تاریخ انتشار: شنبه 1393/10/13 - 11:00
کد خبر: 152958

در نشست بررسی‌ مشکلات نظام بانکی‌ در معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی؛

حساب های قرض الحسنه ای که وام قرض الحسنه نمی شود!

حساب های قرض الحسنه ای که وام قرض الحسنه نمی شود!

در ادامه امینی با ارائه آمار به بررسی حساب های قرض الحسنه پرداخته و گفت که از حدود 100 هزار میلیارد تومان سپرده های قرض الحسنه تنها حدود 30 هزار میلیارد تومان آن به صورت وام قرض الحسنه پرداخت شده و بقیه آن را بانک، تسهیلات با کارمزد بالا داده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: نشست بررسی‌ مسایل مهم نظام بانکی‌ با حضور نمایندگانی از بسیج دانشجویی دانشکده‌های اقتصاد تهران، امام صادق، شریف، آزاد مرکز و مدرسه عالی‌ مطهری برگزار شد و محمد امینی رعیا کارشناس مسائل بانک به تشریح مشکلات موجود در نظام بانکی کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وی در ابتدای صحبت خود به اهمیت و تاثیر فعالیت‌های دوره دانشجویی پرداخت و با اشاره به برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی اردیبهشت سال1391 دردانشگاه علم و صنعت آن را سر آغازی بر شکل گیری گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور دانست.او همچنین اقتصاد را جبهه‌ جنگ امروز کشور خواند و با ارائه بیاناتی از رهبر معظّم انقلاب به تشریح وظیفه دانشجویان در این زمینه پرداخت.

در ادامه نشست با اشاره به پول محوربودن نظام تامین مالی ‌کشوربه کار کردهای نظام بانکی در سه زمینه ۱- تجهیز و تخصیص منابع ۲- خلق پول و ۳- خدمات پرداخت و به تفصیل دو مورد اول را مورد برسی‌ قرار داد.

امینی با توضیح تجهیز و تخصیص منابع به عنوان سپرده گذاری و پرداخت تسهیلات، قالب‌های مختلف مورد استفاده در نظام بانکی‌ را تشریح کرد، همچنین نقش بانک‌ها در خلق پول و نحوه آن و تفاوت افزایش نقدینگی از طریق پایه پولی‌ و ضریب فزاینده را توضیح داده وبا ارائه آمار خاطر نشان کرد حجم عظیمی‌ از نقدینگی موجود ناشی‌از قدرت خلق پول بانکهاست.

در ادامه برنامه با پرداختن به مشکلات نظام بانکی آن را در هشت محور اصلی‌ :

1. توصیه ای بودن سیاست های بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات

2. شرکت داری و ملک داری بانک ها

3. مطالبات معوق و عدم تمایل بانک ها به باز پس گیری

4. مشکلات زیاد مردم در دریافت وام های خرد و وام ازدواج اندک

5. عدم تخصیص سپرده های قرض الحسنه به مصارف قرض الحسنه

6. عقود صوری، ربوی بودن نظام بانکی و چالش نرخ سود

7. عدم شفافیت نظام بانکی

8. فسادهای سیستمی و ناکارآمدی

دسته بندی نموده و به تفصیل هر یک پرداخت.

وی با بررسی آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی در مورد عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بی‌ تاثیر بودن توصیه‌های بانک مرکزی در این زمینه را نتیجه گرفت و با اشاره به ارائه تسهیلات بیش از حد توصیه شده به بخش بازرگانی و ارائه کم تر به بخش تولید از رویه بانک‌ها در این زمینه و عدم پذیرش مسئولیت در سطح ملی‌ انتقاد کرد.

امینی در ادامه با مرتبط دانستن معوقات سنگین بانک‌ها با شرکت داری  علت اصلی‌ عدم تمایل نظام بانکی‌ علی‌ الخصوص بانک‌های خصوصی به پیگیری معوقات را پرداخت تسهیلات به افراد و شرکت‌های خودشان دانست و پیشنهاد داد بانک‌ها به جای اصرار بر کاهش نرخ ذخیره قانونی پیگیر وصول مطالبات معوق خود باشند.

مشکلات مردم در گرفتن وام و کم بودن وام ازدواج موضوع دیگری بود که امینی به آن اشاره کرد.

وی با انتقاد از اندک بودن وام ازدواج و وجود صف طولانی جوانان برای دریافت وام افزایش مقدار این وام به 20 میلیون را خواستار شد.

در ادامه با ارائه آمار به بررسی حساب های قرض الحسنه پرداخته و گفت که از حدود 100 هزار میلیارد تومان سپرده های قرض الحسنه تنها حدود 30 هزار میلیارد تومان آن به صورت وام قرض الحسنه پرداخت شده و بقیه آن را بانک  تسهیلات با کارمزد بالا داده است.

امینی با صوری خواندن بسیاری از قرارداد های بانکی آن را مصداق ربا دانست و ساختار را همان قرض ربوی دانست که ظاهری اسلامی دارد.

او همچنین عدم شفافیت و فساد ناشی از آن را معضلی دیگر در  نظام بانکی خواند و از در دسترس نبودن اطلاعات بانک ها گلایه کرد.امینی با انتقاد از عدم توجه به قوانین موجود در نظام بانکی و عدم شفافیت،این دو را عوامل اصلی فسادهای عظیم در نظام بانکی دانست.

وی در بخش پایانی صحبت های خود ضمن انتقاد از طرح کاهش ذخیره قانونی این سیاست را با توجه به بی انظباطی های گسترده بانک ها مغایر با نقش بانک مرکزی دانست و خواستار بهره گیری بانک مرکزی از ابزارهای قانونی برای جلوگیری از تخلفات بانکی شد.

در انتها نیز مدعوین به تبادل نظر با کارشناس برنامه پرداختند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top