تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/11/21 - 13:05
کد خبر: 157639

نوشتن «بسم‌الله» موجب سلامت کتاب نمی‌شود

خبرنامه دانشجویان ایران: حجت‌الاسلام زائری در مراسم رونمایی از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان گفت: ما فکر می‌کنیم کتاب‌هامان با یک «بسم الله» سالم‌سازی می‌شود در حالی که خشونت در کتاب‌های کودک بیداد می‌کند.

به گزارش مهر، در مراسم رونمایی از «فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان» که امروز ۲۱ بهمن ماه در سرای اهل قلم برگزار شد، نوشافرین انصاری با اشاره به شناخت مخاطب و اهمیت آن گفت: ما باید در درجه نخست مخاطب این نشریه را مشخص کنیم و داشت ها و نداشت ها کنار یکدیگر مطرح شود به عبارتی فقط نقد منفی نباشد بلکه به نکات مثبت هم اشاره کنیم.

دبیر شورای کتاب کودک، یکی از ویژگی های فصلنامه کتاب کودک را معرفی و نقد درست یک کتاب دانست و افزود: مخاطبان با در دست گرفتن این فصلنامه باید بدانند چه کتابی را می خواهند خریداری کنند و بخوانند. به عبارتی ما باید کتاب را آنچنان دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم که جای اما و اگری باقی نماند.

به گفته انصاری، کودک در همه جای دنیا از جمله در ایران، بازار است به این معنی که در درجه نخست به فروش بیشتر آثار توجه می شود غربی ها امروز به مجموعه سازی روی آوردند و به جز اثر اول نویسنده، تمام آثار دیگر گونه ای مونتاژ است. آنها همانطور که در فست فوود ذائقه می سازند، اثر هم تولید می کنند وگرنه مجموعه سازی معنا ندارد.

این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ناشران ایرانی هم از مجموعه سازی استقبال کرده‌اند، گفت: انتشار مجموعه ها به نفع اقتصادی ناشران است. از این رو، در ایران نیز از چاپ اینگونه کتاب ها استقبال می شود بدون اینکه به نیاز مخاطب توجه جدی شود.

فصلنامه کودک و نوجوان به آسیب‌شناسی کتاب بپردازد

عبدالعظیم فریدون نیز با اشاره به اینکه خوب است در فصلنامه کودک و نوجوان به آسیب شناسی جدی کتاب برای این گروه سنی پرداخته شود، بیان کرد: ما باید برای این پرسش ها، پاسخ جدی پیدا کنیم چرا کتاب خوب کمتر منتشر می‌شود؟ چرا بچه ها کمتر کتاب می خوانند؟ خوب است که در فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به این مسائل توجه شود.

مدیر نشر مهراب قلم در ادامه توضیح داد: باید به آسیب شناسی تولید کتاب کودک پرداخته شود و در کنار آن کتاب هایی که برای این گروه سنی منتشر می شود، در بوته نقد و بررسی قرار گیرند، تا سره از ناسره مشخص شود.

خشونت در کتاب کودک بیداد می‌کند

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نیز به مظلومیت بچه ها اشاره و بیان کرد: ما همه از مظلومیت کودکان صحبت می کنیم، اما در عمل چنین چیزی یادمان می رود. امروز دسترسی بچه ها به کتاب های نامناسب نگران کننده است حتی ناشران خوب و موفق هم گاهی به انتشار کتاب‌های سیاه می پردازند. انگار همه کارها با گذاشتن یک بسم الله در اول کتاب یا پوشاندن روسری و پنهان کردن موی زنان به‌سامان می شود، در حالی که ترویج خشونت بسیار خطرناک تر است و کسی درمانی برای آن درنظر نمی گیرد.

او در ادامه گفت: امیدوارم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان از حقوق بچه ها پاسداری کند و بخاطرمان آورد که این گروه سنی نیاز به ترویج نگاه سالم و محبت‌آمیز دارد، اما ما گاهی شجاعت و جسارت ایستادن در برابر سیل خطرناک خشونت را نداریم.

با اصلاح امروز به استقبال فردا برویم

محمدعلی شامانی نیز با اشاره به اینکه اصلاح امروز موجب بهتر شدن فردا می شود، خاطر نشان کرد: هنر و ادب، ترس‌ها و نگرانی های فردا را به رخ ما می کشد تا ما با دانستن این نگرانی ها به جبران کاستی های امروز خود بپردازیم و با اصلاح امروز به استقبال فردا برویم. اگر کتاب و ادبیات ما مهجور مانده، بخاطر عملکرد بد ما در گذشته است. امیدوارم در این فصلنامه فرصت نقد و پرسش فراهم شود.

سپیده خلیلی نویسنده و مترجم کودک و نوجوان نیز با اشاره به اینکه اگر بخواهیم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مرجع تبدیل شود باید تحقیقات جامعی در زمینه کتاب کودک و نوجوان انجام دهیم، گفت: این پژوهش ها باید به روز باشد تا موجب پویاتر شدن نشریه شود. همچنین این نشریه باید به مترجمان و ناشران بگوید جای چه کتاب هایی خالی است تا آنها قبل از نوشتن و ترجمه کردن به پژوهش در زمینه این کمبودها بپردازند.

نقد عملکرد آموزش و پرورش الزامی است

سوسن طاقدیس یکی دیگر از کسانی بود که در مراسم رونمایی سخن گفت: نویسنده کتاب «قدم یازدهم» گفت: ما هر جایی را راه اندازی می‌کنیم، آنجا به یک جزیره دور از دیگران تبدیل می شود. بهتر است که این فصلنامه با افراد و مراکز مختلف ارتباط داشته باشد، کار خود را با تحقیق و پژوهش انجام دهد به نقد بررسی عملکرد آموزش و پرورش بپردازد و تنها عیب گیری نکند بلکه به نقد مثبت نیز توجه داشته باشد.

داود کیانیان، استاد و پژوهشگر تئاتر کودک نیز به جای خالی تئاتر برای این گروه سنی اشاره و بیان کرد: چه کتاب های نظری و چه نمایشنامه‌هایی که برای بچه ها منتشر می شود، تعدادشان اندک است، میزان نقد که بسیار کمتر از کتاب های تألیفی در این زمینه است. امیدوارم این فصلنامه به نقد تئاتر کودک و نوجوان بپردازد.

شماره 1 و 2 فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، ویژه بهار و تابستان 1393 به سردبیری سیدعلی کاشفی خوانساری منتشر شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمد علی
1393/11/21 - 16:49

اقای زائری اشتباهاتی هم دارد خصوصا در مورد حجاب که در صدا و سیما بیان میکرد و میگفت که یک زن با حجاب بد ولی عملکرد کاری خوب در یک اداره از زن با حجاب با عملکرد کاری بد در یک اداره بهتر است که این نشان از کج فهمی ایشان است که نمی دانند هر چیزی جای خود را دارد و بد حجابی را نمیتوان اینگونه ماستمالی کرد و فتوا داد. حجاب برای زن اصل است. همانطور که کافر اگر حتی آدم بسیار خوبی هم باشد از نظر خدا جهنمیست زن بد حجاب هم گناهش بزرگ است.
تورهای مسافرتی آفری
شخصیت‌های قصه‌های ایرانی در نمایشگاه کتاب
مجازات سوء‌استفاده‌کنندگان از قانون معافیت سربازی چیست
طرح آیفون ۱۶ فاش شد +عکس
اعتماد‌ به‌ نفس بیشتر با استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی
سیستم درمانی هدف اصلی هکرهای باج‌افزار است
ویژگی‌های شخصیتی که توسط ایمیل‌ها افشا می‌شوند
چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره
هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران
رژیم اسرائیل در دو راهی تسلیم و شکست
اذعان ارتش اسرائیل به شلیک ۶۵ موشک توسط حزب الله
کاهش قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
کاریکاتور| پشت پرده مضحکه افشاگری پر از گاف بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی
دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در یزد +عکس
کاریکاتور| خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top