تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/01/16 - 11:31
کد خبر: 162710

انتقادهای موهوم به یک طنز انتقادی‬؛

چرا برخی پزشکان همراه با مردم نمی خندند؟

چرا برخی پزشکان همراه با مردم نمی خندند؟

شبها بسیاری از مردم از دیدن این سریال احساس شادی می کنند و در روزهای گران شدن کرایه تاکسی و خبر افزایش نرخ بنزین و اخبار مبهم توافق هسته‌ای بهانه مناسبی برای خندیدن دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مردم این شبها همراه با سریال مهران مدیری می خندند، آنقدر که در شبکه های اجتماعی کنایه های آن را با هم رد و بدل می کنند و از اینکه باز تلویزیون پیگیر یک 90 قسمتی جذاب شده است خوشحالند، چرا که در غیر اینصورت باید مینشستند و داستانهای خیالی ترکیه ای و افسانه های کره ای نگاه میکردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سریال «در حاشیه» مهران مدیری در فضایی عقلانی تر و مودب تر از دیگر ساخته های طنز در این سالها، به نقد جامعه پزشکی و مهم تر از آن به نقد وضعیت درمان در ایران می پردازد و علاوه بر خنداندن بخش عظیمی از مردم آن ها را پای تلویزیون می نشاند. این ارزش بسیار بزرگی است که یک سریال بتواند همزمان با نقد امری از امور فضای طنزی نیز برای آن مهیا کند. اینکه مردم انتقادهای مودبانه و وارد به  مسئله درمان و پزشکان را از تلویزیون خودمان بشنوند اثر بزرگ «در حاشیه» است.

نکته دیگر ماجرا مسئله زمان پخش این سریال است. آغاز یک نود قسمتی برای تدارک روزهای شاد مردم ایران در ایام ماههای مبارک رجب و شعبان و جشن های بزرگ و فرح بخش کار فوق العاده صدا و سیما برای این ایام است. آنهم در شرایطی که مدتها بود تلویزیون به غیر از کارهای مقطعی «قندپهلو» و «خندوانه» آن هم از شبکه های غیراصلی کار طنزی برای ارائه نداشت.  اثر طنزی که انصافا مودبانه تر از دیگر سریالعهای طنز سالهای اخیر –که از آوردن اسمشان خودداری می کنم- مناسب الحال است و قرار است صرفا مردم را بخنداند و «در حاشیه» از شرایط بد موجود در برخی بیمارستانها(تاکید می کنم؛ برخی بیمارستانها) و زیر میزی گرفتن و نگاه اقتصادی به بیمار داشتن معدودی از پزشکان(تاکید می کنم؛ معدودی از پزشکان) نیز با زبان طنز انتقاد کند. روشی که از عبیدزاکانی خودمان تا چارلی چاپلین آمریکایی برای بیان ضعف ها و نقص ها به بیانی متفاوت و طوری که موجب رنجش نشود، از آن استفاده می کردند.

حالا اما سیل نامه نگاری ها و اعتراضات برخی از پزشکان(تاکید می کنم؛ برخی از پزشکان) و رییس نظام پزشکی نسبت به پخش سریال «در حاشیه» به مسئله روز تبدیل شده است. در شرایطی که تلویزیون با مدیریت جدید هنوز در کش و قوس آمدن ها و رفتن ها و انتصابات و قس علیهذا برای بهتر پیش بردن امور در تلاش است، فشارها به رسانه ملی از سوی برخی از این افراد اعمال می شود. فشارهایی که گویا از همان آغاز بر مبنای توهم تقدس یک صنف و گروه و دسته شکل گرفته و به تظر نمی رسد پایه منطقی داشته باشد.

وضعیت انتقاد ناپذیری برخی از این پزشکان بدتر است. به عنوان مثال یکی از آنها با اعتراض به سریال پخش شده به جای درست کردن امور و پرکردن نقص های وارد تهدید کرده است. توهم توهین این سریال به جامعه پزشکی مسئله دیگری است. معدودی از پزشکان بی آنکه به مصادیق توهین به خود در این سریال اشاره کنند، آن را توهین آمیز می خوانند.

به خاطر بالا گرفتن مسئله اعتراض جامعه پزشکی برخی از پربیینده ترین سایت ها و خبرگزاری ها و حتی شبکه های اجتماعی رسمی و غیررسمی کشور به نظر سنجی درباره محتوای این سریال پرداخته و پرسیده اند که آیا اعتراض جامعه پزشکی بجاست یا نه؟  بسیاری از پاسخ دهندگان گفته اند که به هیچ وجه طنز انتقادی «درحاشیه» را مصداق توهین به جامعه پزشکی نمی دانند و از برخی پزشکان معترض خواسته اند که به جای ناراحتی به اصلاح کار در سطوح مختلف درمانی بپردازند.

رییس سازمان نظام پزشکی که پیش از این قبلا از پخش سریال و در مرحله تولید و نادیده نامه اعتراضی بلند بالایی به دفتر سرافراز فرستاده بود دوباره در نامه ای به سرافراز نوشته است: "بزرگنمایی و استفاده از اشارات شیرین اگر به درستی استفاده شود موجبات بهجت درونی و نشاط را ایجاد می کند، اما نه ساخت سریال به ظاهر طنزی که در آن پزشکان به نحوی به سخره گرفته می شوند که تصویری غیرمنصفانه و همراه با لودگی از آن ها نمایش داده می شود که نه فایده ای در اصلاح امور دارد و نه سبب ساز شادی است."

این اظهار نظر درحالی است که شبها بسیاری از مردم از دیدن این سریال احساس شادی می کنند و در روزهای گران شدن کرایه تاکسی و خبر افزایش نرخ بنزین و اخبار مبهم توافق هسته ای بهانه مناسبی برای خندیدن دارند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
حسن
1394/01/16 - 13:40

دم بچه های در حاشیه گرم
تورهای مسافرتی آفری
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش +جزِئیات
زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند
بارش‌های باورنکردنی باران در یک استان غربی
شیعه جعفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز تولید مشروبات الکلی در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top