تاریخ انتشار: 06 شهریور 1388 - 00:00:00
کد خبر: 1549

بیداد تجملات در آگهی های رمضانی سیما

به رغم این‌که تنها چند روز از شروع ماه مبارک رمضان گذشته، اما حجم وسیع تبلیغات ‏شرکت‌های توزیع کننده برنج‌های هندی وارداتی که در تلاشند تا با آخرین توان ‏ممکن قبل از عرضه برنج امسال شالیکاران مظلوم ایرانی، به ضرب و زور کیسه‌های زیبا ‏و اسم‌های جذاب و تیزرهای دهان پرکن از اندازه و قد، ‏محصولات هندی را به خورد جامعه بدهند.‏

خبرنامه دانشجویان ایران:به نظر می‌رسد در جزیره صداوسیما، امسال سال اصلاح الگوی مصرف نیست و ماه ‏رمضان، برای خودسازی انسان‌ها به وجود نیامده که چند توزیع کننده برنج هندی ‏رمضان سیما را به تجملات کشیده‌اند.‏

 با وجود این‌که بارها از سوی علما و چهره‌های خاص جامعه ‏تاکید شده صداوسیما به عنوان رسانه دولتی موظف است از گسترش تجملات در ‏زندگی مردم جلوگیری کند، هنوز بازار داغ آگهی‌های تجملاتی و اغراق‌آمیز در شبکه‌های تلویزیونی به راه است ‏و هیچ قدرتی در این سازمان تمایلی به جلوگیری از این روش برای پول در آوردن ندارد.‏

به رغم این‌که تنها چند روز از شروع ماه مبارک رمضان گذشته، اما حجم وسیع تبلیغات ‏شرکت‌های توزیع کننده برنج‌های هندی وارداتی که در تلاشند تا با آخرین توان ‏ممکن قبل از عرضه برنج امسال شالیکاران مظلوم ایرانی، به ضرب و زور کیسه‌های زیبا ‏و اسم‌های جذاب و تیزرهای دهان پرکن از اندازه و قد، ‏محصولات هندی را به خورد جامعه بدهند.‏

اما در مقابل، سازمان صداوسیما که با بودجه دولتی فعالیت می‌کند و باید وظیفه اصلی ‏خود را حفظ ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی قرار دهد، چشم بر تمام اصول بسته و به ‏خاطر اسکناس‌های تبلیغاتی چنان باری از تجملات را بر زندگی مردم وارد کرده که ‏معلوم نیست، نتیجه‌های ناهنجار آن چیست؟!‏

در جامعه‌ای که قیمت گوشت گوسفند تا نزدیکی 20 هزار تومان و قیمت گوشت مرغ نیز ‏تا نزدیکی 3500 تومان رسیده، نشان دادن بیش از 10 غذای رنگین، همزمان با سفره های ‏متوسط مردم در زمان افطار چه توجیهی از سوی گردانندگان تبلیغاتی صداوسیما دارد؟

مدتی می شود که متولی بازرگانی سازمان صداوسیما، زمان پخش آگهی‌ها را به "بازار روز" ‏تبدیل کرده که هر نامی بدون اعتبار و با اعتبار با شل کردن سر کیسه می‌تواند، صاحب ‏زمان و موقعیت تبلیغاتی شود.‏

نشان دادن غذاهای چرب و جذاب مختلف به بهانه تبلیغ برنج هندی دستاوردی است که ‏ضعف رفتن بیشتر دل مردم را به یادشان می‌آورد و شاید هم پیامی باشد برای سفره‌‏های متوسط و ضعیف اغلب مردم جامعه که در ماه مبارک رمضان بیش از پیش مومنانه ‏شده است!‏

وقتی بین عملکرد مدیران تبلیغاتی صداوسیما و تفکر معاون وزیر بازرگانی در احتیاج ‏نداشتن مردم به بن سبد ویژه کالا در ماه رمضان امسال دقت می‌کنیم، نکته مهم بی‌‏اطلاعی مسئولان اقتصادی و فرهنگی از وضعیت کف جامعه و زندگی عادی مردم است.‏

زندگی که زیر بار فشار اقتصادی دامنه حرکت آن چنانی ندارد و امروز پدر و مادران ‏ایرانی در تلاش گسترده برای حفظ آبرومندانه سفره‌های خود در برابر فرزندان و ‏میهمانان هستند.‏

به نظر می‌رسد قبل از اینکه جامعه ما نیازمند عدالت اقتصادی و قضایی باشد، نیازمند ‏عدالت فرهنگی در تفکر مدیران خودش است تا دست کم متولیان فرهنگی آن بیاموزند ‏راه اصلاح الگوی مصرف تهیه برنامه‌های مشارکتی میلیونی با هزینه دستگاه‌های دولتی ‏نیست و نخستین گام این حرکت می‌تواند در روش تبلیغات اغراق‌آمیز و تشویقی مردم ‏به مصرف محصولات خارجی متبلور شود، نکته‌ای که به نظر می‌رسد نزد کسانی که دستور مخدوش شدن آرم خودروهای ‏درون سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی را می‌دهند جایگاهی ندارد و در حال حاضر آن ‏چه مهم است، بالا رفتن صفرهای جامانده فروش باکس‌های تبلیغاتی شبکه‌های مختلف ‏تلویزیون است. ‏

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top