تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/12/26 - 13:00
کد خبر: 161342

خرده روایت‌های دانشگاهی سال 93؛ 1

بورسیه و ما ادراک ما البورسیه +فیلم و عکس

بورسیه و ما ادراک ما البورسیه +فیلم و عکس

مسئله بورسیه ها در فضایی مطرح شد که هنوز دولت در شوک ثبت نام 96.8 درصدی یارانه ها بود. «نه» مردم در یک رفراندوم اجتماعی موجب شد تا برنامه ریزی ها اگرچه در سطوح میانی برای آغاز فضاسازی رسانه ای برای فراموش کردن این شکست درفضای اجتماعی جبران شود. موضوع مذاکرات هم مطرح بود و بنای دولت در «فکر نکردن مردم به هسته ای» مزید برعلت شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: طرح مسئله 3000 بورسیه اوایل خردادماه از سوی مدیر سازمان بورس وزارت علوم کلید خورد. صدیقی در نشست خبری مدعی شد که 3000 بورسیه غیرقانونی در دولت قبل اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسئله بورسیه ها در فضایی مطرح شد که هنوز دولت در شوک ثبت نام 96.8 درصدی یارانه ها بود. «نه» مردم در یک رفراندوم اجتماعی موجب شد تا برنامه ریزی ها اگرچه در سطوح میانی برای آغاز فضاسازی رسانه ای برای فراموش کردن این شکست درفضای اجتماعی جبران شود. موضوع مذاکرات هم مطرح بود و بنای دولت در «فکر نکردن مردم به هسته ای» مزید برعلت شد.

وزارت علوم به خاطر مسئله ای که استیضاح وزیر علوم را رقم می زد و به خاطر حواشی یکساله دانشگاهها از اهمیت بسیاری برخوردار بود. موضوع 3000 بورسیه به سرعت توسط رسانه های دولت و در پوششی فراگیر مطرح شد. این جنگ روانی اگرچه برپایه یک دروغ بزرگ شکل می گرفت، اما اذهان بسیاری را در روزهای مذاکرات درگیر خود کرد. دانشجویان حاضر در جلسه افطاری معروف وزیر علوم از زبان وزیر و معاونانش شنیدند که «اعلام 3000بورس غیرقانونی جفاست چون تنها تعداد معدودی از این 3000 نفر تخلف کرده اند». وزیر علوم قبل تر به خاطر تیتر رسانه های اصلاح طلب عمیقا اظهار تاسف کرده بود. (ایـنـجا)

فرجی دانا در روز استیضاح: لیست اسامی بورسیه ها جعلی و انتشارش غیراخلاقی بود

اما به فاصله چندروز مانده به استیضاح فرجی دانا، علی غزالی منتشر کننده لیست معروف 3000 بورسیه در اعتراض به اعلام برخورد وزارت علوم با انتشار دهنده لیست بورسیه ها خطاب به صدیقی (رییس سازمان بورس) می نویسد:« علی رغم ارادت به جنابعالی خود را مجاز به آن نمی دانیم که به خاطر مصلحت شما و باقی ماندن شما روی آن صندلی برای چند ماه و چند سال بیشتر آینده علمی کشور را به خطر باندازیم و با سکوت خود در این دوره زمانی، منفور آیندگان شوم و سکوتی خیانت وار پیشه کنم و از ما نخواهید به خاطر آقازاده شما که می گویند در لیست بورسیه های خارج هستند. (ایـنـجا)  و اکنون در کشور هلند اقامت دارند و شما فرموده اید با هزینه شخصی به آنجا رفته اند و البته با توجه به میزان هزینه تحصیل در خارج که رقم یک میلیارد توسط شما بیان شده باید به توانمند یه جنابعالی در جهت تهیه این هزینه آفرین گفت به روی یک اتفاق خطرناک و بنیان افکن که آثار تاریخی دارد سکوت کنیم.»

منتشر کننده لیست بورسیه ها در ادامه می نویسد: این است که از بعد از مشاهده سخنان شما انگشت به حیرت مانده ایم که آخر این ادعای شما چه معنایی دارد که: "ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، و منشاء این بی اخلاقی‌ها از سوی افرادی است که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده اند." !! و مگر می شود عقل سلیمی قبول کند که این اطلاعات را سیستم قبلی! به ما داده است! برای چه؟! برای افشاگری علیه خودش؟ (مطلب کامل منتشر کننده لیست بورسیه ها را ایـنـجا بخوانید.)

فرجی دانا اما در روز استیضاح، در حالی این اتفاقات یعنی انتشار اسامی بورسیه ها را غیرقانونی و غیراخلاقی خوانده بود، که مجموعه تحت زعامت وی آنها را منتشر کرده بودند. یکی از استیضاح کنندگان در موافقت خود با استیضاح گفت: «شما مدیریت نمی‌کنید بلکه مدیریت می‌شوید.»

خلاصه اینکه موضوع بورسیه ها، به جایی رسید که پس از پیگیری های مستمر کمیسیون آموزش و وزارت علوم، بیانیه ای 3000 کلمه ای در مورد 3700 بورسیه توسط وزارت علوم صادر شد. (اینجا، اینجا) یکی از روزنامه ها فردای انتشار اطلاعیه وزارت علوم تیتر زد: «کوه بورسیه ها موش زایید». این تیتر به خاطر این بود که علیرغم فضاسازی های چندین ماهه رسانه های حامی دولت و خود رییس جمهور که یکبار گفته بود:« بورسیه و ما ادرئک مالبورسیه» تنها 36 نفر 3772 نفر از تحصیل بازماندند و بورسیه شان لغو شد.


دانلـــود

این روزها هم 3736 نفر باقیمانده تحت عناوین مختلف، به قوه قضاییه، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری و وزارت علوم و مجلس نامه نگاری می کنند تا بتوانند هتک آبرویی را که طی نه ماه جنگ روانی علیه آنان  امنیت تحصیلی و آینده آموزشی شان شده است بازیابند. در این میان بی انگیزگی این دانشجویان دکترا و برخورد بد مسئولین در دولت با آنان این سوال برای در اذهان متبادر می کند که آیا همه کشورها با نخبگانشان اینطور برخورد می کنند؟

از ایـنـجا می توانید لینک های مربوط به اخبار بورسیه ها را ببینید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
منصف
1393/12/26 - 10:44

راستش من که با عقل ناقصم فک می کنم این یه بازیه نمیدونم برا چی ولی میدونم بازی. چرا؟ چون اینا بورسیه ها بلاخره دیپلم که نیستند، همشون فوق لیسانس داشتند که وارد این دوره شدند(یا اینو هم قبول ندارن!!)، پس به قول شما جزء قشر فرهیخته ما هستند، واقعا چنین رفتاری شایسته است. من مخاطب هزار فکر میکنم که چرا و چنین.
البته شاید آقایونی که این موضوع را راه انداختند هم همینو میخواستند که امثال من دانشجوی تحریک پذیر، فکرمان هزار راه برود و.....
تورهای مسافرتی آفری
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top