تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/10/11 - 15:07
کد خبر: 152781

علامه مصباح: انحراف از مسیر حق انسان را تباه می‌کند

آیت الله مصباح یزدی ثبات قدم در مسیر حق را شرط لازم برای سعادت انسان دانست و گفت: کسانی بودند که نیت‌ها و خدمات خوبی داشتند اما در ادامه 180 درجه تغییر کردند؛ چنین کسانی با این رفتار خود همه اعمال خوبش را نیز باطل می کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آیت الله مصباح یزدی ثبات قدم در مسیر حق را شرط لازم برای سعادت انسان دانست و گفت: کسانی بودند که نیت‌ها و خدمات خوبی داشتند اما در ادامه 180 درجه تغییر کردند؛ چنین کسانی با این رفتار خود همه اعمال خوبش را نیز باطل می کنند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به این که بشر به علت تعدد علوم و عمر محدود خود ناچار است برای تحصیل، رشته خاصی را انتخاب کند، اظهار داشت: به طور طبیعی انسان به سراغ علمی می رود که منفعت بیشتری برای او داشته باشد.

وی با بیان این که برخی علوم منفعت شان با سایر علوم قابل مقایسه نیست، گفت: اگر چیزی نفعش بی نهایت باشد با هیچ چیز دیگری نمی توان آن را مقایسه کرد همچنین اگر ضررش رسیدن به آن بی نهایت باشد نیز باید تلاش کنیم خود را از آن ضرر حفظ کنیم.

نماینده مردم تهران درمسیر حق رهبری علم توحید را مصداق بارزی از این قضیه شرطیه دانست و گفت: اگر موجودی باشد که فضیلت و خیر و برکتش قابل شمارش و اندازه گیری باشد، منفعتی که از او می بریم حد و حصر ندارد؛ یعنی باید تلاش کنیم تا بدانیم خدایی وجود دارد یا خیر، ای معرفت با هیچ علمی قابل مقایسه نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرشان کرد: کسانی هستند که سال ها زحمت می کشند که به یک فرد دارای مقامی ارتباط برقرار کنند تا شاید 10 سال دیگر او بتواند دستش را بگیرد؛ با این که احتمال می دهد چنین اتفاقی بیفتد و می داند در صورت تحقق نیز این منفعت رسانی محدود خواهد بود اما باز تلاش می کند.

اعتقاد به معاد نتیجه خودشناسی است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: با این وجود برای ارتباط برقرار کردن با خدایی که با کمال مهربانی و بدون هیچ منتی انسان را به سوی خود دعوت می کند و هرچه بخواهد با حفظ احترام و عزت فرد برایش فراهم می کند و با قدرت بی نهایت خود می تواند تمام موانع سعادت فرد را رفع کند، باید چه اندازه تلاش کرد؟

آیت الله مصباح یزدی حوزه دیگر معرفتی که با همین ملاک اهمیتش درک می شود را خودشناسی دانست و گفت: افرادی تا مقاطع بالای انسان شناسی تحصیل کرده اند در نهایت اعتراف می کنند که انسان را به خوبی نشناخته اند؛ ابتدا شاید تصور شود که آثار وجودی انسان محدود و بی ارزش است اما اگر خود را بشناسیم خواهیم فهمید که زندگی ما خیرات و برکات نامحدودی می تواند داشته باشد.

وی نتیجه خودشناسی را اعتقاد به معاد دانست و بیان داشت: اگر بدانیم که انسان در این دنیا عمر محدودی دارد به لحاظ تأثیر گذاری در رفتار این علم کمتر از اعتقاد به توحید نیست؛ گاهی تأثیر خودشناسی بیشتر است، شاید بتوان گفت تمام بلاها، جنایت ها و آفت های موجود در دنیا مربوط به نقص در خودشناسی بوده و این که تصور می کنیم زندگی ما محدود به همین دنیا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِر» گفت: چرا خداوند ایم دو را باهم ذکر می فرماید؟ نقشی که اعتقاد به آخرت در زندگی ما دارد با هیچ چیز به جز توحید نمی توان مقایسه کرد؛ پس از آن که فهمیدیم زندگی ابدی در پیش داریم این پرسش مطرح می شود که چه کنیم در این زندگی ابدی خوش بگذرانیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان آیه«وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ قَالَ إِنَّکُمْ مَاکِثُونَ» ابراز داشت: اهل جهنم به فرشتگان می گویند از خدا بخواهید مرگ ما را برساند، آنها پاسخ می دهند مرگی در کار نیست و شما در اینجا باقی خواهید ماند؛ اگر کسی اهل عذاب شد تا بی نهایت عذاب خواهد دید.

مفاسد بزرگ به خاطر ایمان نداشتن به آخرت اتفاق می افتد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این که انسان پس از خود شناسی در می یابد که نمی تواند به تنهایی برنامه کاملی برای سعادت و رسیدن به بهشت برای خود طراحی کند، گفت: اینجا است که فرد به مسأله نبوت نیز اعتقاد پیدا می کند؛ مهم تر از علم به توحید، معاد و نبوت وجود ندارد و هرکسی دنبال این سه مسأله نرود خسارتی می کند که با هیچ چیز قابل جبران نیست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: قرآن دلیل وقوع بسیاری از مفاسد بزرگ را نداشتن ایمان به آخرت بیان می فرماید، حتی کسانی که گمراه می شوند و فریب دیگران را می خورند.

آیت الله مصباح یزدی در توضیح آیه«وَ کَذلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوّاً شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً» گفت: خداوند می فرماید ما در نظام آفرینش انبیاء شیاطین قرار دادیم؛ کار اینها این است که به هم دیگر حرف های زیبا یاد می دهند تا همدیگر را فریب دهند یعنی این آیه نقش تبلیغات را بیان می فرماید.

وی افزود: خداوند در این آیه تأکید می فرماید که خیال نکنید اینها از دست ما خارج شده اند، اگر می خواستیم اجازه نمی دادیم چنین کاری کنند«وَ لِتَصْغَى إِلَیْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ لِیَرْضَوْهُ وَ لِیَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ» شیاطین مردم را به چیزهایی که خوششان می آید دعوت می کنند و خداوند اجازه می دهد که دل به حرف های زیبای آنان بدهند و فریب بخورند.

کسانی که هیچ دغدغه ای نسبت به آخرت ندارد دل به القائات شیطانی می دهند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی که هیچ دغدغه ای نسبت به آخرت ندارند و زندگی دنیا را انتخاب کرده اند خداوند کمک شان می کند تا به وسیله شیاطین اغوا شوند؛ اینها نه تنها به القائات شیطانی توجه و تمرکز دارند بلکه به آن دل می دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید به این که علم به تنهایی برای رسیدن به سعادت کافی نیست، گفت: طبق آیات قرآن فرعون می دانست که حضرت موسی(ع) پیامبر خدا است و معجزاتش نیز از جانب خداوند است اما این علم به دردش نخورد و شاید اگر اینها را نمی دانست کارش آسان تر بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: علم وقتی به درد می خورد که بر اساس آن عمل کنیم و در زندگی خود تأثیر دهیم؛ این که راه حل مشکلات را بدانیم و به دیگران نیز پاسخ دهیم اما در زندگی خود به شکلی عمل کنیم که گویا آن مطلب را نمی دانیم، هیچ فایده ای برایمان نخواهد داشت.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: پس از آن که دانستیم علم توحید، معاد و نبوت چیست، نوبت می رسد به این که چه کنیم ایمان داشته باشیم؟ باید تصمیم بگیریم که ملتزم به عمل بر اساس این دانسته ها باشیم یعنی یک عامل ارادی باید با علم ما همراه شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که بر اساس اعتقاد به اصول دین ارزش هایی بوجود می آیند، ابراز داشت: توجه کنیم ما که معتقد به وجود خداوند هستیم چه چیزهایی باید برایمان ارزشمند باشد و به آن دل بدهیم؛ وقتی نوبت به رفتارهای جزئی می رسد باید طبق دستوراتی دین و شریعت عمل کنیم.

برقراری امنیت برای رشد و تعالی بشر ضروری است
وی هدف از خلقت انسان رشد و تعالی دانست و گفت: در این راستا باید برخی نیازهای ما تأمین شود که اصالتا ارزشی ندارند اما برای رسید به اهداف الهی لازم و ضروری هستند؛ نیازهای بدن، امنیت، فراهم شدن شرایط اجتماعی به شکلی که مانعی برای رشد فرد نباشد، اینها نیازهای اولیه زندگی است همچنین افزون بر این باید نیازهای دیگران را نیز تأمین کنیم زیرا که اسلام تأکید فراوانی به زندگی اجتماعی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تهدیدات گسترده دشمنان در جنگ سخت و نرم اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس آیه«وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ» نه تنها باید امنیت را برقرار کنیم بلکه باید کاری کنیم که دشمن جرأت انجام کاری علیه ما را نداشته باشند و عامل بازدارنده در این زمینه داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امروزه دشمن در عرصه جنگ نرم بیشتر فعالیت دارد، گفت: آنها فرهنگ، اقتصاد و علم ما را هدف قرار داده اند و می خواهند نگذارند ما در این زمینه ها پیشرفت کنیم؛ باید در این عرصه نیز به مبارزه با دشمن بپردازیم.

ثبات قدم در مسیر حق انسان را به سعادت می رساند
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیات«وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» و «وَ لِلَّه‌ِ الْعِزَّه‌ُ وَ لِرَسُولِه‌ِ وَ لِلْمُؤْمِنِین‌« بیان داشت: خداوند اجازه نمی دهد فرد مؤمن و جامعه ایمانی در مقابل فرد کافر یا جامعه کافران ذلیل شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دنیا دوران جنینی بشر است اما باید این جنین سالم بماند تا بتواند به زندگی حقیقی دست یابد بنابراین ورود به تمام این عرصه ها مقدمه واجبی است برای رسیدن به زندگی ابدی؛ این کارها همگی حسن فعلی دارند و اگر ما آنها برای خدا انجام دهیم، حسن فاعلی نیز پیدا می کند و موجب سعادت اخروی می شود.

آیت الله مصباح یزدی با توجه به اهمیت ثبات قدم در مسیر حق، گفت: کسانی ابتدا با نیت های خوبی وارد شدند و خدمات خوبی انجام دادند اما کم کم مسیرشان عوض شد و 180 درجه تغییر کردند؛ خداوند شرایطی بوجود آورده است که راه درست را بشناسیم و انتخاب کنیم اما باید این مسیر را تا پایان ادامه دهیم، اگر بهترین خدمات را انجام دهیم و سپس تغییر مسیر دهیم، همه کارهایی که کردیم باطل می شود.

وی افزود: از سوی دیگر اگر فردی صد سال گناه کند و در سال پایانی عمر واقعا پشیمان شود و بنا بگذارد که تغییر کند، خداوند می پذیرد؛ به همین دلیل است که همه بزرگان می گویند دعا کنید عاقبت به خیر شویم زیرا نمی دانیم آن تصمیم نهایی ما که بسیار حساس و مهم است چه خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top