهم
امیر حیدری در دیدار با پدر شهید آل‌هاشم: همه ما فرزندان شما هستیم
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده کادر پرواز شهادت
بزرگداشت شهدای خدمت در ستاد نیروی هوایی ارتش/ امیر هادیان: شهید رئیسی تا پای جان خادم مردم بود
آیت‌الله مدرسی‌یزدی: مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
گزارش تصویری| دسته بزرگ عزاداری هیئات دانشجویی
افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری +عکس
اجتماع طلاب و حوزویان در بزرگداشت شهدای خدمت در مدرسه علمیه فیضیه قم +عکس
برگزاری بزرگداشت سیدالشهدای خدمت در حرم شاهچراغ
بیانیه مجمع جهانی بیداری اسلامی در پی شهادت رئیسی
مروری بر ۲۳ بار حضور و دیدار رئیس‌جمهور شهید با دانشگاهیان
تعطیلی تمامی واحدهای قضایی در روز چهارشنبه
تایید انتخابات مجلس در ۲۱ حوزه و تعیین تاریخ انتخابات ریاست جمهوری
پیام تسلیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور
حضور مقامات سوریه در سفارت ایران در دمشق برای ابراز همدردی
تعطیلی موزه‌ها در روز چهارشنبه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top