تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/10/17 - 10:07
کد خبر: 153451

انتقاد یک مسئول قضایی از برخورد بد بعضی قضات با مردم

خبرنامه دانشجویان ایران: حجت‌الاسلام امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با بیان اینکه منصب قضا منصب شریف و در عین حال خطیبی است گفت: تصدی منصب قضا نعمتی است که شکرش لازم است و دو مطلب در باب حقیقت شکر در متون روایی آمده است که بیان آن مفید است.

به گزارش فارس، وی افزود: یکی از ان دو مطلب این است که شکر نعمت را باید با درست‌ استفاده کردن از آن نعمت به جا آورد و دوم این است که غایت حقیقت شکر به جا آوردن حمد الهی است.

امینی اظهار داشت: ما در تمام ارزش‌های اجتماعی چیزی را بالاتر از عدالت نداریم حتی پیامبران و مقام ولایت هم برای برپایی عدالت بر مبنای حقیقت آن آمده‌اند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان  اینکه قاضی مانند یک فرد عادی نیست زیرا وی حکم می‌کند و حکم مسئله مهمی است، گفت: همه باید عادل باشند و به عدالت عمل کنند اما مجری عدالت دستگاه قضا است.

وی با اشاره به اینکه شغل قضاوت چند اقتضا دارد، افزود: یکی از اقتضاها این است که باید نگرشمان را به امر قضا تغییر دهیم و نباید به آن به عنوان یک شغل درآمدزاد نگاه کرد بلکه قضاوت یک رسالت است این آمادگی ذهنی باید هم در بدو کار و هم در حین کار ایجاد شود.

وی افزود: از بعد روحی می‌گوید قاضی باید استقلال داشته باشد لذا دستگاه قضا یک دستگاه انسان محور است. از بعد شخصیتی قاضی دارای استقلال روحی است و حریت دارد.

امینی با بیان اینکه کرامت و عزت نفس کلید تمام خصال اخلاقی است گفت: گاهی تقوایی که برای یک مرجع تقلید لازم است برای یک قاضی هم ضروری است.

وی اظهار داشت: اقتضای سوم اقتضای رفتاری است زندگی یک قاضی باید بشود زندگی قضایی  مانند زندگی دانشجویی این شغل یک سری اطلاعات هم دارد که باید آنها را پذیرفت.

وی افزود: این شغل بسیار شغل سخت و خطیری است اما اگر آمادگی روحی داشته باشیم از درون احساس شادی خواهیم کرد.

امینی با بیان اینکه اگر به اقتضائات شغل قضا عمل شود شکر این نعمت به جا آورده شده، گفت: شرط قضاوت کردن اجتهاد به معنای لغوی است اجتهاد یعنی تمام تلاشمان را بکنیم تا رای درست صادر شود. لذا باید زندگی قضایی باید عجین با زندگی دانشجویی و طلبگی باشد.

وی در مورد خصلت‌هایی که یک قاضی باید داشته باشد گفت: قاضی باید روحیه نشاط علمی داشته باشد و بخشی از اخلاق قضایی داشتن اخلاق علمی است. همچنین برخورد خوب با مردم یکی دیگر از خصلت‌های قاضی باید باشد و باید اعتراف کنیم متاسفانه در گاهی از اوقات برخورد قضات با مردم خوب نیست.

وی اظهار داشت: از سوی دستگاه قضا باید حرمت قضات خود را حفظ کند در گزینش‌ها گاهی به ما می‌گویند که بعضی از افراد حتی در روخوانی قرآن ضعیف هستند و این خوب نیست بلکه باید اتصای ما با خداوند حفظ شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top