تاریخ انتشار: شنبه 1393/12/16 - 08:51
کد خبر: 160136

با وجود مشکلات صنفی در دانشگاه برگزار شد؛

سالن‌های پر از خالی و جشنواره‌ای که علمی نبود!

سالن‌های پر از خالی و جشنواره‌ای که علمی نبود!

دانشگاه شهید چمران اهواز در هفته گذشته میزبان جشنواره ای موسوم به جشنواره فیلم های علمی بود، جشنواره ای که به زعم معاون فرهنگی وزیرعلوم ”نقطه ای درخشان” و به عقیده معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان “حلقه مفقوده ترویج علم” و به زعم شهردار اهواز “اقدامی موثر در جهت توسعه علمی و فرهنگی” و به اعتقاد مشاور استاندار “فرصتی بی سابقه برای فرهنگ و هنر خوزستان” است. جشنواره ای که احتمالا اکثر شهروندان این شهر تبلیغات وسیع آنرا در بیلبوردهای شهر رویت کرده اند، جشنوراه موسوم به “نخستین جشنواره بین المللی فیلم های علمی اهواز”.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشگاه شهید چمران اهواز در هفته گذشته میزبان جشنواره ای موسوم به جشنواره فیلم های علمی بود، جشنواره ای که به زعم معاون فرهنگی وزیرعلوم ”نقطه ای درخشان” و به عقیده معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان “حلقه مفقوده ترویج علم” و به زعم شهردار اهواز “اقدامی موثر در جهت توسعه علمی و فرهنگی” و به اعتقاد مشاور استاندار “فرصتی بی سابقه برای فرهنگ و هنر خوزستان” است. جشنواره ای که احتمالا اکثر شهروندان این شهر تبلیغات وسیع آنرا در بیلبوردهای شهر رویت کرده اند، جشنوراه موسوم به “نخستین جشنواره بین المللی فیلم های علمی اهواز”.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با ارسال یادداشتی ضمن بیان مقدمه فوق، مشاهدات جالب توجهی از این نمایشگاه بیان داشته که در ذیل خواهید خواند.

قصد نگارنده در این چند سطر بررسی اظهارات مسئولین محترم فوق الذکر نیست، بلکه نکاتی پیرامون این جشنواره به نظرم می رسد که لازم دانستم با مطرح نمایم.

۱- همانطور که می دانید متولی اصلی و برگزار کننده این جشنواره معاونت فرهنگی دانشگاه شهید چمران بوده، که در دوره مدیریت فعلی، رویکرد آن به سمت انجام فعالیتهای خاصی در حوزه هنر است که البته بررسی آن باشد در جای خودش. اما جشنواره فیلمهای علمی؛ اولا چرا دانشگاه چمران؟ معاونت فرهنگی یک دانشگاه که اولیت و اولویت اصلی آن رسیدگی به مسایل فرهنگی دانشگاه است، چرا باید به دنبال برگزاری جشنواره ای در سطح بین المللی باشد که در پائین ترین بندهای لیست انتظارات فرهنگی شانزده هزار دانشجوی آن دانشگاه نیز قرار ندارد؟

بواقع یعنی نه تنها خواست دانشجویان آن دانشگاه نیست، بلکه حتی خواست دانشجویان دانشگاه های اهواز هم نیست و در لیست انتظارات فرهنگی آنها جایگاه و اهمیت خاصی ندارد، گواهم استقبال سرد و سالنهای پر از خالی پخش فیلمهای جشنواره در ۱۲ سینمای اهواز و حتی کارگاه های این جشنواره است که با کمترین اقبال مواجه شدند! چرا معاونت فرهنگی دانشگاه بجای پیگیری مطالبات فرهنگی دانشجویان به دنبال برنامه هایی دیگر است؟

دوما؛ برفرض مثال هم که صدر لیست انتظارات فرهنگی دانشجویان برگزاری جشنواره فیلمهای علمی ست، سئوال بنده این است چند درصد از بودجه این جشنواره در اختیار دانشجویان مستعد قرار گرفت تا بتوانند برای این جشنواره تولید فیلم کنند؟ مگر ادعای متولیان این جشنواره بسترسازی برای رشد استعدادهای جوان نیست؟ چند ریال از بودجه آن در اختیار دانشجویان قرار گرفت تا بتوانند خود را در معرض داوری قرار دهند؟ البته اگر اختصاص یافته است که خدا را شکر، بهتر است مسئولین محترم جشنواره شفاف سازی کنند.

۲- طبق آنچه که در سایت جشنواره منتشر شده است؛ رئیس سازمان سینمایی کشور، مدیرکل ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاون فرهنگی دانشگاه چمران به عنوان شورای برگزار کننده جشنواره هستند. از ترکیب این شورا مشخص است که اراده ای ملی و استانی برای برگزاری این جشنواره وجود داشته است. سئوال نگارنده از جمع عقلاء این است که با کدام ادله به این نتیجه رسیدند که برگزاری این جشنواره برای شهر اهواز و دانشگاه شهید چمران ضرورت دارد؟ البته مدیر محترم جشنواره اینگونه گفته است که: ”از دلایل انتخاب استان خوزستان برای برگزاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم اهواز را نقش خوزستان در چرخه اقتصاد و صنعت کشور است؛ در خوزستان وجود صنایع بزرگی همچون فولاد، نفت و … زمینه را برای برگزاری این جشنواره و حمایت از تولید فیلم های علمی فراهم کرده است”

به نظر حقیر که این دلیل بیشتر توجیه خوبی است برای برگزاری جشنواره فیلمهای اقتصادی تا علمی! اما گیریم که دلایل و ادله محکمی پشت این رویداد پرهزینه وجود دارد، سئوال نگارنده این است که اولا: این جشنواره در عمل چه میزان در افزایش سطح علمی دانشجویان شهر اهواز نه، دانشجویان دانشگاه چمران اهواز داشته است؟که البته آنچه را که تصاویر درج شده در سایت جشنواره گواهی میدهد سالنهای پراز خالی سینماست! دوما: از آنجایی که متولی برگزاری آن، معاونت فرهنگی دانشگاه چمران بوده است چند فیلم از دانشگاه چمران نه، از دانشگاه های شهر اهواز به این جشنواره ارسال شده است که واقعا تولید دانشجویان بوده است؟

۳- جمع بی ربطها را اگر شما نشنیدید ما دیدیم، اینکه بیائیم انواع فیلمها را درجشنواره بپذیریم و هرکدام را تحت یک عنوانی به موضوع علمی وصل کنیم، یکی را با کش جامعه شناسی، یکی را با کش روانشناسی و … . البته جالبترین بخش این جشنواره و بی ربط ترین آن حضور عادل فردوسی پور بود و بالاخره رونمایی از ترجمه یک کتاب وزین هم کش خوبی برای وصل آن به جشنواره علمی! می تواند باشد که خدا را شکر دست مسئولین جشنواره را خالی نمی گذارد.

۴- هزینه ای که برای این جشنواره در محافل هنری مطرح است به میلیارد است، هر چند که رقم هایی نیز برای آن مطرح کرده اند و به گوش ما نیز رسیده است ولی نگارنده بیان نمی کند شاید مسئولین جشنواره خودشان شفاف سازی کردند! که البته باید گفت: ”شنیدن کی بود ماندن دیدن” که خدا را شکر بخشی از عکس های جشنواره در سایت جشنواره به آدرس ”ahvazfilmfestival.ir” موجود است می توانید مراجعه و برآورد هزینه تخمینی کنید؛ سئوال این است که چرا چنین پولی برای جشنواره ای باید هزینه شود که در پائین ترین اولویتهای فرهنگی شهر اهواز قرار دارد و شهروندان اهوازی نیز کمترین سهم را در آن داشته اند؟

چه از لحاظ آثار هنری، چه از لحاظ برگزیدگان جشنواره، چه از حیث تشریفات پر زرق و برق آن و… ما شهروندان اهوازی تا دیروز در دورهمی های خودمان گله می کردیم که با توجه به سهم استان خوزستان در تولید ثروت کشور، لازم است تا مسئولین محترم کشوری سهم بیشتری از بودجه را برای این استان جنگ زده و محروم اختصاص دهند اما بنظر از امروز باید بگوئیم که مسئولین محترم استانی لطفا بودجه استان خوزستان صرف خودمان کنید که محرومیت بسیار است، نه برای دورهمی های هنرمندان محترم تهرانی و کشورهای دیگر، که تحت عنوان جشنوارهای بین المللی برای آنها با بودجه عمومی تورهای گردشگری برگزار شود و در نهایت نیز آنها با عکس های سلفی و دلارهای نفتی (جوایز برگزیدگان این جشنواره به دلار پرداخت شد!) به خانه خودشان بازگردند، براستی این است “فرصت بی سابقه برای فرهنگ و هنر خوزستان”؟

به گواهی تصاویری که در سایت جشنواره منتشر شده است برگزاری چندین ضیافت شام برای میهمانان که تعدادشان نیز کم نبوده است، برگزاری تور بازدید از مناطق آزاد اروند، آبادان، خرمشهر و آثار باستانی شوش و … کمترین برنامه های تفریحی هستند که ما شنیدیم. البته جالبترین بخش این رویداد تفریحی برگزاری ضیافت شام شهردار محترم اهواز برای میهمانان جشنواره است، که البته بنده هنوز دلیل آنرا نفهمیدم، به هرحال سفره دورهمی دلیل نمی خواهد!

۵- انجمن سینمای جوانان اهواز امروز به عنوان یکی از معدود پایگاه های جوانان علاقه مند و مستعد در فیلم سازی و سینماست، محفلی که با کمترین امکانات و با خانه به دوشی امورات خود را می گذراند، سئوال نگارنده از مدیر محترم جشنواره این است که گیریم که شما به دنبال برگزاری برنامه ای برای ارتقای جایگاه هنرمندان استان در سطح بین الملل هستید! سهم جوانان انجمن سینمای اهواز در جشنواره شما چقدر بود؟ چند درصد از بودجه جشنواره به آنها برای تولید مستندهای مرتبط با این جشنواره اختصاص یافت؟ آنچه که ما می شنویم این است که این هنرجویان جوان با پولهای شخصی و ناچیز خودشان فیلم هایشان را می سازند!

۶- جان کلام نگارنده را “باشو” در اختتامیه جشنواره به زبان آورد “که از مسئولان تنها یک کیوسک می خواهم برای امرار معاش” بله اگر وضع هنرمندان، هنرجویان و دلسوزان فرهنگ در استان خوزستان به اندازه “باشو” بد نباشد، بهتر نیست! براستی چرا باید چنین جشنواره ای برگزار شود که کمترین فایده فرهنگی برای شهر اهواز را در بر دارد؟ اکنون به یاد جمله خانم معتمد آریا در جشنواره علمی می افتم که “خوزستان ظرفیت برگزاری جشنواره های بزرگتر را هم دارد” بله ما هم تائید می کنیم با وجود بودجه مناطق آزاد و چاه های نفت و … بیشتر از این را می توانیم برای تفریح دیگران هزینه کنیم، اما…

۷- در پایان میگویم که؛ امروز ما در جایی قرار گرفتیم که به جای اینکه سطح انتظارات فرهنگی مان دستیابی و حرکت در مسیر آرمانهای اصیل فرهنگی انقلاب اسلامی مان باشد باید از مسئولین فرهنگی مان بخواهیم که؛ “مدیر محترم پول را هدر ندهید”!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشت کیلو شیشه در آزادراه زنجان - قزوین کشف شد
متفاوت ترین قاب از مراسم تشییع و تابوت ابراهیم رئیسی
اولین تصویر از آماده‌سازی محل دفن شهید سید ابراهیم رئیسی
پیکر شهید امیرعبداللهیان در حرم عبدالعظیم به خاک سپرده می‌شود
مقامات کدام کشورها در مراسم تشییع شهدای خدمت شرکت می‌کنند؟
وداع با پیکر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت در مصلی تهران برگزار شد
حزب تمدن اسلامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت
مراسم وداع با شهیدان خدمت در پایتخت آغاز شد
پرونده مجلس یازدهم بسته شد
انتشار دستخط رهبر انقلاب در تجلیل از رئیس‌جمهور شهید رئیسی
روایت رئیس‌دفتر «رئیس‌جمهور شهید» از جزئیات سانحه سقوط بالگرد
رهبر انقلاب فردا بر پیکر شهدای خدمت نماز اقامه می‌کنند
اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش
تقدیر رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس یازدهم
امیر حیدری در دیدار با پدر شهید آل‌هاشم: همه ما فرزندان شما هستیم
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده کادر پرواز شهادت
بزرگداشت شهدای خدمت در ستاد نیروی هوایی ارتش/ امیر هادیان: شهید رئیسی تا پای جان خادم مردم بود
آیت‌الله مدرسی‌یزدی: مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top