تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/11/14 - 09:20
کد خبر: 156788

آمادگی اسپانیا برای سرمایه‌گذاری در ایران

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه به دلایل مختلف از جمله تحریم سطح روابط تجاری ایران و اسپانیا به 400 میلیون دلار کاهش یافته است اما طی مذاکراتی که انجام شده بانک مرکزی ساز و کارهای لازم برای افزایش سطح مبادلات تجاری را فراهم می‌کند.

به گزارش فارس، یحیی آل‌اسحاق در پنجاهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود از اسپانیا ارائه کرد و گفت: اسپانیا کشوری است که 48 میلیون نفر جمعیت و 505هزار کیلومتر وسعت دارد و جزو کشورهایی است که سطح تکنولوژی آن در سطح کشورهای اروپایی است.

وی گفت: نرخ بیکاری این کشور حدود 25 درصد است و 714 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در اسپانیا انجام شده و نکته جالب اینجاست که رقمی معادل 65 میلیون نفر در سال یعنی بیش از جمعیت این کشور گردشگر خارجی رفت و‌ آمد می‌کنند.

وی با اشاره به تاریخچه روابط ایران و اسپانیا افزود: سابقه تاریخی ما به 6 قرن برمی‌گردد و از 100 سال اخیر در این کشور سفارتخانه داریم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اسپانیا را کشوری توانمند در حوزه‌های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای عنوان کرد و افزود: در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی تحقیقات خوبی در این کشور انجام شده تا حدی که کشورهای بزرگ توسعه یافته از سفارش‌دهندگان طرح‌های تحقیقاتی به پارک‌های فناوری این کشور هستند.

وی از علاقمندی و اعلام آمادگی اسپانیایی‌ها برای گسترش روابط با ایران خبر داد و افزود: شرکت اسپانیایی دید بسیار خوبی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی دارند و معتقدند اگرچه مذاکره با طرف‌های ایرانی سخت است اما پس از توافق هیچ مشکلی با شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود و این شرکت‌ها در سال‌های سخت تحریم کم و بیش در ایران حضور داشتند،اما حجم تجارت ایران و اسپانیا آن طور که شاید و باید چشمگیر نیست.

وی ادامه داد: همچنین در مورد مراودات بانکی بین دو کشور که ممکن است دغدغه بسیاری از فعالان اقتصادی باشد پیگیری‌هایی انجام شده و امیدواریم بانک مرکزی ساز و کارهای مناسبی را در این زمینه اتخاذ کند تا از مجموعه اتحادیه‌های بزرگ اسپانیا که دفتری نیز در تهران دارند برای مراودات بانکی استفاده کنیم.

وی از امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف در 3 استان اسپانیا خبر داد و افزود: در راستای همین توافقنامه‌ها اتاق تهران در آینده نزدیک میزبان هیأت‌های تجاری اسپانیایی برای گسترش روابط تجاری خواهد بود.

وی اسپانیا را یکی از خریداران نفت ایران عنوان کرد و گفت: در سابقه های مبادلات تجاری دو کشور رقم 6 میلیارد دلار به چشم می‌خورد اما با توجه به شرایط تحریم میزان مبادلات به 400 میلیون دلار رسیده است چون مبادله نفت خام بین دو کشور قطع شده است.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به موضوعات انتخاباتی اتاق بازرگانی تهران اختصاص داد و گفت: به اذعان تمام نامزدها روند ثبت‌نام در این دوره بسیار ساده بود و در کمترین زمان ممکن صورت گرفت.

وی در پاسخ به برخی شائبه‌ها و شبهاتی که در آخرین ساعات رأی‌گیری و پس از تمدید چند ساعته ایجاد شده بود، گفت: متأسفانه حرف‌هایی گفته شد که کمی حلاوت این کار بزرگ را تلخ کرد اما به نظر من کار هیأت اجرایی در ساعات آخر ثبت‌نام بسیار درخشان بود چون اجازه ندادند به خاطر مسائل فنی حق احدی از متقاضیانی که در ساعت مقرر و با پرونده کامل مراجعه کرده بودند ضایع شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا بقیه مراحل انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز با شفافیت و به درستی پیش رود.

به گزارش فارس تا قبل از انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ماه آینده آخرین جلسه هیأت نمایندگان تشکیل خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تسریع در روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت
تجمع دانشجویان‌ بین‌الملل‌ دانشگاه‌های‌علوم پزشکی در حمایت از جنبش دانشجویان
رئیس جمعیت هلال احمر: همه پایگاه‌ها و انبارهای هلال احمر پُر است
فیلم/پنجره‌ای متفاوت به دیدار اعضای تیم ملی فوتسال ایران با رهبر انقلاب
عکس/لحظه کمیاب ایجاد رنگین‌کمانِ دوقلو در آسمان تهران
تمدید مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز
پلیس مانع خودسوزی زن ۵۰ ساله شد
امضای یک میلیارد دلار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
برنامه وزارت علوم برای طرح امریه دکتری استعدادهای درخشان
تشریح جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده
تسهیلات برگزیدگان المپیاد دانشجویی اعلام شد
دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران
کاهش ۲ درصدی بیکاری زنان طی ۲ سال گذشته
استخدام بزرگ آموزش و پرورش در راه است +جزئیات
متهم به قتل دستگیر شد
این کنسروهای رب و تن ماهی را مصرف نکنید
خبر خوب یک وزیر برای کارمندان دولت
عضو شورای راهبردی هوش مصنوعی منصوب شد
پاسخ مدیر اینتر به هجمه‌ها بابت جذب رایگان طارمی
صحبت‌های تند درویش درباره سپاهان
استقلال، استقلال می‌ماند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top